Ο Γιώργος Νταλάρας δεν είναι αφελής. Έχει γράψει χιλιάδες χιλιόμετρα σε σκηνές και πίστες, λόγω της σπάνιας φωνής του. Έχει απασχολήσει, βεβαίως, και για θέματα άσχετα με το τραγούδι παλαιότερα, ειδικά με την κόντρα του με τον Τζίμη Πανούση, η οποία είχε χωρίσει μια ολόκληρη χώρα στα δύο. Δεν τού είναι ξένη και αυτού του είδους η δημοσιότητα, όμως πάντοτε, όταν άναβαν οι προβολείς είχε απέναντί του πρόσωπα που ο ίδιος είχε επιλέξει να μιλήσει, τα οποία είχαν μια συναίσθηση του μεγέθους και του κύρους του.
Είχε επίγνωση του τρόπου που στήνεται ένας δημόσιος διάλογος, τους όρους και τους κανόνες, γνώριζε τον τρόπο να διαχειριστεί τις καταστάσεις, να εκφράσει τις θέσεις και τα επιχειρήματά του. Μόνο που δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως ο Γιώργος Νταλάρας είναι old school, κομψά, boomer στη σημερινή slang. Τι σημαίνει αυτό;
Ο Νταλάρας στη new age τηλεόραση
Απλά, πως ο Γιώργος Νταλάρας δεν περίμενε ποτέ πως θα αντιμετωπιστεί ως ένας τράπερ που ψάχνει τα ψίχουλα δημοσιότητα προκαλώντας, μήπως και συζητηθεί στα καφενεία της Ελληνικής τηλεόρασης, για να ανεβάσει στο TikTok το απόσπασμα. Ο ερμηνευτής μερικών διαχρονικών τραγουδιών, όμως, δεν είχε υπογράψει τα νέα Terms and Conditions -δεν τα είχε διαβάσει καν, όπως όλοι μας, και πήγε να τα χρησιμοποιήσει. Δεν γνωρίζει πως πλέον, η δημοσιότητα δεν απαιτεί τη σκληρή δουλειά, την επιτυχία των τραγουδιών, αλλά απλά ένα επιθετικό σχόλιο εναντίον κάποιου άλλου ημιεπαγγελματία/ημιδιάσημου -και οποιουδήποτε άλλου με «ημι» μπροστά. Δεν είχε καμία ιδέα πως όταν έπαιρναν θέση απέναντί του οι κάμερες και τον σημάδευαν ήταν ήδη καταδικασμένος.
Ο 74χρονος ερμηνευτής βρήκε ξαφνικά απέναντί μια ομάδα αγνώστων -σε εκείνον- ρεπόρτερ πρωινάδικων και μεσημεριανών εκπομπών, ένιωσε το σκληρό φως των προβολέων της κάμερας να τον τυφλώνουν, βίωσε στο πετσί του τον τρόπο που διεξάγεται πλέον αυτό που παλιά ονομαζόταν δημόσιος διάλογος. Άμαθος στο νέο είδος, μακριά από τη ζώνη ασφάλειάς του -δεν τον ρώτησαν για τον Βασίλη Τσιτσάνη και την αφιερωματική εκπομπή που είχαν μόλις ολοκληρώσει με τον Νίκο Μπογιόπουλο, ο Γιώργος Νταλάρας εξερράγη και άλειψε εν αγνοία του το βούτυρο στο ψωμί των απανταχού θιασωτών των εκπομπών κοινωνικών σχολίων.
Αποτέλεσμα αυτής της ψυχολογικής έντασης που του δημιουργήθηκε, ήταν να επιτεθεί στους εκπροσώπους αυτών των νέων ηθών. Γνώμη μου είναι πως δεν επιτέθηκε επί προσωπικού στους ρεπόρτερ, αλλά σε όσα όσα εκείνοι εκπροσωπούν. Ήταν ένα αγωνιώδες κρεσέντο εναντίον του νέου κατεστημένου και τον τρόπο διεξαγωγής του δημοσίου διαλόγου, που είναι ξεκάθαρο πλέον, δεν δείχνει να αντιλαμβάνεται. Φυσικά και έχασε τον αυτοέλεγχό του, φυσικά και σάστισε συνειδητοποιώντας πως ήταν ο ήρωας σε μια παράσταση που ο ίδιος δεν είχε σκηνοθετήσει.
Αναπόφευκτα, βρέθηκε παγιδευμένος με όλα τα φώτα πάνω του. Και όταν τα φώτα επικεντρώνονται σε ένα πρόσωπο, έρχονται στην επιφάνεια πράγματα που δεν έχουν να κάνουν ούτε με τη δουλειά, ούτε με το αξιακό σύστημα, ούτε με τις επαγγελματικές επιλογές ενός αναγνωρισμένου ερμηνευτή. Έχουν να κάνουν με την κλειδαρότρυπα, κατεξοχήν πεδίο των ψυχαγωγικών τηλεοπτικών εκπομπών! Ο ασκός του Αιόλου είχε ήδη ανοίξει και ο Γιώργος Νταλάρας ήταν εκείνος που έλυσε τον κόμπο, εκεί, μια Συννεφιασμένη Κυριακή, μετά το αφιέρωμα στον Βασίλη Τσιτσάνη.
Οι κότες και τα πίτουρα
Το πρωί της Δευτέρας οι ολομέλειες των τηλεοπτικών πάνελ εμφανίστηκαν αρκούντως προετοιμασμένες για το show τους, να ξιφουλκούν υπέρ ή κατά του Νταλάρα, αλλά και των τίμιων ρεπόρτερ που δουλεύουν για να εξασφαλίσουν τα προς το ζην ή παλεύουν να κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα -να σχολιάζουν κι εκείνα στην καρέκλα ενός πανελίστα. Στους τίτλους των τηλεοπτικών site φιγουράριζε μάλιστα και ένας τίτλος που πραγματικά περιγράφει το μέγεθος του προβλήματος που αντιμετωπίζει ο Γιώργος Νταλάρας. «Snik: Ο Γιώργος Νταλάρας δεν είναι που τα είχε με την Άννα Βίσση;». Αυτοί είναι οι όροι του παιχνιδιού που εκείνος παρέβλεψε.
Η σημερινή Δευτέρα θα είναι για τον Γιώργο Νταλάρα δύσκολη. Θα είναι η Δευτέρα της συνειδητοποίησης μιας παροιμίας για πίτουρα και κότες. Όταν κυλιέσαι στη λάσπη με τα γουρούνια, το μόνο που κερδίζεις είναι κηλίδες από λάσπη. Τα φιλικά media είναι μια ανάμνηση, γιατί το Κολοσσαίο των πινάκων τηλεθέασης απαιτεί «αίμα, σπέρμα, στέμμα». «Οι αποκαθηλώσεις είναι το νέο μαύρο», θα υποστήριζε κάποιος ψύχραιμος παρατηρητής. Το λένε «Cancel», θα τον ενημέρωνε κάποιος νεότερος.
Φωτογραφίες: Instagram/Dalaras_George_Official