Η πολυαναμενόμενη τρίτη σεζόν του «Μαέστρο» στριμάρεται από χθες, 3 Δεκεμβρίου 2024, στο Netflix, ολοκληρώνοντας την ιστορία του πρώτου σίριαλ που παίχτηκε στο διεθνές κοινό από τη διάσημη πλατφόρμα. Ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης κέρδισε ένα παγκόσμιο στοίχημα, καταφέρνοντας να κρατήσει σε υψηλά standards την ποιότητα, το σενάριο και τη σκηνοθεσία της σειράς, χωρίς να καταφεύγει σε εύκολες λύσεις.

Χωρίς να φοβάται τα θέματα ταμπού, μακριά από εύκολους εντυπωσιασμούς, και κυνική ειλικρίνεια, το Μαέστρο ρίχνει αυλαία, με υψηλά στάνταρντς πλοκής, αισθητικής και υποκριτικής.

Είναι πανθομολογούμενο πως όσο οι κύκλοι μιας σειράς αυξάνονται, πολλαπλασιάζονται και οι δυσκολίες που έχει να αντιμετωπίσει ένας δημιουργός. Κι αυτό γιατί οι ήρωές του θα πρέπει να υποστούν τις συνέπειες συγκεκριμένων επιλογών τους. Πολλές φορές οι δημιουργοί εφευρίσκουν νέους χαρακτήρες ή «καταστρέφουν» τους υπάρχοντες στην προσπάθεια να κρατήσουν το ενδιαφέρον στα ύψη. Στο Μαέστρο δεν συνέβη αυτό.

Η τρίτη σεζόν του Μαέστρο βρίσκει τους πρωταγωνιστές πίσω στο νησί, αφού το απαιτεί η έρευνα του αστυνομικού Δημοσθένη Κουβά γύρω από τις συνθήκες θανάτου του Χαράλαμπου.

Αν και στο πρώτο επεισόδιο παρατηρείται μια «ασυνέχεια», ίσως λόγω μοντάζ, το Μαέστρο σέβεται τον εαυτό του και τους τηλεθεατές του. Ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης καταφέρνει να αναδεικνύει τη σκοτεινή πλευρά των χαρακτήρων του κόντρα στο μαγευτικό φως των Παξών. Κι όταν όλοι οι εμπλεκόμενοι σε έναν φόνο χαρακτήρες βρίσκονται συγκεντρωμένοι σε έναν τόπο, οι υπόνοιες, οι υποψίες και, εν τέλη, οι συγκρούσεις μοιάζουν αναπόφευκτες.

Χωρίς να φοβάται τα θέματα ταμπού, μακριά από εύκολους εντυπωσιασμούς, και κυνική ειλικρίνεια, το Μαέστρο ρίχνει αυλαία, με υψηλά στάνταρντς πλοκής, αισθητικής και υποκριτικής.

Στο αρρωστημένο κλίμα που στήνει στο Μαέστρο ο Παπακαλιάτης, κανείς δεν εμπιστεύεται κανέναν. Στο μυαλό των χαρακτήρων, όποιος «δώσει» πρώτος τον άλλον, αποκτά το πλεονέκτημα. Από την άλλη, γνωρίζει πολύ καλά πως η αποκάλυψη, έστω και της μισής αλήθειας, μπορεί να συμπαρασύρει τους πάντες. Η κάθαρση έρχεται στο τέλος για όλους ανεξαιρέτως, πότε φρικτή, πότε λυτρωτική.

Στο φινάλε το Να μ’ αγαπάς ακούγεται και πάλι, με τον Αντώνη και τον Σπύρο να το ακούν καβάλα σε ένα μηχανάκι στο κέντρο της Αθήνας. Η τελευταία φορά που το έκαναν αυτό ήταν στους Παξούς, λίγο πριν ο Αντώνης σκοτώσει τον Χαράλαμπο. Ο Παπακαλιάτης κλείνει το μάτι στους τηλεθεατές, δείχνοντας πως συνεχίζουν τη ζωή τους από εκεί που σταμάτησε.

Η αλληγορία του Χριστόφορου Παπακαλιάτη για τη ζωή κάθε ανθρώπου, η οποία μοιάζει με μια νότα τοποθετημένη στη γραμμή ενός πεντάγραμμου, είναι εξαιρετική. Η «παραφωνία» των ηρώων του Μαέστρο το αποδεικνύει, αφού όντως ο πόνος, η αγωνία, η απόγνωση είναι ζωοδόχος πηγή για την τέχνη.

Ο Παπακαλιάτης θέλει να βλέπει το φως, για αυτό και το επιλέγει στο τέλος του Μαέστρο, αν και είναι γλυκόπικρο. Ο δημιουργός της σειράς καταφέρνει να γράψει ιστορία, όχι μόνο επειδή το Μαέστρο είναι το πρώτο Ελληνικό σίριαλ που προσφέρεται στο διεθνές κοινό του Netflix, αλλά και γιατί είναι η ωριμότερη σειρά του.

