Πριν ένα διάστημα, μια κάπως ανησυχητική πληροφορία έφτασε στα αυτιά μας, από το ΣΕΗ. Οι ηθοποιοί καλούνται να δηλώνουν πόσους followers έχουν στα social media. Χθες είχαμε την ανακοίνωση της πρώτης παραίτησης (που μαθαίνουμε) από παράσταση, ακριβώς για αυτόν τον λόγο. Με λίγα λόγια, ο ηθοποιός Κωνσταντίνος Μωραΐτης αποχώρησε από την παράσταση «Οιδίπους Τύραννος» γιατί η παραγωγή θεώρησε πως εφόσον δεν έχει κάνει τηλεόραση δεν θα προσελκύσει κόσμο, και άρα δεν θα συμπεριληφθεί στους συντελεστές.


Η ανακοίνωση του ΣΕΗ στις αρχές του μήνα:


«Ύστερα από μαρτυρίες μελών μας, υπέπεσε στην αντίληψη του σωματείου μας πως σε κάποια casting για τηλεοπτικές σειρές της επόμενης σεζόν, οι υπεύθυνοι της εν λόγω διαδικασίας ζητάνε από τους υποψήφιους ηθοποιούς, εκτός από το βιογραφικό τους σημείωμα, τον αριθμό των followers που διαθέτουν στα social media.

Με την παρούσα ανακοίνωση θέλουμε να δηλώσουμε κατηγορηματικά πως ο αριθμός των followers στα social media δεν μπορεί επ’ ουδενί ν’ αποτελεί κριτήριο επιλογής ενός ηθοποιού για την εργασία του και καμία σχέση δεν έχει με την καλλιτεχνική διαδικασία.

Δεν μπορεί η ψηφιακή εικόνα ενός ηθοποιού και ο τρόπος που αυτή διατίθεται ηλεκτρονικά να επηρεάζει το αναφαίρετο δικαίωμά του στην εργασία. Αυτό προσβάλλει την ανθρώπινη αυτοδιάθεση της καθεμίας και του καθενός εργαζομένου, να ορίζει δίχως φόβο τη διαδικτυακή του παρουσία, εφόσον φυσικά επιθυμεί να έχει.

Στην εποχή της εμπορευματοποίησης των πάντων είναι σαφές ότι ανακουφίζει την εξουσία της εκάστοτε εργοδοσίας να αξιολογούμαστε με νούμερα και στατιστικές. Να είμαστε, αντί για εργαζόμενοι καλλιτέχνες, εταιρείες και μηχανισμοί εκπλήρωσης προωθητικών ενεργειών που ωφελούν πάνω απ’ όλα τους ίδιους και τους μελλοντικούς πελάτες τους, τις διαφημιστικές εταιρείες.

Καλούμε όλες και όλους τους ηθοποιούς που συμμετέχουν σε τηλεοπτικά casting και γίνονται μάρτυρες τέτοιων απαξιωτικών συμπεριφορών για το σύνολο του επαγγέλματος, να απευθύνονται κατευθείαν στο σωματείο τους.

Μόνο εμείς οι ίδιοι, οι εργαζόμενοι ηθοποιοί, μπορούμε και οφείλουμε να προστατέψουμε την εργασία μας από την υποβάθμιση που η εποχή επιβάλλει στη ζωή και στην τέχνη μας».


Πριν λίγες ώρες, ο ηθοποιός Κωνσταντίνος Μωραΐτης, που θα συμμετείχε στην παράσταση “Οιδίπους Τύραννος” του Σοφοκλή, σε παραγωγή Ίασμου, με μια ανάρτησή του, ανακοίνωσε πως αποχώρησε με ανάρτησή του στο Facebook.

Η ανάρτηση του Κωνσταντίνου Μωραΐτη:

“Θα ήθελα επίσημα να σας ενημερώσω ότι εχω αποχωρήσει από την παράσταση Οιδιπους Τύραννος εδώ και 10 μέρες.

Οι ηθοποιοί δεν είμαστε τσαντάκια αναλόγως με τους followers μας να πιάνουμε την ανάλογη θέση στη βιτρίνα. «δεν είσαι τηλεοπτικός και δεν θα προσελκύσεις κόσμο, οπότε δεν θα σε συμπεριλάβουμε σε προωθητικό υλικό» μου είπε η παραγωγή. Όπως και πολλά άλλα που δεν θα ήθελα να αναφέρω.
Σε μια εποχή που η τέχνη και οι άνθρωποι της είναι αποδέκτες απαξιωτικών συμπεριφορών, είναι χρέος μας να αντιστεκόμαστε.

