Μπορεί σήμερα στην Ελλάδα να ασχολούμαστε με το μεσαίο δάχτυλο που μας ύψωσε η Εκκλησία, δηλαδή πόσος κόσμος συνέρρευσε κατά 100άδες στους ναούς για τον εορτασμό των Φώτων και αν αυτό αποτελεί μια μορφή αντίστασης προς την υπεράσπιση του προσωπικού θρησκευτικούς αισθήματος ή μια μορφή ακραίας πράξη εγωισμού, όχι μόνο κοινωνικά, αλλά και θρησκευτικά, κολάσιμης), ωστόσο άλλου έχουν άλλα θέματα, επίσης συνδεδεμένα με την εκκλησία.

Μετά την ιστορική απόφαση του κοινοβουλίου της Αργεντινής να νομιμοποιήσει τις αμβλώσεις, το ζήτημα φαίνεται ότι πλέον τίθεται ξανά στο τραπέζι και βγάζει χιλιάδες γυναίκες στο δρόμο και σε άλλες χώρες της λατινικής Αμερικής, οι οποίες ζητούν να αποφασίζουν εκείνες για το σώμα τους και όχι τα θρησκευτικά δόγματα.

Με εξαίρεση την Κούβα, την Ουρουγουάη και την Αργεντινή, στις υπόλοιπες χώρες της Κεντρικής και Νότιας Αμερικής η έκτρωση είτε είναι καθολικά παράνομη είτε επιτρέπεται κάτω από πολύ συγκεκριμένες συνθήκες και σύμφωνα με εξαιρετικά περίπλοκους και αυστηρούς κανόνες όπως ορίζονται από την ισχύουσα στην εκάστοτε χώρα νομοθεσία.

Στη Βραζιλία, τη μεγαλύτερη χώρα της περιοχής και μία από τις μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη, η έκτρωση επιτρέπεται μόνο αν η συνέχιση της κύησης θέτει σε κίνδυνο τη ζωή της μητέρας ή στις περιπτώσεις βιασμών. Η παρουσία του ακροδεξιού Bolsonaro στην εξουσία κάνει τα πράγματα ακόμα πιο δύσκολα.

Σε αυτό το κοινωνικό πλαίσιο, η Βραζιλιάνα εικαστική καλλιτέχνιδα Juliana Notari δημιούργησε ένα γιγαντιαίο γλυπτό μήκους 33 μέτρων σε σχήμα αιδοίου προκειμένου να αμφισβητήσει «τη σχέση ανάμεσα στην φύση και στον πολιτισμό μας, έτσι όπως αυτή καθορίζεται από την φαλλοκρατική και ατομιστική δυτική κοινωνία». Το γλυπτό έχει το όνομα Diva, δηλαδή «Θεά», και βρίσκεται στο Usina de Arte, ένα καλλιτεχνικό πάρκο στα βορειοδυτικά της επαρχία του Peanmbuco. Επιπλέον, η γλύπτρια ήθελε με τον τρόπο αυτό να κάνει όσους το δουν να προβληματιστούν για τα ζητήματα φύλου και έμφυλων ταυτοτήτων.

 

H Notari έκανε τα αποκαλυπτήρια του γλυτπού τηςστις 30 Δεκεμβρίου στο Facebook και στο Instagram και παρέθεσε λεπτομέρειες όχι μόνο για το σκεπτικό πίσω από τη δημιουργία του, αλλά και για τον τρόπο κατασκευής του. Εργάστηκαν 20 άτομα για μία περίοδο 11 μηνών. Στο ίδιο post σχολίασε και τις πρόσφατες δηλώσεις του Bolsonaro ο οποίος έχει ταχθεί κατηγορηματικά εναντίον της νομιμοποίησης των αμβλώσεων και έχει δηλώσει ότι δεν πρόκειται ποτέ να τις επιτρέψει.

«Μόνο αν αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τη σχέση με τους άλλους ανθρώπους, αλλά και τη σχέση ανάμεσα στο ανθρώπινο και μη ανθρώπινο στοιχείο, θα καταφέρουμε να ζήσουμε περισσότερο σε αυτό τον πλανήτη και σε κοινωνίες λιγότερο άνισες και καταστροφικές», έγραψε η Notari.

Πολλοί από την άκρα δεξιά της χώρας έχουν ήδη χαρακτηρίσει το γλυπτό ως «απαίσιο» και «αποκρουστικό», ενώ άλλοι το βρίσκουν «πανέμορφο».