Δεν έχουμε κανένα παράπονο. Η προηγούμενη θεατρική σεζόν ήταν πλούσια και απολαυστική και κάπως έτσι υποψιαζόμαστε πως θα κυλήσει κι αυτή που διανύουμε. Ήδη δηλαδή έχουμε φτιάξει τη λίστα μας με τις παραστάσεις που θέλουμε να παρακολουθήσουμε άμεσα. Επιτυχίες που συνεχίζουν, παραγωγές που έρχονται. Απ΄όλα έχει ο μπάξες. Κι αν συμφωνείς πως δεν υπάρχει ωραιότερο βράδυ από αυτό του να πηγαίνεις θέατρο και μετά να ακολουθείς την ιεροτελεστία του να συνεχίζεις για κρασί -να συζητήσεις και όσα είδες ντε- τότε τσέκαρε τις ακόλουθες παραστάσεις.

Η Καρδιά του Σκύλου στο Θέατρο Κιβωτός

Μετά την πρώτη κοινή επιδαύρια κάθοδό τους με τα “Βατράχια”, η Έφη Μπίρμπα και ο Άρης Σερβετάλης επιστρέφουν στο θέατρο Κιβωτός με το εμβληματικό έργο του Ρώσου συγγραφέα Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ.  Η “Καρδιά του Σκύλου” γράφτηκε το 1925, αλλά δε δημοσιεύτηκε στη Σοβιετική Ένωση μέχρι το 1987 λόγω λογοκρισίας. Πρόκειται για ένα ευφυές μείγμα σατιρικής και φιλοσοφικής λογοτεχνίας που ακροβατεί στα όρια της επιστημονικής φαντασίας και του ρεαλισμού, θίγει θέματα που αφορούν τη φύση και την ατομική ταυτότητα και εγείρει ερωτήματα για τις συνέπειες των κοινωνικών πιέσεων και της επιστήμης.

Η ιστορία του περιστρέφεται γύρω από τον καθηγητή Πρεομπραζένσκι που μαζί με τον βοηθό του, δόκτορα Μπρομεντάλ, επιχειρούν ένα τολμηρό ιατρικό πείραμα. Μεταμοσχεύουν την υπόφυση και τους όρχεις ενός νεκρού άνδρα σε έναν αδέσποτο σκύλο ονόματι Σάρικ με τη φιλοδοξία να δημιουργήσουν ένα νέο μοντέλο ανθρώπου. Το πείραμα δεν έχει την αναμενόμενη έκβαση, καθώς ο σκύλος Σάρικ μετατρέπεται σταδιακά σε άνθρωπο αγροίκο που διαλύει τη γαλήνη της καθημερινότητας και θέτει σε κίνδυνο την κοινωνική θέση και την επιστημονική υπόσταση του δημιουργού του. 

@ Γιώργος Καπλανίδης

Η παράσταση

Ως προειδοποιητικό παραμύθι για τη διαφύλαξη της ατομικότητάς μας, η “Καρδιά του σκύλου” ταιριάζει απόλυτα με τη θεματολογία των έργων που γοητεύουν την Έφη Μπίρμπα (Άτιτλο, Δον Κιχώτης, Δον Κιχώτης, Σωσίας, Το Όνειρο ενός Γελοίου, Βατράχια), έργα δηλαδή που μιλούν για πολύ πυρηνικά ζητήματα με τρόπο στρεβλό ιδιαίτερο και μοναδικό. 

Η ιδιοσυγκρασιακή καλλιτέχνιδα προσεγγίζει με τη μοναδική σκηνοθετική της ματιά το έργο αυτό του Μπουλγκάκοφ που αναδεικνύει έξοχα τον παραλογισμό της βίαιης αλλαγής της ανθρώπινης φύσης ώστε να ταιριάζει σε ένα άκαμπτο ιδεώδες, αποκαλύπτοντας τους κινδύνους της απόλυτης συμμόρφωσης του ανθρώπου στις κοινωνικές επιταγές.

Με όπλα της δύο ηθοποιούς που διακρίνονται για την έντονη σωματικότητά τους, τον Άρη Σερβετάλη και τον Αντώνη Μυριαγκό, στήνει μία ποιητική παράσταση φωτίζοντας τον σύγχρονο άνθρωπο στον πυρήνα του, ενώ ταυτόχρονα μας υπενθυμίζει να παραμένουμε πάντα σε εγρήγορση για τη διαφύλαξη της ταυτότητάς μας. Πολύτιμος αρωγός της ένα δυνατό υποκριτικό ανσάμπλ: Ηλέκτρα Νικολούζου, Μιχάλης Θεοφάνους, Χαρά-Μάτα Γιαννάτου,  Αλεξάνδρα Καζάζου, Σπύρος Δέτσικας. 

