Μας αρέσει, ως είδος, να πιστεύουμε σε προφήτες – πρέπει να ψάξουμε ιστορικά και ψυχολογικά για να εντοπίσουμε τις βαθύτερες αιτίες. Από τον all time classic Νοστράδαμο, στον διαχρονικά αγαπημένο των Ελλήνων Γέροντα (ή Άγιο, πια) Παΐσιο, μέχρι τη Γερόντισσα Ακυλίνα. Δεν την ξέραμε την τελευταία, τη λέμε την αμαρτία μας, η καλή μας εφημερίδα «Ελεύθερη Ώρα» μας την έμαθε, στο σημερινό της πρωτοσέλιδο:
Υπό μια έννοια συνεπώς και σε άλλα νέα, δεν είναι και τόσο περίεργο που κάποιοι αναζήτησαν «προφητείες» σε μια διαφήμιση περιοδικού από τα μακρινά (πια) ‘90s που δεν έκανε τίποτα παραπάνω από το να κάνει την εκτίμηση πως θα ανεβεί πολύ το κόστος ζωής στο μέλλον και ότι ακόμα και τα βασικά είδη θα ‘ναι για κάποιους πολυτέλεια. Ως όριο (η διαφήμιση) θέτει το 2026 (αφού δημοσιεύτηκε το 1996), έχουμε ακόμα δηλαδή μια διετία για την… πλήρη αποκάλυψη.
«Σε τριάντα χρόνια από τώρα, ένα μπέργκερ με πατάτες θα μπορούσε να κοστίζει 16 δολάρια, οι διακοπές 12.500 δολάρια και ένα βασικό αυτοκίνητο 65.000 δολάρια. Κανένα πρόβλημα. Θα τρώτε μέσα. Δεν θα οδηγείτε. Και δεν θα πάτε πουθενά», αναφέρει η διαφήμιση, η οποία κυκλοφόρησε αρχικά το 1996 από την Teachers Insurance and Annuity Association of America (TIAA) και το College Retirement Equities Fund (CREF).
Ασφαλιστικές εταιρείες ήταν, να πουλήσουν ήθελαν. Τι πιο λογικό από το να προδικάσουν ζόρια αναγκάζοντας ψυχολογικά τον κόσμο να νιώσει πως πρέπει να ‘χει απόθεμα όταν έρθει το ζοφερό μέλλον; Κάτι που πάντως μια ή άλλη πρέπει κανείς να σκέφτεται – θα πούμε εμείς.
Και με βάση τα σενάρια για τον πληθωρισμό, δεν ήταν δα και απίθανο να προβλέψει κανείς μεγάλες αυξήσεις. Και επίσης, όπως καλά ξέρουμε, τα νούμερα αυτά δεν επαληθεύονται, μπορεί κάπου να κάνουν και τόσο, αλλά δεν κάνουν μόνο… τόσο.
Σε κάθε περίπτωση, στα social media έγινε ένας κάποιος ντόρος για το ζήτημα. Και από ξένους, όχι από Έλληνες δηλαδή που πες θα είχαμε ένα λόγο παραπάνω να μιλήσουμε για «παλιά, καλά χρυσά χρόνια» γνωστά επίσης με τον κωδικό «χρόνια ΠΑΣΟΚ».
Από «κοίτα που είχαν δίκιο» μέχρι «ώρα να φάμε τους πλούσιους», οι.. επαναστάτες του πληκτρολογίου έκαναν share τη διαφήμιση κατά συρροή. «Αυτή η διαφήμιση σε ένα περιοδικό του 1996 συνοψίζει τα πάντα από τη γενιά μας και μετά», έγραψε ένας στο Reddit.
Εμείς να πούμε απλώς πως δεν πιστεύουμε προφητεία αν δεν το έχει πει ο Παΐσιος ή η Ακυλίνα.