Μάρτιος 2020. Ο πλανήτης σταματάει. Το μόνο που συνεχίζει να κινείται είναι η πορεία του Covid-19. Αφού εισέβαλε από τη μια χώρα στην άλλη, άφησε το πληθυσμιακό δυναμικό του πλανήτη και τσάκισε την οικονομία του. Τηλεργασία ή θάνατος ήταν το δίπολο για επιχειρήσεις και εταιρίες, ενώ βιομηχανίες των οποίων ο κλάδος δεν αποτελεί πρώτη προτεραιότητα εν καιρώ πανδημίας, είδαν τα κέρδη τους να πέφτουν κατακόρυφα. Μια από αυτές ήταν και η ομπρέλα «ταξίδι», κάτω από την οποία προστατεύονται και επιβιώνουν αεροπορικές εταιρίες, τουρισμός, επαγγελματίες ταξιδιώτες και travel bloggers και influencers και όχι μόνο.
Travel blogging και πανδημία είναι δυο όροι που μας συστήθηκαν πρόσφατα. Αυτή τη χρονιά κλήθηκαν να συνυπάρξουν και το βασικό ερώτημα είναι: ποιος κερδίζει; Ο Παναγιώτης Παπαϊωάννου, η Βασιλική Σταυροπούλου, ο Νίκος Σαπέρας, η Νίνα Κομινού και ο Αλέξανδρος Τσούτης έχοντας αφιερώσει χρόνο, ψυχή, και ώρες πτήσεων, μετατρέποντας τους Instagram λογαριασμούς τους σε ταξιδιωτική έμπνευση, δίνουν τις δικές τους απαντήσεις, στην προσπάθειά μας να καταλάβουμε αν ο κορωνοϊός νίκησε την ανάγκη τους να ανακαλύψουν βήμα βήμα τον πλανήτη Γη.
Η λέξη του Μαρτίου: ακύρωση
Τον Μάρτιο αρχίσαμε να συνηθίζουμε στην ιδέα πως θα μείνουμε σπίτι με ένα χρονικό περιθώριο θολό. Όσο οι δικές μας αναρτήσεις στο Instagram άρχισαν να γίνονται περισσότερο σπιτικές, οι αναρτήσεις τον travelers των social media μπήκαν σε παύση, μιας και αναγκάστηκαν να ακυρώσουν ταξίδια που είχαν προγραμματίσει από καιρό. H Βασιλική ακύρωσε το ταξίδι που προγραμμάτιζε με μια συνάδελφό της «Το πλάνο λοιπόν είχε ως εξής, πρώτος προορισμός Κολομβία, μετά το (πολυαναμενόμενο) Περού και κάποιο μικρό πέρασμα από Los Angeles. Δυστυχώς, δεν ολοκληρώθηκε ποτέ αφού αναγκαστήκαμε να διακόψουμε λόγω των περιστάσεων», ανέφερε, με ελπίδα ότι θα γίνει κάποια στιγμή. Παρόμοια εμπειρία είχε και ο Παναγιώτης που ακύρωσε το προγραμματισμένο του ταξίδι στη Ναμίμπια. Ο Νίκος και η Νίνα, που είναι μαζί και στα ταξίδια και στη ζωή, βλέπουν την όλη κουλτούρα της ακύρωσης να κρατάει αρκετά παραπάνω. «Φέτος και με την αβεβαιότητα που επικρατεί, τα σχέδια μας δε μπορούν να επεκταθούν πέραν του επόμενου ΣΚ, το πολύ», μου δήλωσαν αφού παραδέχτηκαν ότι θα ακυρώσουν το καθιερωμένο ταξίδι που κάνουν κάθε Δεκέμβριο. Αβεβαιότητα και ακυρώσεις για όσο κρατήσει όλο αυτό.
Η Ελλάδα κέρδισε τον άτυπο διαγωνισμό καλοκαιρινού προορισμού
Αυτό το παράξενο καλοκαίρι, το Instagram μας γέμισε με κυκλαδίτικο μπλε και πράσινο γνήσιου τοπίου του Ιονίου. Οι Έλληνες επέλεξαν ελληνικούς προορισμούς για τις καλοκαιρινές διακοπές τους, ενώ από ό,τι φαίνεται, και οι travel influencers έκαναν παρόμοιες επιλογές. Ο Παναγιώτης τίμησε τη Σαντορίνη και τις Σποράδες, ενώ στα άμεσα ταξιδιωτικά του σχέδια είναι προορισμοί όπως Κεφαλονιά, Όλυμπος και Δρακόλιμνη. Η Βασιλική, φαίνεται να στηρίζει την επιλογή του εσωτερικού τουρισμού, δείχνοντας πως όταν δε μπορείς να αλλάξεις κάτι, είναι καλύτερο να το απολαύσεις. «Ο τόπος μας μας έχει πολύ ανάγκη ειδικά αυτή την περίοδο και χρειάζεται τονωτικές ενέσεις ακριβώς από τον ίδιο του τον πληθυσμό. Αυτό αποδείχτηκε περίτρανα φέτος το καλοκαίρι αφού η Κύθνος και η Σέριφος αναδείχθηκαν κορυφαίοι προορισμοί για τους Έλληνες απόδειξη ότι όλοι χρειάζονταν απελπισμένα ένα διάλειμμα εκτόνωσης από την πολύκροτη δίμηνη καραντίνα της άνοιξη. Φέτος πολλοί προτίμησαν τα χωριά τους που τους πρόσφεραν εναλλακτική από την παραμονή τους στην πρωτεύουσα», ανέφερε επιλέγοντας μάλλον συνειδητά να ασχοληθεί με τη θετική πλευρά του ζητήματος. Στο μεταξύ, και ο Νίκος με τη Νίνα επέλεξαν το τρίπτυχο Ελλάδα-Αιγαίο-ευλαβική τήρηση των μέτρων. Πιο τολμηρός φάνηκε ο Αλέξανδρος, ο οποίος μπορεί να μην ακολούθησε την εναλλακτική του εσωτερικού τουρισμού, αλλά σίγουρα πήγε κόντρα στις προσωπικές του προτιμήσεις. Είπε αντίο στην ιδέα να φύγει εκτός Ευρώπης και επέλεξε την Ισλανδία, που όπως λέει είναι ιδανικός προορισμός από υγειονομικής πλευράς.