Ημέρες παραστάσεων: Τετάρτη 20:00 / Πέμπτη, Παρασκευή 21:00 / Σαββατο 18:00 και 21:00 / Κυριακή 20:00

«βάιζα» στο Θέατρο ΠΛΥΦΑ

@ Νάσος Αμπαζής

Η «παράσταση γροθιά στο στομάχι», που ενθουσίασε κοινό και κριτικούς και ξεχώρισε στο περσινό Φεστιβάλ Off-Off του Επί Κολωνώ, συνεχίζει την επιτυχημένη της πορεία αυτόν τον Ιανουάριο στον μοναδικό χώρο των πρώην Πλεκτήριων Υφαντήριων Αθηνών (ΠΛΥΦΑ).

Μάνη, μέσα 19ου αιώνα. Μια νεαρή γυναίκα, η Μηλιά, δολοφονείται από τον πατέρα και τα αδέλφια της για να ξεπλυθεί η ντροπή της οικογένειας, αφού την πρώτη νύχτα του γάμου της βρίσκεται «χαλασμένη». Θάβεται ζωντανή σε λάκκο με πέτρες στην είσοδο του χωριού. Μόνο το κεφάλι της μένει έξω από το χώμα, μέχρι να πεθάνει. Τώρα η Μηλιά έχει φωνή. Τώρα η La Loba της δίνει τη δυνατότητα να πει την ιστορία της. Να αναγεννηθεί.Χωρίς να περιορίζεται στην περιγραφή μιας ακόμα γυναικοκτονίας, το έργο εξερευνά την οπτική καθενός από τους εμπλεκόμενους. Έξι πρόσωπα που δεν μίλησαν ποτέ, δέσμιοι των κοινωνικών επιταγών και του τυπικού, τώρα μιλούν. Αντλώντας υλικό από την ελληνική παράδοση και τη συνολικότερη ευρωπαϊκή και βαλκανική ιστορία, η παράσταση μιλάει για το σήμερα.

Μέρες παραστάσεων: 17, 18, 24, 25, 26, 27, 28 Ιανουαρίου

«Η Αξία της Ζωής» στο ‘Iδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Ο Σωτήρης Τσαφούλιας επιστρέφει στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης με το έργο ‘’Η Αξία της Ζωής’’ της βραβευμένης με Emmy, Jane Anderson, σε μετάφραση της Ναταλύ Δούκα. Ο πόνος στη ζωή είναι αναπόφευκτος, το να υποφέρεις όμως από αυτόν είναι προαιρετικό. Δύο ξαδέρφες με τους συζύγους τους συναντιούνται μετά από καιρό και με τις δύο να έχουν υποστεί μια τρομερή απώλεια. Ένα έργο γεμάτο συμπόνια, ειλικρίνεια και χιούμορ που εξερευνά σε βάθος την αξία της ζωής και το δικαίωμα του καθενός να αποφασίζει ελεύθερα τη μοίρα του.

Στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης από Τετάρτη 24 Ιανουαρίου.

«Φάκντ απ» στο Θέατρο Άλφα

@ Ελίνα Γιουνανλή – Αλέξανδρος Σκουρλέτης

Μετά το “Θέλω να σου κρατάω το χέρι” ο Τάσος Ιορδανίδης συστήνει στο θεάτρο Άλφα-Ληναίος-Φωτίου,ένα νέο έργο με τίτλο “Φάκντ-απ”, σε σκηνοθεσία της Θάλειας Ματίκα.

Δυο νέοι που προσπαθούν να ακουστούν σ έναν κόσμο που δεν τους ακούει. Στην προσπάθεια τους θα φτιάξουν μία δική τους πραγματικότητα.Για το τώρα και για το μετά. Για να γιατρέψουν αυτά που τους πονάνε. Ψάχνουν έναν κοινό κώδικα. Εκείνος πιο αποφασισμένος. Εκείνη, επιφυλακτική. Ή μήπως συμβαίνει το αντίστροφο; Αμαρτίες γονέων παιδεύουσι τέκνα και οι  κραυγές τους  παλεύουν να δημιουργήσουν το νόημα της νέας ζωής που προσπαθούν να φτιάξουν.

Σε έναν κόσμο που τρέχει γρήγορα. Που κρίνει εύκολα. Που βάζει ταμπέλες με ελαφριά καρδιά. Που στέλνει μηνύματα στο fb και στο INSTA. Δεν θέλουν αυτό.Που ζει μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Εκείνος φωνάζει μέχρι την τελευταία στιγμή… Γιατί θέλει να την πείσει. Γιατί θέλει να πείσει τον εαυτό του. Σε σινεμά,σε θέατρα,σε εστιατόρια, στα αστέρια. Και εκείνη αρχίζει να γελάει….Και γεννιέται η ελπίδα,πως μαζί,ο “Κεφάλας” και το “Βλήμα”, μπορούν να ξεφύγουν απ´αυτή τη  κατάσταση.

