Να συμφωνήσουμε εξ αρχής πως δεν υπάρχει παρθενογένεση στην τέχνη. Όλοι από κάπου επηρεάζονται, γιατί όλοι κάποιον είδαν, κάτι διάβασαν, κάτι τους άρεσε και κάτι όχι. Όλα αυτά που εν συντομία αποκαλούμε «εκπαιδευτική διαδικασία» και μας διαμορφώνουν ως ανθρώπους, ως επαγγελματίες. Και τώρα που το ξεκαθαρίσαμε, να το ερώτημα όπως τέθηκε στα social media: Είναι «κλέφτης» ο Γιώργος Λάνθιμος;
Κάποιος, προφανώς με γνώσεις και σίγουρα με αρκετά ελεύθερο χρόνο, κάθισε και συνέκρινε σκηνές του Poor Things με την γερμανική ταινία Metropolis του 1927, της εποχής του βωβού κινηματογράφου. Και προέκυψαν μεγάλες ομοιότητες. Πολύ μεγάλες…
Δες το βίντεο και την ανάρτηση που ο Λάνθιμος βρίσκεται σε θέση «κατηγορούμενου»:
Το πιθανότερο είναι να μην γνωρίζεις το Metropolis, αλλά για τους μύστες θεωρείται ένα από τα πλέον επιδραστικά φιλμ στην ιστορία του σινεμά. Είναι η πρώτη μεγάλη μήκους επιστημονικής φαντασίας και σίγουρα ήταν πολύ μπροστά από την εποχή της.
Θεωρείται επίσης ένα σοσιαλιστικό μανιφέστο, καθώς παρουσιάζει την καταπίεση των εργατών από την ανώτερη τάξη. Ως το 2008 υπήρχε μόνο λογοκριμένη εκδοχή της, αλλά τελικά βρέθηκε μια αυθεντική κόπια και έτσι έγινε εφικτό να αποκατασταθεί πλήρως το original έργο.
Κι εδώ έρχεται ένα πολύ σημαντικό σημείο: Η ταινία, ακριβώς επειδή είναι κλασική και πρωτοποριακή, έχει αποτελέσει πηγή έμπνευσης για πάρα πολλούς δημιουργούς σε βάθος ετών. Ο Γιώργος Λάνθιμος προφανώς είναι ένας εξ αυτών.
Και αν υπάρχει όντως αντιγραφή από μεριάς του μπορεί να ιδωθεί και αλλιώς: Ως φόρος τιμής σε ένα κορυφαίο έργο ή ένα κλείσιμο του ματιού στην ιστορία του σινεμά. Θα μπορούσε πάντως να είχε πει και κάτι σχετικό δημοσίως σε μια τέτοια περίπτωση, λέμε εμείς τώρα…