Τα ταξίδια στη μετά lockdown εποχή της πανδημίας
Τα ταξίδια όταν δεν ακυρώνονται τελείως, αλλάζουν ριζικά. Η προετοιμασία δεν αφορά μόνο την κατάκτηση της τέχνης του πακεταρίσματος, αλλά απαιτεί αρκετή οργάνωση, με την υγειονομική συνιστώσα να έχει προστεθεί στην εξίσωση. Αυτό μεταφράζεται από μάσκες προστασίας μέχρι έγκαιρα Covid tests και ακυρώσεις τελευταίας στιγμής ανάλογα με τον αριθμό κρουσμάτων τη χώρα προέλευσης κάθε ταξιδιώτη. «Τα Covid tests τείνουν να είναι τα διαβατήριά μας πλέον», λέει ο Αλέξανδρος, ο οποίος επιστρέφοντας από την Ισλανδία, δεν κατάφερε να επιβιβαστεί στο αεροπλάνο για τη Νορβηγία, λόγω αλλαγών τελευταίας στιγμής στους κανονισμούς. Ο Νίκος και η Νίνα θεωρούν πως οι travel bloggers σε κάθε περίπτωση έχουν επηρεαστεί από την παύση στην οποία έχει βάλει τα ταξίδια η πανδημία. «Στις αερομεταφορές κατά τον Ιούλιο 2020, η συνολική επιβατική κίνηση υποχώρησε κατά 70% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρσι, κάτι που υποδηλώνει ότι τα ταξίδια βρίσκονται σε ελεύθερη πτώση όλη αυτή τη περίοδο», αναφέρει ο Νίκος, που πλέον –όπως λέει- αρνείται να οργανώσει μεγάλα ταξίδια τουλάχιστον μέχρι το τέλος της χρονιάς. Για τον Παναγιώττη, η έννοια «ταξίδι στο εξωτερικό» έχει εξαλειφθεί εντελώς από τον Μάρτιο και μετά. «Μπορεί κάποιος να κάνει ταξίδια στην Ευρώπη, αλλά με πολλούς περιορισμούς». Όσο για εκείνα εκτός Ευρώπης; Έχουν ακόμα μεγαλύτερους περιορισμούς.
Summer is not over yet ????☀️✌????
Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Travel Photographer┃Greece ???????? (@nikos.saperas) στις
Επιπτώσεις στο budget
Στην Ελλάδα, δύσκολα λύνει το οικονομικό του πρόβλημα ένας Instagram traveler αποκλειστικά από την αγάπη του για τα ταξίδια. Ευτυχώς, όμως, γίνονται συνεργασίες που διευκολύνουν τους ταξιδιώτες, οι οποίοι με τη σειρά τους δίνουν στους followers τους και μια πρόταση σε ό,τι έχει να κάνει με τη διαμονή και την εστίαση. Με τον κορωνοϊό να έχει αναγκάσει πολλές επιχειρήσεις να κλείσουν, ξενοδοχεία σε ελληνικά νησιά να μην ανοίξουν καν και την εστίαση να έχει βγει στους δρόμους να διεκδικήσει όσα έχει χάσει από τον Μάρτιο, οι travelers δεν έμειναν ανεπηρέαστοι. «Η αγορά άνοιξε τον Ιούλιο», μου ανέφερε ο Νίκος, θέλοντας να ξεκαθαρίσει πως και να υπήρχε διάθεση για συνεργασίες, το timing ήταν λάθος ούτως ή άλλως. Εκείνος και η Νίνα τουλάχιστον νιώθουν τυχεροί για το γεγονός ότι έχουν χτίσει κάποιες μακροχρόνιες συνεργασίες, μετατρέποντας το networking ακόμα μια φορά σε μοναδικό τρόπο «σωτηρίας» σε αυτή τη χώρα.
Ο κορωνοϊός νίκησε, οι Instagram travelers χάνουν. Προς το παρόν. Αν και δε θα λέγαμε την ήττα ούτε μεγάλη, ούτε μη αναστρέψιμη. Έχουν κάνει απόλυτο στόχο τους την προσαρμοστικότητα, έχουν παντρευτεί τα μέτρα περιορισμού της εξάπλωσης και απλά περιμένουν να τελειώσει αυτό, όπως όλοι μας. Στο μεταξύ, εκείνοι έχουν τα plan B τους, θα φέρουν ελληνικά τοπία στα feed μας, θα κάνουν πιο γρήγορη και όσο πιο εύκολη γίνεται την οργάνωσή τους και θα συνεχίσουν να ασχολούνται με αυτό που αγαπούν ούτως ή άλλως. Προσαρμοστικότητα, εναλλακτικές, αυτοπροστασία φαίνεται να είναι το μεγάλο σχέδιο των Instagram travelers και δεν περιμέναμε κάτι λιγότερο από τύπους που ξεβολεύονται ούτως ή άλλως με κάθε ευκαιρία.