Ημέρες παραστάσεων: Σάββατο: 18.30 / Κυριακή: 21.30

«Interview» στο Θέατρο Αλκμήνη

@ Πάτροκλος Σκαφίδας

Το «Interview», η κοινωνικοπολιτική μαύρη κωμωδία της ομάδας «Εμείς» (Χ. Θάνος, Σ. Καψαμπέλη, Χ. Παπαμιχαήλ, Μ. Ζερβού, Σ. Δούβρης, Β. Τουρκομένης) ανεβαίνει από τις 23 Ιανουαρίου και κάθε Τρίτη, στο Θέατρο Αλκμήνη, από την ομάδα B.A.N.C. σε σκηνοθεσία Χρήστου Θάνου. Το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο σανίδι το 2013, από την ομάδα «Εμείς», γνωρίζοντας μεγάλη επιτυχία. Το κείμενο έχει λάβει τιμητική διάκριση από τον όμιλο για την Unesco Πειραιώς και Νήσων.

Υπόθεση

Ένα interview για δουλειά. Μία φωνή (εξουσία). Τέσσερις υποψήφιοι με νούμερο. Τέσσερις κοινωνικές ομάδες, που πλήττονται δραματικά από τις σημερινές συνθήκες στην αρένα αναζήτησης εργασίας (χειρώνακτες, καλλιτέχνες, επιστήμονες, ανειδίκευτοι εργάτες). Η φωνή αξιολογεί κάθε πολίτη που επιθυμεί να εργαστεί.

Η συνέντευξη ξεκινάει τυπικά, σε ένα ζεστό και φιλικό κλίμα. Οι υποψήφιοι χαλαρώνουν και αφήνουν τις αδυναμίες τους να φανερωθούν. Η φωνή αρχίζει σιγά-σιγά να τους χειραγωγεί, υποβάλλοντας τους παράλογες ερωτήσεις και υποχρεώνοντάς τους σε εξευτελιστικές δοκιμασίες. Οι υποψήφιοι είναι σε απόγνωση και δεν έχουν τίποτα να χάσουν. Οδηγούνται έτσι σε μία κανιβαλιστική διαδικασία ανταγωνισμού. Επόμενοι υποψήφιοι; Οι θεατές.

Από 23 Ιανουαρίου στο Θέατρο Αλκμήνη.

«The Doctor» στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου

Στο πολυβραβευμένο θρίλερ ιδεών του Robert Icke, οι αντικρουόμενες οπτικές για τον εαυτό μας και τον κόσμο, δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα. Το “The Doctor”, ελεύθερα βασισμένο στο έργο Καθηγητής Μπερνάρντι (1912) του Άρτουρ Σνίτσλερ, σκηνοθετεί η Κατερίνα Ευαγγελάτου και είναι παραγωγής του πολιτιστικού οργανισμού Λυκόφως, του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου.

Έργο ευφυές και πολυπρισματικό, το «The Doctor» καταπιάνεται με ζητήματα ηθικής, ενεργοποιώντας τα αντανακλαστικά των θεατών απέναντι στα στερεότυπα και προκαλώντας τα όρια των δικών τους προκαταλήψεων. Το φύλο, η καταγωγή, η κοινωνική τάξη, αλλά και η θρησκεία ή η σεξουαλικότητα, με τους αυτοματισμούς και τις «ταμπέλες» που τα συνοδεύουν, λειτουργούν σαν έναυσμα για ένα επί σκηνής παιχνίδι πολλαπλών ρόλων και ταυτοτήτων που κόβει την ανάσα.

Όταν μία έφηβη μεταφέρεται σε κρίσιμη κατάσταση στο Ινστιτούτο Elizabeth μετά από μια αυτοσχέδια έκτρωση, η Καθηγήτρια Ρουθ Γουλφ (Στεφανία Γουλιώτη) αρνείται την είσοδο ενός ιερέα (Νίκος Χατζόπουλος) στο θάλαμο του κοριτσιού, διότι δεν διαθέτει επαρκείς πληροφορίες για τις θρησκευτικές πεποιθήσεις της ασθενούς. Γύρω από αυτήν την απόφαση, ξεσπά ένα σκάνδαλο που σύντομα λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι διαστρεβλώσεις κάθε είδους διαδέχονται η μία την άλλη, αναδεικνύοντας την περιπλοκότητα της κατάστασης. Όλοι έχουν γνώμη. Kαι την εκφράζουν με πάθος μέσα σε αυτήν τη δίνη που νομοτελειακά βυθίζει μαζί της όποιον βρεθεί στο επίκεντρό της. Η πορεία προς την αποκαθήλωση φαντάζει μη αναστρέψιμη.

Ημέρες παραστάσεων: Τετάρτη & Κυριακή: 19.00 / Πέμπτη: 20.30 / Παρασκευή: 21.00 / Σάββατο: 17.30 & 21.15