«Όταν συνειδητοποίησα ότι δεν μπορώ να αλλάξω το σύστημα, άρχισα να αγωνίζομαι να μην με αλλάξει αυτό. Αγωνίζομαι να μείνω άνθρωπος. Και αυτό είναι η κορυφαία πολιτική μάχη. Να μπορείς να αποφύγεις τη βαρβαρότητα αυτής της εποχής»

Χρόνης Μισσιος

Καλή επιτυχία και καλή δύναμη ολοψυχα στους συναδέλφους μου.”

Στα σχόλια κάτω από την ανάρτηση, ο ηθοποιός δέχεται συγχαρητήρια για το ήθος και την αξιοπρέπειά του.

Με ανακοίνωσή της η Δραματική Σχολή Ίασμος παίρνει θέση σχετικά με το συμβάν:

“Ανακοίνωση της Εταιρείας Παραγωγής Θεατρικά Δρώμενα ΙΑΣΜΟΣ για την οικειοθελή αποχώρηση του ηθοποιού Κωνσταντίνου Μωραΐτη από την παράσταση “Οιδίπους Τύραννος”.

Ο κ. Μωραΐτης δεν προσήλθε στην πρόβα και αποχώρησε αιφνιδίως από την παράσταση για τον μοναδικό λόγο, όπως ρητά ο ίδιος δήλωσε εις επήκοον συντελεστών της παράστασης, ότι δεν μπήκε η φωτογραφία του στην αφίσα.

Σκοπός της αφίσας και του εν γένει προωθητικού υλικού της παράστασης και κάθε έργου είναι, αυτονοήτως, η προώθηση της παράστασης και όχι η προσωπική προβολή εκάστου συντελεστή. Ρόλος της εταιρείας παραγωγής δεν είναι να εκτελεί “εντολές”. Οι αποφάσεις της εταιρείας παραγωγής λαμβάνονται αυτόνομα και πάντοτε με γνώμονα το κοινό συμφέρον και την προώθηση της παράστασης στο κοινό.
Διευκρινίζουμε, πάντως, ότι η προβολή των συντελεστών της παράστασης έγινε, όπως πάντοτε, με βάση απολύτως αντικειμενικά κριτήρια. Συγκεκριμένα, ο κ. Μωραΐτης περιλαμβανόταν στην προωθητική φωτογραφία, μαζί με όλους τους ηθοποιούς -δεν εστάλη καμία ατομική φωτογραφία. Επίσης και στο προωθητικό βίντεο, όπου είχε, όπως όλοι οι ρόλοι, ικανό και ισότιμο χρόνο προβολής. Αντίστοιχα, και στο δελτίο Τύπου αναγραφόταν κανονικά στη διανομή με το όνομα του ρόλου του.
Επομένως, δεν τίθεται θέμα μη συμπερίληψής του στην προώθηση της παράστασης, το οποίο, πάντως, σε καμία περίπτωση δεν θα δικαιολογούσε τη συμπεριφορά του.

Ήδη σήμερα πληροφορηθήκαμε ότι ο κ. Μωραΐτης επιχειρεί, με ανάρτησή του στο facebook, να διαστρεβλώσει πλήρως την αλήθεια.

Σε απάντηση των όσων αναληθώς δηλώνει, τονίζουμε ότι:

Ουδέποτε τέθηκε ζήτημα αναφοράς από πλευράς της εταιρείας σε followers ή κάτι αντίστοιχο, όπως ισχυρίζεται ο κ. Μωραΐτης.

Ουδέποτε, επίσης, αναφέρθηκε ο όρος “τηλεοπτικός”

Ο μοναδικός λόγος για τον οποίον ο ίδιος δήλωσε ότι αποχωρεί ήταν η δυσαρέσκειά του από τη μη συμπερίληψη της φωτογραφίας του στην αφίσα της παράστασης.
Κάθε άλλος ισχυρισμός είναι αναληθής και επιτείνει την ευθύνη του και τη ζημία μας από την αιφνίδια αποχώρησή του.

Επειδή ουδέν ισχύει από τα όσα δημοσίως επικαλείται ο κ. Μωραΐτης, αλλά, αντιθέτως, αποχώρησε οικειοθελώς ξαφνικά και απροειδοποίητα από την παράσταση, προς έκπληξη όλων, χωρίς καμία προσωπική διαφωνία αλλά για τον αποκλειστικό -και παντελώς αβάσιμο- λόγο ότι δεν ικανοποιήθηκε η επιθυμία της προσωπικής του προβολής σε βάρος του συνόλου των συντελεστών και της ομαλής διεξαγωγής των προβών, διακινδυνεύοντας την ομαλή πορεία των δοκιμών και της παράστασης, δηλώνουμε ότι η εταιρεία επιφυλάσσεται κάθε νομίμου δικαιώματός της για την αποκατάσταση της ηθικής της βλάβης, τόσο ως προς την αιφνίδια αποχώρηση του κ. Μωραΐτη, όσο και ως προς τη διάδοση αναληθών γεγονότων ως προς τον δήθεν λόγο αποχώρησής του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.”