Μπορεί να σε εμπνεύσει κάτι απ’ την IKEA; Ποιο είναι το κίνητρό σου όταν ετοιμάζεις ένα ταξίδι; Υπάρχουν δεκάδες, εκατοντάδες, μπορεί και χιλιάδες διαφορετικά κίνητρα, άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου. Να δεις ένα αξιοθέατο, ένα φυσικό φαινόμενο, ένα κτίριο, μια εκδήλωση; ΟΚ με όλα αυτά. Αλλά πόσο… αλλού μπορεί να είσαι όταν αποφασίζεις να πας στη Σουηδία και να επισκεφθείς όλα τα μέρη που έχουν δώσει το όνομά τους στα προϊόντα της IKEA;

Είναι γνωστό, βέβαια, ότι όλα αυτά τα παράξενα ονόματα που έχουν τα ράφια, τα τραπεζάκια, τα εργαλεία και τέλος πάντων ό,τι πρωτότυπο βάζει στα καταστήματά της η IKEA έχει το όνομα ενός σουηδικού οικισμού. Συνήθως μικρά χωριουδάκια ως και μικρές κωμοπόλεις. Ήταν μια ιδέα που υλοποιήθηκε αρχικά και έμεινε στο χρόνο, όσο κι αν εμάς τους νότιους μας… μπερδεύει κάπως και μας φέρνει σε αμηχανία.

Γύρισε όλη τη Σουηδία για δύο εβδομάδες για να δει τα χωριά με ονόματα της IKEA, πόσο θεούλης;

Υπάρχει κανείς, δηλαδή, που να πήγε στα ταμεία και να είπε «θέλω δύο Kallax»; Εννοώντας τα ομώνυμα ράφια, που είναι από τα πιο ευπώλητα προϊόντα στα ελληνικά IKEA; Όποιος το’ κανε, να μας αφήσει όνομα και διεύθυνση να τη στείλουμε στη σουηδική πρεσβεία να τον βραβεύσουν.

Μην ξεφεύγουμε, όμως. Το θέμα μας είναι ο Κέβιν Λιντς. Ο Αμερικανός ανεξάρτητος δημοσιογράφος, που εμπνεύστηκε από αυτά τα ονόματα και αποφάσισε να… επισκεφθεί όσους περισσότερους τόπους μπορεί, για να τα γνωρίσει από κοντά!

Ο Λιντς είναι γενικά ταξιδιάρα ψυχή. Προσπαθεί να γνωρίσει από κοντά την περιπέτεια, όχι σε extreme βαθμό, αλλά έχει γυρίσει τον κόσμο και προσπαθεί να μείνει για καιρό σε μια χώρα για να τη γνωρίσει καλύτερα, δεν κάνει ταξιδιωτικές… ξεπέτες. Έτσι, λοιπόν, από το 2021 διαμένει στο Μάλμε, τη μεγαλύτερη πόλη του σουηδικού νότου. Και πήρε την έμπνευσή του από δύο πράγματα: Το σπίτι του, το οποίο είναι γεμάτο από προϊόντα IKEA, και μια καμπάνια του σουηδικού υπουργείου τουρισμού με τίτλο “Meet the Originals”, στην οποία προσπαθούσε να αντιστοιχίσει τα προϊόντα της IKEA με φωτογραφίες των χωριών που είχαν δώσει το όνομά τους σ’ αυτά!

Έτσι, λοιπόν, ένα μεσημέρι που καθόταν πάνω στην καρέκλα Oskarshamm και δίπλα στο τραπέζι Docksta, έψαξε να βρει πού ακριβώς βρίσκονταν αυτά τα μέρη. Και ψάχνοντάς τα στο χάρτη του ήλθε η καλύτερη ιδέα: Να οργανώσει ένα ταξίδι και στις 21 κομητείες της Σουηδίας και να σταθμεύσει σε όσο περισσότερους οικισμούς μπορεί, που έχουν συνδέσει το όνομά τους με τα προϊόντα της εταιρείας!

Έψατε τις απίθανες ιστορίες πίσω απ’ τα τοπωνύμια που διαλέγει η IKEA

Το ταξίδι είχε διάρκεια δύο εβδομάδες και συνολική απόσταση 4.600 χιλιομέτρων! Μάλιστα ο Λιντς είπε ότι στα σχέδιά του βρισκόταν μόνο το… μισό από το ταξίδι, διότι δεν ήθελε απλώς να κάνει μεγάλα πισωγυρίσματα. Η πορεία του δεν ήταν μόνο με αυτοκίνητο, έκανε πάνω από δέκα ταξίδια με φέρι-μπόουτ, όπως ένα τις πρώτες ημέρες στο αρχιπέλαγος Μπλέκινγκε για να πάει στο Tärnö, ένα από τα νησιά του, που έχει δώσει το όνομά του σε μια συλλογή από έπιπλα εξωτερικού χώρου.

Το ταξίδι έγινε μ’ ένα συμβατικό αυτοκίνητο και με μόνη συντροφιά τον σκύλο του Λιντς, τον… Ούμλαουτ! Το μπάτζετ του ήταν περιορισμένο, έτσι αναγκάστηκε ένα από τα βράδια του να το περάσει μέσα στο αυτοκίνητό του, καθώς δεν έβρισκε κατάλυμα που να καλύπτει τις ανάγκες του στις τιμές που ήθελε να πληρώσει.

Το πιο ενδιαφέρον, πάντως, απ’ αυτά που εξομολογήθηκε ο Λιντς μετά το ταξίδι του ήταν ότι οι ντόπιοι κάτοικοι που συνάντησε και τους εκμυστηρεύθηκε τον σκοπό της περιοδείας του δεν έδειξαν να συγκινούνται καθόλου! Όλοι, βέβαια, γνωρίζουν ότι το χωριό τους έχει δώσει το όνομά του σ’ ένα προϊόν IKEA, η συντριπτική πλειοψηφία γνωρίζει κι αυτό το προϊόν, όμως η εικόνα ενός ταξιδιώτη που περιδιαβαίνει προορισμούς με ονόματα προϊόντων τους άφησε παγερά αδιάφορους. Σα να συναντούν τέτοιους ταξιδιώτες κάθε μέρα. Ο Λιντς είπε ότι το βρήκε όλο αυτό χαριτωμένο και πήρε κίνητρο και για επόμενα τέτοια «παράξενα» ταξίδια.

Ευτυχώς που δεν χρειάστηκε να συναρμολογήσει κάτι, για να τους πείσει.