Μαέστρο: Η εξέλιξη των χαρακτήρων

Η υποκρισία των ανθρώπων, η μοναξιά που τους οδηγεί σε εντελώς απρόσμενες αποφάσεις που τους συνοδεύουν για μια ολόκληρη ζωή. Οι ήρωες του Παπακαλιάτη είναι ταυτόχρονα ξεροκέφαλοι και εύθραυστοι. Ο εγωισμός κυριαρχεί, ειδικά σε εκείνους τους ήρωες που ηλικιακά βρίσκονται στο γκρουπ  μεταξύ 40-60. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία μοιάζουν πλέον ώριμοι, οι μικρότεροι θέλουν να μην ζήσουν τη ζωή των γονιών τους.

Οι πρωταγωνιστές του Μαέστρο αδυνατούν να διαχειριστούν τον τρόπο που κάθε τους απόφαση διαμορφώνει το μέλλον τους, το πεπρωμένο τους. Ο Αντώνης, ο οποίος σκότωσε τον Χαράλαμπο, μοιάζει να ζει όσα ο «Ρασκόλνικοφ», ο ήρωας του Ντοστογιέφσκι στο Έγκλημα και Τιμωρία. Η αποφυγή της ευθύνης, η αποφυγή της τιμωρίας του, κάνει Προσπαθώντας να αποφύγει να επωμιστεί το βάρος της πράξης του, η αγωνία του κορυφώνεται.

Οι γονείς του Αντώνη, ο Φάνης και η Σοφία, παραμένει το creepy ζευγάρι το οποίο, με την παραβατική συμπεριφορά του καταφέρνει να γεμίζει τοξικότητα το περιβάλλον στο οποίο κινείται. Ο Φάνης, αναπολογητικά εγωιστής και χειριστικός, ο πιο έξυπνος στο δωμάτιο -σύμφωνα με εκείνον φυσικά, η Σοφία, δειλή… επαναστάτρια κάποτε, (η οποία γίνεται σαν τον σύζυγό της για να καταφέρει να τον αντιμετωπίσει), καθορίζουν οι ίδιοι τη μοίρα τους υπολογίζοντας πάντα να υποστούν το λιγότερο κακό. Αν και το τελευταίο τουίστ της Σοφίας φανερώνει μια ραδιούργα πτυχή στον χαρακτήρα της.

Το ζευγάρι, ο Ορέστης και η Κλέλια, είναι η απάντηση στην τοξικότητα. Η Κλέλια, βασικά, γιατί ουσιαστικά εκείνη είναι που τραβάει τον Ορέστη -για άλλη μια φορά- από τη θάλασσα της απόγνωσης που έχει πέσει ως άνεργος, διαζευγμένος πατέρας. Η Κλέλια, που έχει υποστεί ξυλοδαρμό και είναι θύμα σεξουαλικής επίθεσης, παραμένει το φωτεινό πλάσμα του Παπακαλιάτη που στέκεται στην απέναντι όχθη από εκείνη των γονιών της.

Σε εκείνη την όχθη που στέκεται ο μειλίχιος γιατρός του νησιού, Μιχάλης. Είναι ο μόνος «υγιής» 40 και κάτι, και αυτό δεν είναι τυχαίο, αν σκεφτεί πως θέλησε να αποτραβηχθεί από την κοινωνία που έστησαν οι συνομίληκοί του και οι πατεράδες των. Είναι η μοναδική εξαίρεση στο «ηλικιακό παρεάκι» των Σοφία, Αντώνη, Ορέστη, Αλεξάνδρα.

Η τελευταία, κυνική και οπουρτινίστρια, προσπαθεί να μην γίνει «σώμα και αίμα» του πατέρα της. Η μητρότητα φαίνεται πως την αλλάζει, η «φύση» της τής το λέει πως η ζωή της θα κρύβει μόνο δυστυχίες αν συνεχίσει με αυτόν τον τρόπο. Και επειδή είναι οπορτουνίστρια, αντιλαμβάνεται πως «ή αλλάζουμε ή βουλιάζουμε».

Όχι πως ο Παπακαλιάτης «δικαιώνει» τη νέα γενιά. Ειδικά στο δεύτερο επεισόδιο του τρίτου κύκλου του Μαέστρου, ο δημιουργός της σειράς ξεσαλώνει όταν παίρνει τη Γιάννα και την κάνει… influencer. Με βιτριολικό τρόπο αναδεικνύει την κενότητα των social media, το επίπλαστο ενός συγκεκριμένου τρόπου επικοινωνίας και την υποκρισία των όψιμων influencers.

