Σε πολλούς ανθρώπους η σκέψη και μόνο πως θα μπουν σε αεροπλάνο τους προξενεί παράλυση. Φοβία λέγεται και η πικρή αλήθεια είναι πως δεν εκλογικεύεται, αν σε κατακυριεύσει. Αλλά, για δες, τώρα τελευταία ταράζονται κι άλλοι, που μέχρι πρότινος το ‘χαν στο χαλαρό το “boarding pass”…

Αλλεπάλληλα δυστυχήματα μέσα στο 2024, ειδικά με αεροσκάφη της Boeing, κάνουν να νιώθει άβολα και αμήχανα ακόμα και κόσμος που μέχρι πρότινος δεν είχε κανένα θέμα με το «πετάξει». Είναι αναντίρρητα μεγάλες οι ευθύνες της εταιρείας που επικεντρώθηκε στην κερδοφορία και αμέλησε το βασικότερο, ήτοι τις επιθεωρήσεις ασφαλείας.

Ουσία είναι πως αυτή η κατάσταση βγάζει γενικότερα κακή φήμη στις αερομεταφορές. Ο ένας παρασύρει τους πολλούς. Πρέπει όμως όντως να νιώθουμε ανήσυχοι; Οι ειδικοί επιμένουν πως δεν υπάρχει κανένας λόγος για κάτι τέτοιο. Πως γίνονται τόσο πολλοί εξονυχιστικοί έλεγχοι ώστε τα επίπεδα ασφάλειας είναι στο μέγιστο δυνατό.

Δεν μπορεί ποτέ να ακουστεί καλά ως σύνδεση (ότι η κακιά στιγμή διδάσκει δηλαδή), αλλά άνθρωποι του χώρου το θέτουν ως εξής: «Οι αεροπορικές και οι κατασκευαστικές μαθαίνουν από τα λάθη τους και θέτουν σε εφαρμογή συστήματα που διασφαλίζουν πως δεν θα επαναληφθούν. Οπότε, στατιστικά, οι πτήσεις γίνονται όλο και πιο ασφαλείς», μας λένε. Άντε πες το βέβαια αυτό σε ανθρώπους που έχασαν δικούς τους σε τέτοια δυστυχήματα…

Πιο ασφαλές να πετάς με αεροπλάνο από το να οδηγείς

Οι στατιστικές δείχνουν πως είναι πιο πιθανό να τρακάρει κανείς πηγαίνοντας στο αεροδρόμιο παρά πετώντας μετά με το αεροπλάνο. Οι ειδικοί επιμένουν πως είναι πολύ πιο ουσιαστικό να ασχολούμαστε με πράγματα που όντως μπορούμε να επηρεάσουμε, παρά με ποια εταιρεία ή τι τύπο αεροσκάφους πετάμε.

Να κοιτάμε δηλαδή τους αεροσυνοδούς στο παραδοσιακό briefing που μας κάνουν με τις οδηγίες ασφαλείας, να ξέρουμε εκ των προτέρων πού βρίσκονται οι έξοδοι κινδύνου ή να φροντίζουμε να έχουμε πάντα δεμένη τη ζώνη μας.

Σε κάθε περίπτωση, πρόσφατα δόθηκε στη δημοσιότητα μια λίστα με τα αεροσκάφη που θεωρούνται τα πιο ασφαλή και τα οποία δεν έχουν ποτέ εμπλακεί σε ατυχήματα με απώλειες ανθρωπίνων ζωών.

Μεταξύ αυτών είναι τα Boeing 787 και 777-300ER, καθώς και τα Airbus A220, A320neo, A380. Οι πιο ασφαλείς αεροπορικές είναι κατά σειρά οι Air New Zealand, Qantas, Virgin Australia, Etihad Airways, Qatar Airways, Emirates, All Nippon Airways, Finnair και Cathay Pacific. Μαθαίνουμε επίσης πως τα τελευταία 10 χρόνια, οι πτήσεις έχουν γίνει κατά 48% πιο ασφαλείς.

Το 2022 καταγράφηκαν συνολικά 39 ατυχήματα με εμπορικά αεροπλάνα σε όλον τον κόσμο, με 158 συνολικά απώλειες ανθρώπινων ζωών. Αυτό σημαίνει στατιστικά ότι συμβαίνει ένα ατύχημα κάθε 830.000 πτήσεις. Ναι, τόσο σπάνια.

Από το 2018 ως το 2022 η περίπτωση να πεθάνει κανείς σε αεροπορικό δυστύχημα ήτανε 1 στα 13 εκατομμύρια. Για να κάνετε τη σύγκριση, είναι πιο πιθανό να σας φάει καρχαρίας ή να γεννήσετε τετράδυμα…

Από το 2008 ως το 2017, το αντίστοιχο νούμερο ήταν 1 στα 7,9 εκατομμύρια και από το 1968 ως το 1977, 1 στις 350.000. Οι αριθμοί αποτυπώνουν ακριβώς το «όλο και ασφαλέστερα».

Δεν είναι βέβαια παντού τα ίδια. Για παράδειγμα, σε αεροπορικές χωρών από την Ασία, την Αφρική και τη Λατινική Αμερική, τα ποσοστά ατυχημάτων είναι υψηλότερα. Εκεί μιλάμε για κατά μέσο όρο 1 θάνατος ανά 2 εκατ. πτήσεις.

Ωστόσο, σε Ευρωπαϊκή Ένωση, Αυστραλία, Καναδά, Κίνα, Ισραήλ, Ιαπωνία, Νέα Ζηλανδία, Νορβηγία, Ελβετία, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ, το ρίσκο πέφτει στο επίπεδο του 1 θανάτου ανά 80 εκατομμύρια πτήσεις.

Με άλλα λόγια, η στατιστική δείχνει πως αν το προσεγγίσουμε λογικά δεν πρέπει να φοβόμαστε. Είναι σαν να αρνείσαι να πας σε σούπερ μάρκετ επειδή μπορεί να καταρρεύσει η οροφή. ‘Η να μην περπατάς στο δρόμο επειδή μπορεί να πέσει μετεωρίτης. Βέβαια, όπως είπαμε και στην αρχή, όσοι φοβούνται, φοβούνται. Δεν εκλογικεύεται…