Το Netflix επένδυσε μια περιουσία -κοντά στα 170 εκατ. δολάρια, για να κάνει μια σειρά για τον θρύλο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, Άιρτον Σένα, του οποίου το status είναι ισάξιο με εκείνο του Πελέ στη Βραζιλία. Ο Σένα έφυγε από τη ζωή στα 33 του, στην πίστα της Ίμολα στην Ιταλία, έπειτα από ένα θανατηφόρο ατύχημα.

Το νέο, πολυαναμενόμενο και πολυδάπανο, βιογραφικό σίριαλ για τον Άιρτον Σένα αποδεικνύεται μια «αναμασημένη» αγιογραφία.

Σύμφωνα με τα νούμερα που έχουν κυκλοφορήσει, η πιο δημοφιλής πλατφόρμα streaming παγκοσμίως, τα γυρίσματα του «Σένα» που διήρκεσαν 325 ημέρες, πραγματοποιήθηκαν σε τέσσερις χώρες (Βραζιλία, Αργεντινή, Ουρουγουάη, Βόρεια Ιρλανδία). Το διεθνές καστ αριθμεί 231 ηθοποιούς από 9 διαφορετικές χώρες και 18 εθνικότητες. Οι κομπάρσοι που χρησιμοποιήθηκαν ξεπέρασαν τους 14.000, κατασκευάστηκαν 22 πιστά αντίγραφα αγωνιστικών αυτοκινήτων από διαφορετικές σεζόν και ομάδες.

Σένα, η απογόητευση του Netflix.

Κι όμως, οι 15 σεναριογράφοι της σειράς δεν κατάφεραν να δώσουν ένα βαθύτερο νόημα στα γεγονότα της ζωής του Σένα, δεν μπόρεσαν να τον «διαβάσουν» πέρα από την προφανή, δημόσια εικόνα του, δεν κατάφεραν να «συλλάβουν» τα λάθη, τις αποτυχίες, τις σκοτεινές στιγμές ενός μονομανή αθλητή που ενδιαφερόταν μόνο για τη νίκη. Ο τελευταίος χαρακτηρισμός είναι το συμπέρασμα που βγάζει όποιος παρακολουθήσει ενδελεχώς -αλλά και μη, τα 6 επεισόδια της σειράς του Netflix.

Παρόλο που ο Σένα ανήκει σε εκείνους τους διεθνείς βραζιλιάνους που δεν ξεπήδησαν από τις φαβέλες και διαθέτει μια παιδεία, παρόλο που είχε απόψεις γύρω από τη θρησκεία (βαριά Καθολικός), παρόλο το φιλανθρωπικό του έργο, ο θεατής δεν πρόκειται να δει καμία από τις πτυχές αυτές του χαρακτήρα του στη σειρά.

Αν κάτι μαθαίνουμε εμείς οι Έλληνες είναι πως η βραζιλιάνικη προφορά του ονόματός του είναι Αΐρτουν Σ(χι)ένα.

«Σένα», η πλοκή

Το «Σένα» ξετυλίγει το κουβάρι της ζωής του τρις παγκοσμίου πρωταθλητή της Formula 1 από την παιδική ηλικία του Άιρτον Σένα. Ο «Μπέκου», όπως ήταν το προσωνύμιό του, «κολλάει» τη μανία με τα αυτοκίνητα και την οδήγηση από τον πατέρα του. Εκείνος είναι που του φτιάχνει το πρώτο του αυτοκίνητο καρτ. Μεγαλώνοντας, τον παρακολουθούμε να αναδεικνύεται ένα από τα μεγαλύτερα ταλέντα των αγώνων των μικρών κατηγοριών του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Οι σεναριογράφοι διευκολύνουν τη δύσκολη απόφαση του Σένα να μετακομίσει στην Ευρώπη, στην Αγγλία συγκεκριμένα, για να πάρει μέρος στους αγώνες στις κατώτερες κατηγορίες των παγκόσμιων αγώνων αυτοκινήτου – τη Formula Ford και τη Formula 3.

Εκεί όπου βρίσκει έναν Αργεντινό οδηγό για να προσωποποιήσει τον ανταγωνισμό και να γίνει καλύτερος. (Μοιάζει με το επεισόδιο από τα docuseries για τον Μάικλ Τζόρνταν, όπου αναλύει πως ο δεύτερος μεγαλύτερος μπασκετμπολίστας όλων των εποχών πίσω από τον Λεμπρον Τζέιμς έψαχνε πρόκληση για να καταστρέψει κάθε αντίπαλο που θα συναντούσε στον δρόμο του).

