Πολλά νεύρα. Λογικό, αν έχεις μπει στο 550 με καύσωνα, θα κατέβεις στην στάση σου με σημαδάκι από ιδρώτα στη μασχάλη και με λιγοστή διάθεση για ζωή. Το καλοκαίρι στην πόλη δεν είναι για όλους μια εύκολη υπόθεση. Αν δεν είσαι τουρίστας στο κέντρο αλλά μετράς τις ημέρες για άδεια το μόνο που θέλεις είναι να κάθεσαι με το βρακί κάτω από το air condition και να ψάχνεις κάτι να δεις στο Netflix και το ERTflix.

Αν δεν έχεις air condtion και παλεύεις με έναν ανεμιστήρα τον καύσωνα, η ζωή σου θα θυμίζει σκηνή ή επεισόδιο από τα παρακάτω θρυλικά πλέον ελληνικά σίριαλ και τις ταινίες που θεωρούνται αξεπέραστες για τις ατάκες και το κοινωνικό τους σχόλιο.

Δεκαπενταύγουστος

Αυτό που λέει ο τίτλος. Μην κοιτάτε τον υπερτουρισμό που άλλαξε τα Πατήσια και τα Άνω και τα Κάτω. Κάποτε τον Αύγουστο η Αθήνα άδειαζε. Δεν έβρισκες ανοιχτό περίπτερο να πάρεις τσιγάρα στη γειτονιά σου. Και η ταινία του Κωνσταντίνου Γιάνναρη μας λέει ότι αν είσαι φτωχός τον Δεκαπενταύγουστο μόνο ένα θαύμα θα σε σώσει από την αλύπητη κατάθλιψη που σε περικυκλώνει περπατώντας στα τσιμέντα της Αθήνας που καίνε. Ελένη Καστάνη σε ρεσιτάλ ερμηνείας.

Η ζέστη έχει φτάσει στο απροχώρητο. Στο κέντρο της πόλης, μια τριώροφη πολυκατοικία αδειάζει από τους ενοίκους που ετοιμάζονται να δραπετεύσουν για λίγες ημέρες. Μέσα από το μάτια ενός 17χρονου διαρρήκτη, που λεηλατεί τα άδεια διαμερίσματα, μαθαίνουμε την πιο σκοτεινή πλευρά της ζωής τους. Η ταινία τιμήθηκε με το βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2001.

Ρετιρέ

Καλοκαίρι και Γιάννης Δαλιανίδης είναι match made in heaven. Η Κατερίνα Σοφιανού (Κατερίνα Γιουλάκη) είναι μια χωρισμένη μεσήλικη ανώτερη υπάλληλος στην διαφημιστική-τηλεοπτική εταιρεία COSMOS Ε.Π.Ε. – Διαφημίσεις-Τηλεοπτικές Εκπομπές-Δημόσιες Σχέσεις. Πρώην σύζυγός της είναι ο Μίλτος Παπαράς (Δημήτρης Καλλιβωκάς). Η Κατερίνα μένει σε ένα ρετιρέ διαμέρισμα στου Ζωγράφου, στην οδό Αρχιφύλλου 2, με την μητέρα της Σοφία Σοφιανού (Κούλα Αγαγιώτου) και την κόρη της αδελφής της, Ειρήνη (Τζόυς Ευείδη).

Δεν έχουμε ξεχάσει το επεισόδιο με το εξοχικό της κυρίας Κατερίνας. H Κατερίνα (και η βεντάλια της) με την κυρία Σοφία (που της φτιάχνει πορτοκαλάδες) κάνει διακοπές και είναι μέσα στα νεύρα. Την ενοχλεί η ζέστη, η φασαρία, η πολυκοσμία και κυρίως όλοι οι γνωστοί (ο Ιάσωνας και η Ελένη, η Χαρούλα, ο Φοίβος, και τα γειτονόπουλά του) που πλακώνουν για τζάμπα διακοπές στο εξοχικό. Και γίνεται ο κακός χαμός.

Το Σπιρτόκουτο

Κορυδαλλός, Κυριακή πρωί. Καλοκαίρι, καύσωνας, ανοικτά παράθυρα. Ένα a/c που δεν δουλεύει. Κι ένα οικογενειακό μακελειό. Η ελληνική οικογένεια που αγαπάμε να μισούμε. Δεν θα ξεχάσουμε ποτέ το πρώτο κοντινό πλάνο στον ιδρωμένο μεσήλικα. Είμαστε χρονικά λίγο πριν από τους Ολυμπιακούς του 2004 και πολλά μπινελίκια μετά ακόμη παραμένει επίκαιρη η ταινία αυτή. Μια ακτινογραφία μιας ελληνικής οικογένειας με παθογένειες που δεν αντέχουν τις υψηλές θερμοκρασίες. Απίστευτη λεκτική βία, πραγματικά ο Ερρίκος Λίτσης και η Ελένη Κοκκίδου είναι το ζευγάρι που δεν θα ήθελες να έχεις γείτονες. Το σπίτι να πούμε ότι άνηκε στον Γιώργο Νάσιο, τον ιδιοκτήτη του Μπάτμαν στον Νέο Κόσμο. Ο Γιάννης Οικονομίδης έκανε δέκα χρόνια να ξεχρεώσει την ταινία. Ήταν δική του παραγωγή και πήρε προσωπικό δάνειο.

Οι τρεις Χάριτες

Έχω χρόνια να περάσω τόσο καλά όσο τα καλοκαίρια που έκανα θερινά αγγλικά και με έστελναν στις κατασκηνώσεις οι γονείς μου. Εκείνα τα παιδικά μου καλοκαίρια τα πέρασα με επαναλήψεις από Τρεις Χάριτες στο Mega το καλό. Και την Μπεμπέκα και τις υπέροχες ατάκες της σειράς. Ξέρεις τι Γκοντάρ έχουμε φάει εμείς στη μάπα για να γίνουμε άνθρωποι; Δυστυχώς, κανείς από τη Gen Z δεν χρησιμοποιεί την ατάκα “σαν να φυσάει απάνω μου ο Σιμούν της ερήμου”.

Τσίου

Η πόλη το καλοκαίρι -και συγκεκριμένα τον Αύγουστο- δεν είναι τέλεια. Όλοι είναι έξω απ’ την πόλη. Και ο Τσίου μόνος. Μιλάμε, ουσιαστικά, για έναν χρήστη ναρκωτικών που περιφέρεται στην απελπιστικά άδεια πρωτεύουσα για να βρει τη δόση του, που ψάχνει το ρωσικό και μαζί με αυτό βρήκε έναν ολόκληρο κόσμο από γνωστούς και άγνωστους της διπλανής πόρτας. Το τοπόσημο των Πατησίων είναι αυτή η underground ταινία του Μάκη Παπαδημητρόπουλου.