Τι θα σκεφτόσουν αν η εταιρία του αυτοκινήτου που αγόρασες σε καλούσε μέσα σε λίγους μήνες όχι μία και δύο φορές, αλλά έξι (!) να το πας σε συνεργείο για να «διορθώσει» ένα κατασκευαστικό λάθος; Ότι είσαι κορόιδο που πέταξες τα λεφτά σου σ’ ένα αυτοκίνητο που αποδεικνύεται επικίνδυνο και για τη δική σου ασφάλεια, αλλά και όσων κυκλοφορούν μαζί σου στους δρόμους. Το Cybertruck, το… καμάρι της Tesla στην κατηγορία των pickup μοντέλων, μέχρι στιγμής εξελίσσεται σε φιάσκο, ένα από τα μεγαλύτερα στην επιχειρηματική ιστορία του Έλον Μασκ και της Τesla. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών στις αξιολογήσεις αυτοκινήτων, το Cybertuck αποδεικνύεται χειρότερο από το… 91% των αυτοκινήτων που τέθηκαν σε κυκλοφορία το 2024.

Τα προβλήματα είναι πολλά. Έχουν να κάνουν με τη ροπή, την τροφοδότηση σε μεγάλες ταχύτητες, αλλά κυρίως με την ασφάλεια. Τα λεγόμενα «κοψίματα» του μοντέλου, οι αμβλείες γωνίες, βρίσκονται σε πλήρη αντίθεση με τα πρωτόκολλα ασφάλειας στην Ευρώπη, γι’ αυτό ακόμα το συγκεκριμένο μοντέλο δεν έχει πάρει άδεια να κυκλοφορήσει εκτός ΗΠΑ και Καναδά.

Το συγκεκριμένο μοντέλο βρίσκεται στο μυαλό του Έλον Μασκ ήδη από το 2012. Η πρώτη απόπειρα για να βγει στην αγορά έγινε το 2019, ωστόσο είχε συνεχόμενες αναβολές μέχρι το Νοέμβριο του 2023, που κυκλοφόρησε τελικά. Από την άλλη, όμως, φάνηκε ότι παρά τις αναβολές, η κυκλοφορία ήταν πρόωρη και δεν είχαν τσεκαριστεί αρκετά πράγματα στο αυτοκίνητο.

Οι πολλές ανακλήσεις του Cybertruck το καθιστούν χειρότερο από το 91 τοις εκατό όλων των οχημάτων του 2024
Από την κυκλοφορία του, το πολωτικό ηλεκτρικό pickup της Tesla έχει ταλαιπωρηθεί από θέματα ποιότητας και τώρα οδεύει προς ένα από τα πιο αναξιόπιστα EV που έχουν κατασκευαστεί μέχρι σήμερα. Παραδόξως, οι ιδιοκτήτες του Cybertruck μπορεί να μην ενδιαφέρονται καθόλου.

Γιατί; Ο Μασκ, άσχετα αν είναι συμπαθής ή αντιπαθής με βάση τις απόψεις του, δεν έχει την τάση να κάνει τσαπατσούλικες δουλειές. Μια εξήγηση θα μπορούσε να είναι ότι γνωρίζει πως το αγοραστικό κοινό, στο οποίο απευθύνεται, δεν αγοράζει το Cybertruck εκτιμώντας τη σχέση προϊόντος/τιμής, ούτε ενδιαφέρεται να κρατήσει το συγκεκριμένο αυτοκίνητο για 30 χρόνια. Άλλα είναι τα πράγματα που προσπαθούν να δείξουν οι ιδιοκτήτες του Cybertruck.

Οι ιστοσελίδες που ειδεικεύονται στην αξιολόγηση μοντέλων αυτοκινήτων έδειξαν εξαρχής ότι δεν εμπιστεύονται τη δημιουργία του Μασκ. Έφτασαν, μάλιστα, στο σημείο να παραφράσουν το όνομα και να το καταχωρήσουν ως… Cybertrick! Τους πρώτους 11 μήνες κυκλοφορία του, μέχρι τον Οκτώβριο του 2024, το συγκεκριμένο μοντέλο είχε πάνω από 27.000 πωλήσεις.

Ένας τυπικός πελάτης αυτοκινήτων θέλει να γνωρίζει εάν ένα αυτοκίνητο θα διαρκέσει 10 χρόνια ή θα έχει συνεχή καλή σχέση ποιότητας τιμής. Οι άνθρωποι που αγοράζουν σ’ αυτή τη φάση ένα Cybertruck θέλουν απλώς να δηλώσουν ότι έχουν τόσο μεγάλο εισόδημα που μπορούν να σπαταλήσουν ένα μέρος από τις οικονομίες τους στην αγορά ενός μη πρακτικού αυτοκινήτου.

Tesla-Cybertruck
Tesla-Cybertruck

Από τα 27.000 στα 500.000 Cybertruck πώς θα γίνει;

Σε μια συνέλευση μετόχων το 2023, ο Έλον Μασκ προέβλεψε ότι οι πωλήσεις του Cybertruck θα μπορούσαν να φτάσουν τις 250.000 έως το 2025 και να φτάσουν τις 500.000 ετησίως μόλις αυξηθεί η παραγωγή. Οι αρχικές πωλήσεις δείχνουν ότι βρίσκεται πολύ μακριά από αυτό τον αριθμό. Βεβαίως η τιμή έχει μειωθεί πολύ. Από 175.000 δολάρια τον Απρίλιο σε 110.864 δολάρια σήμερα. Το φθηνότερο Cybertruck στο Autotrader ήταν 86.000 δολάρια αυτή την εβδομάδα. Οι τιμές aftermarket ενδέχεται να μειωθούν περαιτέρω καθώς η Tesla αρχίζει να παραδίδει ένα νέο μοντέλο 79.990 δολαρίων.

Με τέτοια τιμή προφανώς όποιος ήθελε να αγοράσει ένα μοντέλο pickup για να το χρησιμοποιήσει όπως κανονικά πρέπει να χρησιμοποιούνται τα pickup προφανώς θα έψανε αλλού. Το Cybertruck λειτουργεί περισσότερο σαν μέσο επίδειξης παρά σαν ένα λειτουργικό μοντέλο αυτοκινήτου. Στην Ευρώπη δε τα προβλήματα είναι πολλά με την ασφάλεια των πεζών για να επιτραπεί η κυκλοφορία ενός αυτοκινήτου που αν πέσει πάνω σου με μια κάποια ταχύτητα θα μπορούσε και να σε κόψει κομματάκια.

Ο Μασκ, πάντως, ξεκαθαρίζει ότι οι ανακλήσεις έγιναν για την ασφάλεια των οδηγών και ότι η εταιρεία δίνει σημασία στη λεπτομέρεια. Είναι και μια απόδειξη ότι, στις ΗΠΑ τουλάχιστον, οι ρυθμιστικές αρχές κάνουν τη δουλειά τους. Βεβαίως με τον Μασκ δεξί χέρι του επόμενου προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, να μπαινοβγαίνει στο Λευκό Οίκο, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος αν θέλει να απλώσει το μακρύ του χέρι και προς αυτόν τον τομέα.