Ένα περιστατικό που μας δίνει μια ιδανική αφορμή ώστε να σκεφτούμε πού φτάνουν τα όρια της ενημέρωση έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια της ζωντανής σύνδεσης του OPEN με τη ρεπόρτερ, Ελευθερία Σπυράκη, που βρισκόταν στην περιοχή του Αγίου Χαράλαμπου Κορινθίας και η οποία έδινε την ανταπόκρισή της από το πεδίο της πυρκαγιάς.

Η κατάσταση ωστόσο γρήγορα έγινε πολύ επικίνδυνη για τη σωματική ακεραιότητα τόσο τη δική της όσο και του οπερατέρ, Παναγιώτη Λιανού, ο οποίος βρισκόταν μαζί της, με αποτέλεσμα και ύστερα από υποδείξεις των πυροσβεστών, να τρέξουν εσπευσμένα, πριν ολοκληρωθεί η σύνδεση με το κεντρικό studio, προκειμένου να μην εγκλωβιστούν ανάμεσα στις φλόγες.

Ήδη από την αρχή της σύνδεσης ήταν εμφανές πόσο παράτολμη ήταν η απόφαση να βγουν live από το συγκεκριμένο σημείο, καθώς είχαν πλησιάσει πάρα πολύ κοντά στη φωτιά, ενώ λίγα μόλις δευτερόλεπτα μετά σημειώθηκαν δύο εκρήξεις ακριβώς πίσω από τη ρεπόρτερ.

Παρόλα αυτά, η σύνδεση συνεχίστηκε κανονικά, με την Σπυράκη και τον Λιανό να απομακρύνονται λίγα μέτρα. Δεν πέρασαν παρά ελάχιστα δευτερόλεπτα, όταν οι φλόγες έφτασαν ακριβώς δίπλα τους, χαρακτηριστικό της ταχύτητας με την οποία εξαπλώνεται η πυρκαγιά εξαιτίας των ισχυρών ανέμων που πνέουν στην περιοχή, με αποτέλεσμα να βρεθούν σε άμεσο κίνδυνο. Όπως φαίνεται και στα πλάνα, οι φλόγες καίνε μόλις λίγα μέτρα μακριά, με την ίδια και τον καμεραμάν μόλις αντιλαμβάνονται την επικινδυνότητα της κατάστασης, να τρέχουν να γλιτώσουν.

«Πρέπει να απομακρυνθούμε, Μίνα! Μας κάνουν νόημα να απομακρυνθούμε. Η φωτιά βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από τα σπίτια. Πάμε λίγο πιο γρήγορα, Πάνο! Παντού υπάρχουν φλόγες. Πάμε, πάμε, πάμε!», ακούγεται να λέει η δημοσιογράφος την ώρα που τρέχει να σωθεί από τη φωτιά.

Όπως έχουμε δει και άλλες φορές, οι ρεπόρτερ όταν βγαίνουν στο πεδίο σε περιπτώσεις ακραίων καιρικών φαινομένων (σφοδρές κακοκαιρίες, πλημμύρες, πυρκαγιές), θέτουν τους εαυτούς τους σε κίνδυνο. Άλλοτε εν αγνοία τους και άλλοτε, και εδώ, είναι το κρίσιμο, λόγω πίεσης που ασκείται από τους αρχισυντάκτες και τα ανώτερα στελέχη για όσο το δυνατόν πιο θεαματικά ρεπορτάζ (κι ας δίνονται διαφορετικές οδηγίες στον «αέρα»).

Πέρα από τον κίνδυνο, συνολικά οι συνθήκες εργασίας είναι τρομακτικά δύσκολες, με κούραση, αϋπνία και άσχημες καιρικές συνθήκες. Πολλές φορές μάλιστα συνδράμουν και οι ίδιοι στις προσπάθειες των αρχών με όσα μέσα διαθέτουν, ενώ δεν λείπουν και οι περιπτώσεις όπου δεν γίνεται να μείνουν ασυγκίνητοι μπροστά στο μέγεθος της καταστροφής ή σε όσα βλέπουν. Πριν δύο χρόνια στη μεγάλη πυρκαγιά στη Βόρεια Εύβοια, η Ευλαμπία Ρέβη είχε ξεσπάσει σε λυγμούς κατά τη διάρκεια της ζωντανής σύνδεσης, όταν συνάντησε ένα ηλικιωμένο κύριο μόνο του και αβοήθητο να προσπαθεί να σώσει το σπίτι του από τις φλόγες.

Σε κάθε περίπτωση, η ενημέρωση δεν προϋποθέτει τη σωματική εξάντληση των δημοσιογράφων και των τηλεοπτικών συνεργείων. Μας αρκεί η δραματική κατάσταση των ακραίων καιρικών φαινομένων, ας λείψουν οι ακρότητες για εντυπωσιακές εικόνες.