Σε μια Ελληνική τηλεόραση που δεν κουράζεται να επαναλαμβάνει τον εαυτό της, ευτυχώς υπάρχει το εγχείρημα του ERTFlix για να επιβεβαιώνει τη γενική δυσαρέσκεια, ειδικά των νεότερων γενεών. Το κοντέρ της αισθητικής, της θεματολογίας, των παραγωγών της Ελληνικής τηλεόρασης έχει κολλήσει πεισματικά κάποιες δεκαετίες πριν. Όπως εύκολα μπορεί να αντιληφθεί κανείς, οι νέοι δεν παραπονιούνται μόνο από… χόμπι. Οι γενιές που μεγαλώνουν με Netflix, HBO και Disney, δεν μπορεί να μην απογοητεύονται με τα Ελληνικά καθημερινά σίριαλ που βασίζονται στη σαπουνόπερα -εκτός από κάποιες φωτεινές εξαιρέσεις.

Το εγχείρημα του ERTFlix είναι αλήθεια πως αντιμετωπίστηκε με δυσπιστία από την πλειοψηφία των τηλεθεατών. Στην αρχή δόθηκε η εντύπωση πως πρόκειται για ένα ψηφιακό parking του προγράμματος της ΕΡΤ, για εκείνους τους ρομαντικούς που αγαπούσαν ένα πρόγραμμα της δημόσιας τηλεόρασης αλλά δεν μπορούσαν να το παρακολουθήσουν λόγω της ώρας προβολής του. 

 Σταδιακά, όμως, το ERTFlix ξετύλιξε μια απροσδόκητη βεντάλια δυνατοτήτων: Ενίσχυσε το περιεχόμενό του με ποιοτικές σειρές και ταινίες οι οποίες ξεφεύγουν από την trendy λογική των μεγάλων παρόχων περιεχομένου παγκοσμίως. Ενίσχυσε επίσης και το προφίλ του, φέρνοντας στην επιφάνεια ξεχασμένα διαμάντια, δείχνοντας πως ο μηχανισμός υπάρχει εκεί από χρόνια.

ERTFlix: Η Έρημη Χώρα το πρώτο σίριαλ της πλατφόρμας.
ERTFlix: Η Έρημη Χώρα το πρώτο σίριαλ της πλατφόρμας.

Σαν να μην έφταναν όλα τα παραπάνω, το ERTFlix προχώρησε και στην παραγωγή του πρώτου σίριαλ του, το Έρημη Χώρα του Γιώργου Γκικαπέππα, που χαιρετίστηκε από την πλειοψηφία των συνδρομητών ως ένα από τα καλύτερα σίριαλ της τελευταίας δεκαετίας.

Κάπως έτσι, φτάσαμε στον εντυπωσιακό για την πλατφόρμα Δεκέμβριο του 2023, όπου το ERTFlix κατέγραψε 14 εκατ. θεάσεις, με την αύξηση στις επισκέψεις να φτάνει στο εντυπωσιακό 69%, σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2022. 

Τα σίριαλ του ERTFlix γίνονται ανάρπαστα, καθώς το Έρημη Χώρα έχει ξεπεράσει τις 1,8 εκατ. θεάσεις (τα πρώτα 4 επεισόδια της σειράς ανέβηκαν τον Δεκέμβριο), ενώ στην κορυφαία πεντάδα των ελληνικών σίριαλ βρίσκονται Ο Όρκος ΙΙ, το Κάνε ότι Κοιμάσαι, Η Παραλία και το Ηλέκτρα.

Αξίζει να αναφέρουμε πως το 55% των συνολικών θεάσεων δεν καταγράφεται από την AGB καθώς γίνονται από συσκευές άλλες, πέρα της τηλεόρασης (tablet, laptop, κινητά τηλέφωνα).

«Μην το κάνεις όπως το ERTFlix»

Στα ιδιωτικά κανάλια επιμένουν στην αποτυχημένη συνταγή τους. Οι Μέλισσες του ΑΝΤ1, με τέσσερις προβολές την εβδομάδα στην prime time ζώνη, ανάγκασαν με την επιτυχία τους τα άλλα μεγάλα κανάλια να αντιγράψουν το format, ξεχειλώνοντας σειρές και ξεζουμίζοντας σεναριογράφους και ηθοποιούς. Αποτέλεσμα; Τα τελευταία τρία χρόνια δεν υπάρχει σειρά που να ξεπερνά το 30%. Η προχειρότητα είναι εμφανής και κάθε σύγκριση με ξένη παραγωγή είναι τουλάχιστον ατυχής.

Οι κωμικές σειρές, με φωτεινή εξαίρεση το Φόνοι στο Καμπαναριό, κυριολεκτικά δεν υπάρχουν. Δείτε για παράδειγμα στον πίνακα της AGB τις πρώτες σε τηλεθέαση κωμικές σειρές. «Άρωμα εποχής», θα το περιέγραφε κανείς, με δύο επεισόδια επαναλήψεις των Απαράδεκτων και ένα επεισόδιο – επανάληψη από το Σόι σου, να φιγουράρουν στην πρώτη πεντάδα των Κωμικών Σειρών για την εβδομάδα 15 με 21 Ιανουαρίου 2024 (σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της AGB).

Ο πίνακας τηλεθεάσων της συγκεκριμένης εβδομάδας λέει πολλά για το πόσο έχει προχωρήσει η Ελληνική τηλεόραση διανύοντας την τρίτη δεκαετία του 2000.

Αντίστοιχη καθίζηση στις τηλεθεάσεις παρατηρείται και στις καθημερινές εκπομπές, εκεί όπου ο νικητής δεν ξεπερνά σχεδόν ποτέ το 25%. Είναι τόσο πανομοιότυπα τα πρόγραμματα, η σκαλέτα των εκπομπών, που το μόνο πράγμα που τα κάνει να ξεχωρίζουν είναι οι παρουσιαστές τους. Οι καθημερινές ψυχαγωγικές και κοινωνικές εκπομπές βγαίνουν σχεδόν με την ίδια σκαλέτα, απαράλλαχτη από το 2000.

Στα βραδινά προγράμματα πάλι, όλα μοιάζουν να κάνουν ένα κύκλο, να κάθονται για λίγο στον πάγκο και να επανέρχονται. Την προηγούμενη δεκαετία ήταν το Survivor, το GNTM, το Master Chef που κυριαρχούσαν. Ουραγοί κάποια talent shows τραγουδιού. Οι Μέλισσες κατάφεραν να τα κάνουν να υποχωρήσουν και τις τελευταίες τρεις σεζόν επικρατεί η μυθοπλασία. Σταδιακά και με τα προβλήματα που εμφανίζει ο ΕΚΟΜΕ στη χρηματοδότηση των σειρών, θα δούμε τα ριάλιτι να επανακάμπτουν.

Ελληνική τηλεόραση, ένας φαύλος κύκλος.