Είναι το «Oppenheimer» η καλύτερη ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν; Αυτό, θα το ανακαλύψουμε σε ένα μήνα. Ποιες από τις ταινίες του σκηνοθέτη ήταν τα αριστουργήματα και ποιες ήταν απλώς σχεδόν αριστουργήματα; Τι ξέρουμε για τον Νόλαν από τον Νόλαν; Οι περισσότερες ταινίες του συμβαίνουν στο παρελθόν. Είναι αυστηρός και εμμονικός. Είναι οραματιστής. Αν δεις μια ταινία του, θα αναγνωρίζεις την σκηνοθετική του σφραγίδα παντού. Δεν πήγε σε σχολή κινηματογράφου.

Έκανε τις πρώτες του ταινίες με κάμερα Super-8 ενώ ήταν ακόμη παιδί. Το πρώιμο ενδιαφέρον του Nolan για την πειραματική παραγωγή ταινιών δεν τον εγκατέλειψε ποτέ. Σπούδασε αγγλική φιλολογία στο University College του Λονδίνου. Τον «μάθαμε» σχεδόν όλοι με την επιτυχία του “Memento” το 2000. Fun fact, ανέβηκε στη σκηνή του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Χονγκ Κονγκ ζητώντας από το κοινό να συνεισφέρει στο κόστος παραγωγής της ταινίας του Memento.

«The Dark Knight Trilogy», «Inception» και «Interstellar». Αν δεν σου αρέσουν αυτές οι ταινίες, αυτό το άρθρο δεν είναι για σένα. Ο Νόλαν στις ταινίες του μίλησε για ζητήματα ταυτότητας, πολύ πριν γίνει μόδα η woke ατζέντα στις ταινίες (hello, Barbie). Τα οπτικά εφέ στις ταινίες του αξίζουν πάντα Όσκαρ. Είναι ασυμβίβαστος με το καλλιτεχνικό του όραμα. Δεν τον ενδιαφέρει να σώσει το σινεμά. Είναι το σινεμά. Δεν αγαπά τα φώτα της δημοσιότητας. Είναι μυστικοπαθής και μισεί να δίνει συνεντεύξεις. Εκπληρώσε την παιδική του φιλοδοξία να σκηνοθετήσει ένα blockbuster. Κάθε ταινία του Νόλαν προσελκύει το μαζικό κοινό, απαιτώντας ταυτόχρονα τη συγκέντρωσή του. Αυτές οι 11 είναι η απόδειξη.

11. Following

Το εξαιρετικά χαμηλού προϋπολογισμού (ασπρόμαυρο) ζοφερό σκηνοθετικό ντεμπούτο του Νόλαν το 1998. Μη γραμμική αφήγηση, χειριστικοί χαρακτήρες, ένα ανατρεπτικό τέλος. Τα τρία υλικά του Κρίστοφερ Νόλαν.  Και η ειρωνεία στο κέντρο της ταινίας – για έναν άντρα που κλέβει τους ανθρώπους για να τους κάνει να εκτιμήσουν καλύτερα τη ζωή τους – είναι  ατόφιος Νόλαν. Συνεργάζεται με τους φίλους και τη σύζυγό του στην ταινία. Μια ταινία που γυρίστηκε με προϋπολογισμό μόλις 3.000 £.

10. Insomnia  

Ένα ριμέικ ενός νορβηγικού νουάρ, με πρωταγωνιστή τον Αλ Πατσίνο ως Γουίλ Ντόρμερ, έναν διεφθαρμένο αστυνομικό. Ανταλλάσσοντας την αμνησία με την αϋπνία, ο σκηνοθέτης πέτυχε από το να κάνει indies χαμηλού προϋπολογισμού να γίνει πρώτη επιλογή σε επιτυχημένα στούντιο. Ο Ρόμπιν Γουίλιαμς, που εκείνη την εποχή προσπαθούσε διακαώς να καταρρίψει την εικόνα του ως αστείος, είναι κατάλληλα ανατριχιαστικός και αξιολύπητος ως ύποπτος δολοφόνος. Η υπνική διάθεση μπορεί να είναι εν μέρει σκόπιμη, αλλά είναι επίσης κουραστική. Είναι λίγο πολύ ένα απλό αστυνομικό θρίλερ.

