«Αυτό το νησί δεν είναι για εσάς». Πόση ψυχική δύναμη κι αυτοπεποίθηση φανερώνει η ατάκα της δημάρχου της Τήλου, Μαρίας Καμμά, στην τουρίστρια που ζητούσε από τους άντρες του λιμενικού που διέσωσαν 106 πρόσφυγες (ανάμεσά τους και πολλά παιδιά) στα ανοιχτά και τους μετέφεραν στην Τήλο να τους πετάξουν στη θάλασσα…

Η διάσωση ανθρώπων που βρίσκονται σε κίνδυνο, η παροχή βοήθειας σε ανθρώπους που ξεριζώνονται από τον τόπο τους, δεν είναι μια πράξη ευγένειας, αλλά μια αυτονόητη υποχρέωση. Το δηλητήριο, που με ευχαρίστηση ποτίζουν πολιτικάντηδες σε φοβικούς ανθρώπους -που με δουλικότητα δέχονται κάθε παραβίαση των συνταγματικών δικαιωμάτων τους, αλλά όχι τη βοήθεια στον συνάνθρωπό τους, δεν μπορεί να μολύνει εκείνους που διαθέτουν ενσυναίσθηση, γενναιότητα, αυτοκυριαρχία.

«Αυτό το νησί δεν είναι για εσάς». Η Τήλος δεν έχει καμία σχέση με εκείνα τα Ελληνικά νησιά που μετατράπηκαν σε παροικίες Αράβων Σεΐχηδων για παραπάνω πετροδόλαρα, ούτε στα δουλοπρεπή, που βάζουν σερβιτόρους να σερβίρουν μέσα στη θάλασσα, με το νερό να φτάνει στο στήθος τους.

Πέρα από την ιστορική κληρονομιά, από την άποψη του τι κάνουν οι σύγχρονοι κάτοικοι, δεν υπάρχει περιοχή στη χώρα που να μπορεί να ανταγωνιστεί την Τήλο στην ποιότητα ζωής. Ίσως τα Τρίκαλα να καταλάμβαναν τη δεύτερη θέση μιας άτυπης λίστας που θα ξεκινούσε και θα τέλειωνε με μόλις δύο συμμετοχές.

Οι ηγέτες της κοινωνίας του μικρού νησιού κέρδισαν την εμπιστοσύνη των 500 κατοίκων του 7ου μεγαλύτερου νησιού των Δωδεκάνησων και ένα τεράστιο οικολογικό πάρκο. Στους ορεινούς του όγκους και τις πεδιάδες της Τήλου βρίσκουν καταφύγιο σπάνια είδη πουλιών (Σπιζαετός, ο Μαυροπετρίτης, η Αετογερακίνα και ο Θαλασσοκόρακας, μελισσοφάγος, ερωδιός μεταξύ αυτών) αλλά και τετρακόσια είδη λουλουδιών και βοτάνων.

Η απαγόρευση του κυνηγιού ήταν ένα από τα πρώτα μέτρα προς την ανάπτυξη μιας συλλογικής οικολογικής συνείδησης, ενώ ακολούθησε η σύσταση μιας δημοτικής ναυτιλιακής εταιρείας, η οποία έχοντας αποκτήσει ένα καράβι, πετύχαινε την απρόσκοπτη σύνδεση του νησιού με τη Ρόδο.

Όταν ο λαός εκλέγει με βάση το συμφέρον του τόπου και όχι με κριτήρια ιδιοτελή και κοντόφθαλμα, είδες τι μπορεί να συμβεί;

Παράλληλα αναπτύχθηκε η ενσυναίσθηση κι η αλληλεγγύη, με το νησί να απολαμβάνει μια θετική δημοσιότητα από τον διεθνή Τύπο, ο οποίος κάθε λίγο εξυμνεί τα κατορθώματά του. Που δεν είναι και λίγα, αλλά αξίζουν υπενθύμισης…

Η Τήλος πρωτοπόρος σε όλη τη Μεσόγειο

Η Τήλος μετατράπηκε σταδιακά από το 2015 στο πρώτο ενεργειακά αυτόνομο νησί της Μεσογείου. Αυτό συνέβη στο πλαίσιο της απεξάρτησης της ηλεκτροδότηση της Τήλου, η οποία επιτυγχανόταν μέσω υποβρύχιας διασύνδεσης με την Κω. Στην Κω λειτουργούσε πετρελαϊκός σταθμός, ο οποίος συχνά ήταν εκτός λειτουργίας προκαλώντας διακοπές ρεύματος.