Το αγαπημένο μας δίδυμο και έγινε τρίδυμο, αφού στη Μαρία και τη Χάρις προστίθεται και ο κοινωνικά αμήχανος Δημοσθένης. Ένας άνθρωπος που τη ζωή ορίζει το επάγγελμά του και που δεν θα έχει λόγο ύπαρξης όταν θα βγει στη σύνταξη. Αυτό προσπαθεί να παρατείνει ο Δημοσθένης, συνεχίζοντας την έρευνά του για τη δολοφονία του Χαράλαμπου. Τη ζωή του. Μόνο όταν θα αφεθεί στη Χάρις θα συνειδητοποιήσει πως η υπάρχει ζωή και μετά την «επαγγελματική απόσυρση».

Μαέστρο, Τα Μικρά Highlight

Όταν ο αστυνόμος Δημοσθένης Κουβάς πηγαίνει τη Χάρις να ακούσουν έναν φίλο του, «που τραγουδάει και ξένα» και αποδεικνύεται πως ο Έλβις ζει και τραγουδάει Ακυβέρνητο Καράβι σε ένα σκυλάδικο της Κερκύρας, το κιτς χτυπάει νέα υψηλά!

Στην κατηγορία «διαμάντια» ανήκουν και Lakka Blonde Podcast, τα βίντεο για το Instagram  που φτιάχνει η Γιάννα. Πετάει διάφορα μαργαριτάρια που θυμίζουν έναν πιο… εκλεπτυσμένο «Φατσέα», τα οποία και προφανώς ακούμε όσο τριγυρίζουμε τα social media. Όλα… βαλμένα από τη ζωή.

Το τουίστ που επιφυλάσσει με την εκτέλεση του Φάνη, που είδαμε στον προηγούμενο κύκλο. Έπαιξε τέλεια αυτό το χαρτί, κρατώντας τον τηλεθεατή σε αγωνία για το αν το συγκεκριμένο γεγονός είναι κάτι πέρα από αλήθεια.

Το πάρτι γενεθλίων της Αλεξάνδρας με τον υπάλληλό της που μόλις έχει απολύσει. Μια αστεία προσέγγιση της υποκρισίας των «επιτυχημένων» ανθρώπων.

Μαέστρο, ο απολογισμός

Δεν είμαι 100% σίγουρος, αλλά θεωρώ πως ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης θα είναι τουλάχιστον ικανοποιημένος με το τελικό αποτέλεσμα του Μαέστρο. Μπορεί να αναδίδει μιζέρια αυτό, αλλά μια μεγάλη πλειοψηφία Ελλήνων δημιουργών στήνει τα έργα του για να τα βλέπει να καταστρέφονται στην εκτέλεση. Όμως εκείνος είναι τόσο μπαρουτοκαπνισμένος για να καταφέρνει να αντιπαρέλθει των δυσκολιών.

Το Μαέστρο είναι μια κοινωνική σειρά, που εξελίχθηκε σε αστυνομικό δράμα, για να ολοκληρωθεί ως ψυχολογικό δράμα. Οι μικροί τόποι που παράγουν δράματα λόγω της φύσης των κοινωνικών σχέσεων έγιναν το όχημα μιας αλληλουχίας γεγονότων που έστησε αριστοτεχνικά ο δημιουργός και υπηρέτησαν με θέρμη οι ταλαντούχοι ηθοποιοί του καστ.

Οι ήρωες του, είναι είτε μοιραίοι μέσα από τα δράματα που βιώνουν, είτε φάροι που φωτίζουν τα παθογόνα κλισέ της ελληνικής κοινωνίας. Κι επειδή υπάρχει αυτή η ειλικρινής καταβύθιση, το διεθνές κοινό βλέπει μοτίβα που δεν είναι μόνο ελληνικά.

Χωρίς να φοβάται τα θέματα ταμπού, μακριά από εύκολους εντυπωσιασμούς, και κυνική ειλικρίνεια, το Μαέστρο ρίχνει αυλαία, με υψηλά στάνταρντς πλοκής, αισθητικής και υποκριτικής.

Πέρα από τα… τουριστικά video clip – διαφήμιση των Παξών, ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης μοιράστηκε με μοναδικό τρόπο την αγάπη του για τη μουσική, μας χάρισε νέα μουσικά κομμάτια και επανασύστησε μουσικά διαμάντια στη γενιά της τραπ. Και δεν έκανε μόνο αυτό… Ο Παπακαλιάτης ανέβασε τον πήχη σε δυσθεώρητα ύψη και πλέον περιμένουμε να παρακολουθήσουμε το επόμενό του εγχείρημα. Ακόμη μεγαλύτερο το στοίχημά του, πλέον!