Είναι γεγονός πως από τις καραντίνες του κορωνοϊού και έπειτα, το TikTok έγινε αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας, δίνοντας ραντεβού μαζί του κυρίως τα βράδια. Που μπαίνουμε υποτίθεται για 10 λεπτά, ίσα-ίσα για να νυστάξουμε, και τελικά καταλήγουμε να σκλοράρουμε στον ψηφιακό μικρόκοσμο για μία ώρα. Και είναι λογικό, η πλατφόρμα είναι πραγματικά εθιστική και πολλές φορές, απλά το ένα φέρνει το άλλο. Μπαίνουμε σε ένα βίντεο, για παράδειγμα, και ξαφνικά βρισκόμαστε στην αναζήτηση παρόμοιων που έχουν ανέβει. Κάπως έτσι παρασυρόμαστε.
Κάτι τέτοιο μου συνέβη πριν λίγες ημέρες, όταν ο αλγόριθμος του TikTok μου έβγαλε στο feed ένα βίντεο με έναν Έλληνα, που καθόταν μπροστά στην κάμερα και το μόνο που έκανε ήταν να τρώει μεγάλες ποσότητες φαγητού. Κάπου ανάμεσα σε βαριές ανάσες και ενοχλητικό μασούλημα (καθόλου ASMR δεν ήταν το βίντεο), έλεγε και κάποια νέα του, αλλά ο βασικός σκοπός του ήταν να τρώει. Σαν να είχε βάλει challenge στον εαυτό του ένα πράγμα. Στη λεζάντα έγραφε τη λέξη #mukbang.
Αναπόφευκτα μπήκα στο προφίλ του και παρατήρησα πως το περιεχόμενό του είναι μόνο αυτό: Να κάθεται μπροστά στην οθόνη και να τρώει για λογαριασμό μας. Φοράει και ένα μικρόφωνο κάτω από το σαγόνι του σχεδόν, για να έχουμε πλήρη ακουστική κάλυψη. Μέχρι και το σάλιο που κατεβαίνει. Τα σχόλια, δε, είναι διαφόρων ειδών. Υπάρχουν εκείνοι που τον συμβουλεύουν να σταματήσει γιατί κάνει κακό στην υγεία του, εκείνοι που τον χλευάζουν και εκείνοι που προτείνουν τι να φάει στο επόμενο βίντεο. «Φάε ένα ολόκληρο κοτόπουλο», είναι εξ αυτών.
Δεν χρειάζεται επιστημονική διατύπωση για να καταλάβει κανείς πόσο επικίνδυνο και ανθιυγεινό φαινόμενο είναι αυτό. Όχι μόνο για τους ίδιους που καταναλώνουν τέτοιες ποσότητες φαγητού, αλλά και όσους παρακολουθούν mukbang βίντεο. Προφανώς και αυτή η τάση μπήκε στο μικροσκόπιο των ερευνητών από την απαρχή της. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ενδέχεται και οι θεατές να αντιμετωπίζουν προβλήματα διατροφικών συνηθειών, με αποτέλεσμα να ενθαρρύνονται βλέποντας πόσο πόλυ έχει εδραιωθεί το muckbang και τι απολαβές δίνει στους creators.
@sukamukbang.official Mukbang songju bulnaengmyeon (Yt:Nana Mukbang) #nanamukbang #songju #spicynoodles #noodleskorean #fyp #mukbang #asmr #mukbangvideo ♬ suara asli – Mukbang Official
Τούτου λεχθέντος, στο εξωτερικό, που έτσι κι αλλιώς οι TikTokers και οι Youtubers αντίστοιχα κερδίζουν άλλα χρηματικά ποσά συγκριτικά με της Ελλάδας, όσοι γυρίζουν βίντεο mukbang γίνονται… πλούσιοι. Το νούμερο είναι μέχρι και εξαψήφιο. Τα βίντεο κάνουν εκατομμύρια προβολές και οι χορηγοί πολλοί, που θέλουν να επενδύουν στην ικανότητά τους να τρώνε δίχως αύριο. Μόνο στις ΗΠΑ, υπάρχουν muckbangers που βγάζουν 100.000 δολάρια τον χρόνο, ανεβάζοντας ένα βίντεο την εβδομάδα.
Η τάση των mukbang βίντεο ξεκίνησε από τη Νότια Κορέα, περίπου το 2014. Εξού και ο όρος προέρχεται από τις κορεάτικες λέξεις meongneun (τρώω) και bangsong (μεταδίδω). Κατά βάση, η τάση που πλέον επικρατεί στο TikTok είναι αυτή του ASMR mukbang, δηλαδή να ακούγονται όλοι οι ήχοι προς ικανοποίηση όσων τα βλέπουν. Όπως το λεγόμενο «κρατς» από το φαγητό, το μάσημα, το γλείψιμο και ούτω καθεξής. Συνήθως τα πιο διάσημα πιάτα είναι μακαρόνια, σούσι και οτιδήποτε από fast food.
To 2020, πάντως, διεξήχθη μια έρευνα σχετικα με τα ψυχολογικά χαρακτηριστικά των θεατών και τις συνέπειες του να παρακολουθείς ένα βίντεο mukbang, με τα αποτέλεσματα να δείχνουν πως επιλέγουν να τα βλέπουν για κοινωνικούς, σεξουαλικούς, ψυχαγωγικούς και διατροφικούς λόγους ή έναν τρόπο του απλά να ξεφεύγουν, ώστε να μην νιώθουν μοναξιά.
Κι ενώ το να βλέπουμε βίντεο που κάποιος τρώει είναι guilty pleasure, το mukbang είναι το εντελώς αντίθετο. Αυτό το βουνό από φαγητό που οριακά ο creator είναι έτοιμος να σκάσει από ένα σημείο και μετά, μας προκαλεί περισσότερο αηδία παρά απόλαυση.