9. The Dark Knight Rises

Το Batman Begins (2005) του Nolan βοήθησε να διαγραφεί η ανάμνηση των καταστροφών του Joel Schumacher -Batman Forever (1995) και Batman & Robin (1997)- στρέφοντας στην προέλευση του χαρακτήρα όπως απεικονίζεται στο σκοτεινό, ομολογουμένως σοβαρό graphic novel του Frank Miller.  Σε αυτή την ταινία αποτυπώνει το αίσθημα ανικανότητας του ήρωα. Ικανοποιητικό φινάλε ενός θηριώδους franchise. Δεν μας άρεσε τόσο πολύ. Τουλάχιστον, έδωσε στο κοινό κάτι να σκεφτεί.

8. Batman Begins

Η μεταμόρφωση του Μπρους Γουέιν στον Σκοτεινό Ιππότη παρουσιάζεται με ασυνήθιστο ψυχολογικό ρεαλισμό και αλλάζει την πορεία – προς το καλύτερο – αυτού του πρώην αποτυχημένου franchise. Περιμέναμε χρόνια αυτόν τον «Batman».

7. Tenet

Δεν συμφωνούμε με τη θέση του Vutlure. Είναι επικό αυτό το σύμπαν. Δεν εξηγεί. Οκ, αυτό το ξέραμε οι φανζ. Θρίλερ δράσης στο οποίο οι ήρωες μπορούν να αντιστρέψουν το πέρασμά τους στο χρόνο, ώστε να βιώσουν αντίστροφα κυνηγητά. Δεν πρέπει να προσπαθήσουμε να το καταλάβουμε, αλλά να το νιώσουμε. Προσωπικά, είναι η αγαπημένη μου. Δώσε μου λοξή ματιά πάνω στο χωροχρόνο (ο μελλοντικός εαυτός μας μπορεί να επηρεάσει τον σημερινό μας εαυτό) και πάρε μου την καρδιά. Συμφωνούμε σε κάτι με τους συντάκτες του Vulture: το Tenet  μπορεί να είναι η ταινία του Nolan που απολαμβάνω να ξαναβλέπω περισσότερο σήμερα. ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΝΟΛΑΝ.

6. Memento

Η ιστορία, που λέγεται αντίστροφα, ενός άνδρα που προσπαθεί να εκδικηθεί το θάνατο της γυναίκας του. αλλά το μυαλό του δεν μπορεί να σχηματίσει αναμνήσεις και ξεχνάει ποιος, πού και τι είναι μέσα σε λίγα λεπτά, οπότε πρέπει να κάνει τατουάζ τα στοιχεία του στο σώμα του για να μην τα ξεχάσει. Άλλη μια  συνεργασία του Νόλαν σε σενάριο με τον μικρότερο αδερφό του Τζόναθαν (ο οποίος έγραψε την αρχική ιστορία του Memento). Τις γυναίκες του Nolan, όπως φαίνεται, πρέπει να τις λαχταράμε, να τις θρηνούμε ή να μην τις έχουμε εμπιστοσύνη.

Ο Leonard Shelby (Guy Pearce) του Memento χρησιμοποιεί σκόπιμα την αμνησία του για να ξεγελάσει τον εαυτό του σε παρηγορητικές αυταπάτες – κυριολεκτικά για να ξεχάσει την αλήθεια. Στις ταινίες του Νόλαν, η μόνη ελπίδα φαίνεται να είναι η ελπίδα της απόδρασης.

5. Inception

Η εταιρεία παραγωγής του Νόλαν, της οποίας το λογότυπο είναι ένας λαβύρινθος χωρίς κέντρο, ονομάζεται Syncopy, αναφερόμενη στην ιατρική πάθηση συγκοπή ή προσωρινή απώλεια συνείδησης. Στην ονειρική κατάσταση που δημιουργείται, το κοινό καλείται να είναι δημιουργικό, να αναρωτηθεί τις πιθανότητες, να διατυπώσει τις δικές του απόψεις ως προς το νόημα της ταινίας. Όλες οι ταινίες του περιλαμβάνουν κρυφές ιστορίες, συσκότιση, λάθος προσανατολισμό. Το ενδιαφέρον του Nolan για συνυπάρχουσες ή παράλληλες αφηγήσεις φτάνει στην αποθέωσή του στο Inception.