Κι ενώ κερδίζει ένα συμβόλαιο για να τρέξει με ομάδα της Formula 1, που είναι και το μεγάλο του όνειρο, επιστρέφει με το αμόρε του πίσω στη Βραζιλία, καθώς εκείνη δεν καταφέρνει να εγκλιματιστεί στην Αγγλία. Όμως ο πειρασμός για εκείνον είναι μεγάλος και ανίκητος. Αποφασίζει τελικά να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα.

Τα υπόλοιπα είναι γνωστά: Ο Σένα δημιουργεί αίσθηση από την πρώτη του χρονιά, παρακολουθούμε τη θρυλική του κόντρα με τον ομόσταυλό του, Αλέν Προστ, των οποίων οι μάχες στις πίστες και οι διαμάχες στα παρασκήνια, έχουν γράψει τη δική τους ιστορία στην εγκυκλοπαίδεια της Formula 1.

Το τελευταίο επεισόδιο είναι αφιερωμένο στον τελευταίο του αγώνα, στην πίστα της Ίμολα. Εκεί όπου ένα ατύχημα (του Ρούμπενς Μπαρικέλο, συμπατριώτη του Σένα) και ένα δυστύχημα (του Αυστριακού Ρόλαντ Ράτζενμπεργκερ) στα δοκιμαστικά δεν αποδεικνύονται ικανά για να ματαιώσουν τον αγώνα. Παρόλο που ο Σένα εμφανίζεται πολύ ανήσυχος για την ασφάλεια των οδηγών, παρόλο που τον έχουμε δει να ασκεί δριμεία κριτική στους ιθύνοντες της Formula 1, δεν αντιτίθεται στην πραγματοποίηση της κούρσας. Η επομένη, θα είναι και η τελευταία του ημέρα στον μάταιο τούτο κόσμο.

Σένα, η απογοήτευση

Με την αισθητική της σαπουνόπερας να κυριαρχεί, όλα πηγαίνουν στραβά, καθώς οι σεναριογράφοι ακολουθούν κάθε κλισέ βιογραφικής ταινίας ή σειράς που έχουμε δει στο παρελθόν.

Εν τούτοις, θα πρέπει να σημειώσουμε πως τα πλάνα των αγώνων είναι καθηλωτικά, είτε πρόκειται για τα πραγματικά, είτε για εκείνα που έχουν γυριστεί. Το συμπλέκτης-ταχύτητα-γκάζι πορώνει. Οι στροφές, τα ξεπετάγματα του Σένα, το παραλήρημα του κοινού στην πίστα του Ιντερλάγκος, η πίστα της Σουζούκα στην Ιαπωνία που καθορίζει την πρωταθλήτρια μοίρα του Σένα, όλα αυτά εξιτάρουν.

Με το που πέφτει η καρό σημαία, όμως, όλα επιστρέφουν στην ανία. Ίσως έτσι να ήταν πραγματικά και η ζωή του Άιρτον Σένα, τι να πω. Τον συγκεκριμένο ρόλο ερμηνεύει ο Γκάμπριελ Λεόν, ο οποίος φαίνεται πως έχει την υποδομή να υποστηρίξει πιο απαιτητικούς ρόλους, διαθέτει τη γοητεία του Σένα και μια δυναμική που δεν αφήνει αδιάφορο τον θεατή.

Τον ρόλο του μονίμως αμήχανου Ρον Ντένις ερμηνεύει εξίσου αμήχανα -άρα επιτυχημένα, ο Πάτρικ Κένεντι, ενώ κάποιο τσαγανό φαίνεται να διαθέτει η Κάγια Σκοντελάριο, στον ρόλο της δημοσιογράφου που ακολουθεί τον Σένα από τη μετεφηβική του ηλικία. Φυσικά ξεχωρίζει και η καλλονή, Πάμελα Τομέ, της οποίας τα κοντινά «σπάνε» τον φακό.

Σένα, κάτι για το τέλος

Εθισμένοι στις λάτιν σαπουνόπερες, το Σένα μάλλον απευθύνεται περισσότερο στους λατινοαμερικανούς και τους φανατικούς της Formula 1, αλλά ακόμη και οι ίδιοι δεν γίνονται σοφότεροι γύρω από το ίνδαλμά τους. Μια χαμένη ευκαιρία.