Η Τήλος δεν έγινε απλά αυτόνομη, αλλά άφησε πίσω της και το ρυπογόνο πετρέλαιο, υλοποιώντας το πρόγραμμα «Tilos». Πλέον το νησί τροφοδοτείται εξ’ ολοκλήρου με αιολική και ηλιακή ενέργεια, το οποίο παράγεται από μια ανεμογεννήτρια και από ένα μικρό φωτοβολταϊκό πάρκο.

Μπείτε εσείς να διαλέξετε χρώμα λογαριασμού για το ηλεκτρικό…

Just Go Zero Tilos

Στην Τήλο αποχαιρέτισαν μια για πάντα τον ΧΥΤΑ του νησιού και τους δημόσιους κάδους με το πρόγραμμα «Just Go Zero Tilos», ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα κυκλικής διαχείρισης αποβλήτων που ξεκινάει από συλλογή πόρτα-πόρτα και καταλήγει στην πλήρη αξιοποίηση των αποβλήτων που παράγονται στο νησί. Το πρόγραμμα αυτό καθιστά την Τήλο το πρώτο νησί μηδενικών αποβλήτων. Έτσι, η Τήλος έχει πετύχει τη μείωση των απορριμμάτων σχεδόν κατά 90%.

Το πιο σημαντικό ρόλο στην επίτευξη αυτού του έργου έπαιξαν οι κάτοικοι του νησιού, των οποίων η κινητοποίηση και η ενεργός συμμετοχή ήταν σχεδόν καθολική.

Οι Γκέι Γάμοι της Τήλου

Οι πρώτοι δύο γκέι πολιτικοί γάμοι στη χώρα μας τελέστηκαν το 2008 (ακυρώθηκαν αργότερα). Εύκολα μπορεί να αντιληφθεί κανείς πού πραγματοποιήθηκε. Δήμαρχος τότε, ένας από τους πιο δραστήριους που είχε δει η Τήλος, ο γιατρός Τάσος Αλιφέρης.

«Βρες μου έναν νόμο που το απαγορεύει και δεν θα τον κάνω», έλεγε ο Αλιφέρης στον τότε εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Γεώργιο Σανιδά, μιλώντας μαζί του στο τηλέφωνο.

Αυτή η επαναστατική πράξη, οι γάμοι δύο ομόφυλων ζευγαριών -ένα ζευγάρι γυναικών και ένα αντρών, έφερε αμηχανία στους κρατικούς λειτουργούς και οργή στους συντηρητικούς κύκλους, με τους τηλε-σχολιαστές να δικάζουν από το πρωί μέχρι να ολοκληρωθούν τα κεντρικά δελτία ειδήσεων.

«Αγαπητοί φίλοι, διεκδικούμε να ανήκουμε σε εκείνους τους πολίτες του κόσμου, που σκοπός και πράξη ζωής τους είναι η κατοχύρωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ως πανανθρώπινες αξίες» ήταν τα λόγια του Αλιφέρη εκείνη την ιστορική στιγμή και συνέχισε:

«Διεκδικούμε, επίσης, να κατατασσόμαστε στην ομάδα εκείνη των ανθρώπων που χαίρεται μόνο όταν συμβάλει στην ευτυχία των άλλων. Διεκδικώ να ανήκω σ’ αυτούς τους οποίους είναι αδιανόητο να αρνηθούν σε δυο ανθρώπους να ασκήσουν το όποιο δημοκρατικό τους δικαίωμα, εφόσον αυτοί το ζητούν, και ιδιαίτερα όταν αφορά το άβατο της ιδιωτικής τους ζωής.

Γι’ αυτούς κυρίως τους λόγους πραγματοποιήσαμε αυτή την τελετή που εσείς θελήσατε του πολιτικού σας γάμου, εδώ σήμερα. Και δεν μας αρκεί να σας ευχηθούμε αλλά απαιτούμε να είστε ευτυχισμένοι. Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ που μας επιτρέψατε να συμμετάσχουμε στον ωραίο γενικότερο αγώνα για την κατοχύρωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων».

Για όσους θέλουν να μάθουν για εκείνες τις ταραγμένες ημέρες, ας αναζητήσουν το «Οι Γάμοι της Τήλου» του σκηνοθέτη και σεναριογράφου, Παναγιώτη Ευαγγελίδη, που παρακολουθεί την ιστορία αυτών των δύο πολιτικών γάμων μέσα από υλικό γυρισμένο επιτόπου στο νησί, αλλά και με λήψεις από το Gay Pride της ίδιας χρονιάς, συνεντεύξεις Τύπου και διαδηλώσεις για το ίδιο θέμα.