Ο Νόλαν έκανε μια ταινία για κλέφτες υψηλής τεχνολογίας που εισβάλλουν στα όνειρα των ανθρώπων και τους κλέβουν κρυφές ιδέες, αλλά αυτή τη φορά τους ζητείται να φυτέψουν κρυφά μια ιδέα στο κεφάλι ενός ατόμου, για να πάνε στο όνειρο αυτού του ατόμου, αλλά για να κρύψουν τις πράξεις τους πρέπει να πάνε πολύ κάτω από τα επίπεδα των ονείρων γιατί αν το κάνουν θα μείνουν κολλημένοι σε ένα όνειρο για πάντα και το μυαλό τους θα λιώσει. Κάθε επίπεδο ενός ονείρου συμβαίνει με διαφορετική ταχύτητα, έτσι ώστε πέντε λεπτά στον πραγματικό κόσμο είναι μια ώρα σε χρόνο ονείρου και τα πράγματα επιβραδύνονται ακόμη περισσότερο όσο βαθύτερα εμβαθύνετε στα όνειρα, αλλά οτιδήποτε συμβαίνει σε ένα όνειρο μπορεί να επηρεάσει το όνειρο στο επόμενο επίπεδο. Τώρα σκεφτείτε το εξής: Το Inception αγαπήθηκε από εκατομμύρια και κέρδισε 825 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως. Ο Κρίστοφερ Νόλαν ξέρει να λέει μια ιστορία.

4. Interstellar

Έπαθε Κιούμπρικ κι έφτιαξε ένα διαστημικό έπος. Είναι μια ταινία για την επιβίωση — πώς η πλανητική επιβίωση και η επιβίωση των ειδών και η ατομική επιβίωση συχνά συγκρούονται μεταξύ τους. Μάθιου ΜακKόναχι και την Αν Χάθαγουεϊ που ταξιδεύουν μέσα από μια σκουληκότρυπα σε άλλο μέρος του σύμπαντος σε μια προσπάθεια να βρουν ένα νέο σπίτι για την ανθρωπότητα. ΠΡΟΦΗΤΗ ΝΟΛΑΝ.

3. The Prestige

Διασκευάστηκε από το μυθιστόρημα του 1995 του Christopher Priest. Μιλάμε για εγκεφαλική αφήγηση. Για δύο μάγους που μαλώνουν. Μη γραμμική δομή στα καλύτερά της. «Δεν θέλεις πραγματικά να μάθεις. Θέλεις να σε ξεγελάσουν». Το νόημα των ταινιών του Νόλαν. Παίζει ο Ντέιβιντ Μπόουι. Μάγος κι αυτός.

2. The Dark Knight

Ο Σκοτεινός Ιππότης περιστρέφεται γύρω από την κρυφή αφήγηση του τι κάνει ο Τζόκερ όταν είναι εκτός οθόνης – μια αφήγηση που υπονοείται αλλά αφήνεται εντελώς ανοιχτή στη φαντασία του κοινού. Oλόκληρο το σύμπαν της DC με τα σκηνικά υπερήρωων έχει βασικά χτιστεί γύρω από την επιτυχία του. Μια από τις πιο σπουδαίες ερμηνείες της δεκαετίας εξαιτίας του αείμνηστου Χιθ Λέτζερ. Πραγματικά, έπος.

1. Δουνκέρκη

H καλύτερη ταινία του μέχρι στιγμής, ένα παραθαλάσσιο τοπίο ντροπής, ένας ζοφερός ανδρικός κόσμος με σχεδόν καμία γυναίκα στην οθόνη. Hans Zimmer και τα μυαλά στα κάγκελα. Η Δουνκέρκη του Κρίστοφερ Νόλαν είναι ένα αριστούργημα. Τα οπτικά και ηχητικά εφέ του είναι για σεμινάριο σε σχολή κινηματογράφου. Οι ιδιώτες Βρετανούς πολίτες που έκαναν το  πέρασμα της Μάγχης για να φέρουν τα στρατεύματα στο σπίτι. Ήρωες σε βαρκάκια. Οι άγουροι στρατιώτες είναι εξαντλημένοι από μια μάχη που δεν έχουμε καν δει. Είναι διαφορετική από κάθε άλλη ταινία του Νόλαν. Μια ταινία για τη γενναιότητα. Η πιο αισιόδοξη ταινία του.  Το casting είναι σχεδόν τέλειο.