Μια χαρά είναι σε γενικές γραμμές και το δικό μας μετρό – να το πούμε εξ αρχής. Μπορεί να συμβαίνουν κάποια περίεργα τελευταία στο κομμάτι της μπλε γραμμής, Πανόρμου – Κατεχάκη, αλλά γενικά είναι ένα από τα πράγματα που μπορείς να πεις πως η Αθήνα δεν έχει να ζηλέψει από άλλες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις.

Μας πήρε χρόνια, πολλά, για να το φτιάξουμε (τι να πουν βέβαια και οι Θεσσαλονικείς…), αλλά είναι ένα τίμιο μετρό, καθαρό, περιποιημένο και εύχρηστο. Δεν το βρωμίζουμε και σεβόμαστε τους κανόνες – είδατε άμα θέλουμε;

Θα μπορούσε ενδεχομένως να έχουν περισσότερο χαρακτήρα οι στάσεις για να ξεχωρίζουν καλύτερα μεταξύ τους, θα έπρεπε επίσης να υπάρχει παντού air condition, αλλά ΟΚ. Διορθώνονται αυτά, τα κρατάμε έστω ως παρατηρήσεις.

Ποια είναι πάντως τα μετρό που συνήθως έρχονται μπροστά στην κουβέντα για τα καλύτερα-ομορφότερα στην Ευρώπη; Απαντήσεις, έπονται. Αμέσως. Ευθύς αμέσως.

5 από τα καλύτερα μετρό στην Ευρώπη

Λονδίνο, Αγγλία

Είναι ιστορικό – το παλιότερο εκεί έξω, από τον Ιανουάριο του 1863 λειτουργεί συνεχώς και αδιαλείπτως. Στις μέρες μας, μιλάμε για ένα mega δίκτυο που εξαπλώνεται σε 272 σταθμούς, διασκορπισμένους σε 11 γραμμές και με συνολικό μήκος 400 χιλιόμετρα.

Πάνω από 4 εκατ. οι καθημερινοί επιβάτες, ντόπιοι και τουρίστες. Σημειωτέον πως περισσότερο από το μισό Underground ή Tube όπως το λένε (το 55%  συγκεκριμένα) είναι πάνω από τη γη  – όχι και πολύ «υπόγειος σιδηρόδρομος», έτσι δεν είναι; Το σήμα του πάντως είναι ένα παγκόσμιο trademark, διεθνώς αναγνωρίσιμο και μέρος της αγγλικής ποπ κουλτούρας.

Κοπεγχάγη, Δανία

Δεν είναι το παλιότερο. Δεν είναι το μεγαλύτερο. Δεν είναι αυτό με τη μεγαλύτερη κίνηση. Αλλά η Κοπεγχάγη δικαίως περηφανεύεται πως σαν το μετρό το δικό της δεν έχει άλλο. Δεν σταματάει ποτέ να λειτουργεί, 24 ώρες την ημέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα.

Δεν υπάρχουν οδηγοί με σάρκα και οστά, άντε μόνο τα… παιδάκια που κάθονται στο μπροστά βαγόνι και μιμούνται πως κουμαντάρουν το τρένο. Όλα είναι αυτόματα και δουλεύουν στον… αυτόματο

Ενώνοντας 39 πεντακάθαρους και στιλάτους σταθμούς. Δεν είναι τυχαίο πως το μετρό της πρωτεύουσας της Δανίας σαρώνει διαδοχικά στις ψηφοφορίες των ειδικών για το «καλύτερο στον κόσμο», από το 2002 όταν και τέθηκε πρώτη φορά σε λειτουργία. Ναι, άνοιξε μετά από αυτό της Αθήνας. Ακόμα και σήμερα όλα μυρίζουν «καινουργίλα».

Πάνω από 300.000 οι επιβάτες ημερησίως, 4 οι γραμμές. Τα τρένα δεν είναι μεγάλα σε μέγεθος, αλλά έρχονται συνεχώς ανά 2 λεπτά, πρωί-βράδυ!

Παρίσι, Γαλλία

308 σταθμοί, 16 γραμμές. Λειτούργησε πρώτη φορά το 1900. Το μετρό στο Παρίσι είναι ιστορία ολάκερη. Αναπόσπαστο κομμάτι της γαλλικής πρωτεύουσας, πολιτιστικό trademark θαρρείς όσο ο Πύργος του Άιφελ.

Είναι γεμάτο ζωή,  μια μικρογραφία της κοινωνίας. Το ωραίο είναι πως παρόλο που ο δήμος έχει επενδύσει δισεκατομμύρια για να εκσυγχρονίσει το μετρό και να συμβαδίσει με τις (τρελές) απαιτήσεις της εποχής, δεν έχει χάσει ουδόλως τον παραδοσιακό του χαρακτήρα. Όπως δείχνει το ότι οι πόρτες των τρένων ανοίγουν ακόμα χειροκίνητα.

Μόσχα, Ρωσία

Ένα από τα μεγαλύτερα τεχνολογικά επιτεύγματα της πάλαι ποτέ Σοβιετικής Ένωσης. Με σταθμούς που σε κάνουν να χαζεύεις με την ομορφιά και τη μεγαλοπρέπεια τους. Ένας αρχιτεκτονικός θησαυρός.

Έξτρα fact: Έχει κατασκευαστεί για να είναι παράλληλα και το μεγαλύτερο πυρηνικό καταφύγιο στον κόσμο. Κάτι που έδωσε έναυσμα στον συγγραφέα Ντιμίτρι Γκλουκόβσκι για να γράψει το συναρπαστικό Metro 2033 – όσοι αγαπάτε τη λογοτεχνία του φανταστικού αναζητήστε το, είναι… φανταστικό!

Πάνω από 8 εκατ. Μοσχοβίτες χρησιμοποιούν το μετρό για τη μετακίνησή τους, είναι ένα από τα πλέον πολυσύχναστα στον κόσμο. Μαζί και μεγαλύτερα, αφού εκτείνεται σε 258 σταθμούς και έχει μήκος 432 χιλιόμετρα. Θεωρείται και το ταχύτερο στον κόσμο με ταχύτητες που αγγίζουν τα 120 χιλιόμετρα την ώρα.

Στοκχόλμη, Σουηδία

Το μετρό της Στοκχόλμης είναι πολλά περισσότερα από απλώς… μετρό, Ορισμένοι το αποκαλούν τη μεγαλύτερη γκαλερί τέχνης του κόσμου, καθώς οι υπέροχοι σταθμοί του είναι γεμάτοι έργα ζωγραφικής και γλυπτά. Κάποιοι σταθμοί επίσης είναι σχεδιασμένοι λες και είναι σπηλιές.

Σαν υπόγειο μουσείο, το κοιτάς και θες να βγάζεις συνεχώς φωτογραφίες. Έχει 100 σταθμούς, οι 47 είναι υπόγειοι και διακοσμημένοι από 150 καλλιτέχνες.