Το βλέπεις κι αναγαλλιάζει η καρδιά σου. Ό,τι κι αν πιστεύεις, δεν μπορείς παρά να ενθουσιαστείς με το θέαμα. Ποια είναι η πιο ισχυρή διαμαρτυρία παρά η μουσική και ο χορός; Ειδικά αν έχει συμβολικό χαρακτήρα, όπως η χάκα, ο παραδοσιακός χορός των Νεοζηλανδών. Ιερός χορός η χάκα, ιερός χώρος και το κοινοβούλιο της Νέας Ζηλανδίας, άρα και ο κατάλληλος τόπος για χορούς διαμαρτυρίας.
Αυτές τις ημέρες στη Νέα Ζηλανδία συζητείται ένα νομοσχέδιο που οι Μαορί, ο τοπικός πολυνησιακός λαός, καταγγέλλουν ότι στρέφεται απολύτως εναντίον τους. Θεωρούν, μάλιστα, ότι παραβιάζει σε πολλά σημεία τη συνθήκη του Γουαϊτάνγκι, το κείμενο συμφωνίας που υπέγραψαν οι αρχηγοί τους με τους Βρετανούς το 1840 και ρυθμίζει τα δικαιώματα των Μαορί σ’ αυτή τη νησιώτικη χώρα. Την ώρα, λοιπόν, που ο πρόεδρος του κόμματος των Μαορί έβγαζε έναν πύρινο λόγο κατά του νομοσχεδίου, μια νεαρή βουλευτίνα σηκώθηκε πάνω κι άρχισε να χορεύει χάκα. Παρέσυρε μαζί της και τον πρόεδρο, και μία άλλη βουλευτίνα, αλλά και πολλούς Μαορί που παρακολουθούσαν την συνεδρίαση του κοινοβουλίου στα θεωρεία, κι άρχισαν να χορεύουν και να τραγουδούν μαζί της.
Το βίντεο με τη χάκα έγινε, φυσικά, viral μέσα σε λίγα λεπτά. Και προκάλεσε πολλά συναισθήματα στον κόσμο. Χιλιάδες μηνύματα, απ’ όλο τον κόσμο, που αποθέωναν τους βουλευτές για το ότι κρατάνε ζωντανές τις παραδόσεις τους και δεν φοβούνται να τις εξασκήσουν και μέσα στο κοινοβούλιο. Άλλωστε η χάκα, την οποία οι Έλληνες (κυρίως φίλαθλοι) γνωρίσαμε από τους αγώνες που δίνει συχνά-πυκνά η εθνική μας ομάδα μπάσκετ με αντίπαλο τη Νέα Ζηλανδία, είναι ένας χορός υψηλού συμβολισμού.
Κι αναρωτιόμαστε: Τα βλέπουν αυτά οι Έλληνες βουλευτές; Δεν θέλουν να αναβαθμίσουν την λειτουργία του κοινοβουλίου; Να τους δουν με άλλο μάτι όχι μόνο οι ψηφοφόροι τους, αλλά και να γίνουν παράδειγμα προς μίμηση σε όλη την υφήλιο; Να τους βλέπουν και να τους χαίρονται όσοι τους ψηφίζουν, που τώρα το κάνουν με βαριά καρδιά; Ε, να ο τρόπος! Η Νέα Ζηλανδία μας τον έδειξε.
Και μάλιστα, εμείς θα το πάμε σε άλλο επίπεδο. Τι να μας πουν εμάς από πολιτισμό οι Μαορί, που έχουν μία χάκα και τη χορεύουν με αγριεμένο ύφος κι απλά αλλάζουν τα λόγια, ανάλογα με την περίσταση; Εμείς κι αν έχουμε ποικιλία! Κι από φορεσιές και από χορούς και από όργανα.
Τι να σου πει η χάκα μπροστά στην ελληνική παράδοση
Θέλουν να διαμαρτυρηθούν οι βουλευτές της Κρήτης για την καθυστέρηση του ΒΟΑΚ; Ντύνονται στα μαύρα, πιάνονται χέρι-χέρι, φωνάζουν και τον Ζωιδάκη που το’ χει να σκαρώνει μαντινάδες ταιριαστές στο πιτς-φιτίλι και στήνονται μπροστά στα έδρανα της βουλής και χορεύουν ένα πεντοζάλη άλλο πράμα. Κι άμα φωνάξει κανείς προεδρεύων «φρουρά! φρουρά!» να απαντήσουν με την πατροπαράδοτη μαντινάδα «Αστυνομία, ΕΙΔΑΣΥΔΕ κι ΕΚΑΜ δεν τα φοβούμαι, γιατί είν’ οι φίλοι μου βοσκοί, κι όλοι οπλοφορούνε»!
Αμ οι Πόντιοι; Δεν μπορούν να διαμαρτυρηθούν με τέτοιον τρόπο για τα δικαιώματα των μειονοτήτων; Κι αν δεν έχει ομοιότητες η χάκα με τη σέρα, τον πολεμικό χορό. Κι επειδή η σέρα είναι δύσκολη, έχει καθίσματα και γονατίσματα, μην ξεγοφιαστούν οι άνθρωποι, μπορούν εναλλακτικά να χορέψουν έναν τικ τρομαχτόν.
Για τους Ρουμελιώτες και την εγκατάλειψη της Πελοποννήσου αρκεί ένας Καλαματιανός με επωδό «φέρε μου ένα μαντήλι να δέσω στο λαιμό», πλαισιωμένο από παραδοσιακές σούβλες με ψητά αρνιά που θα κάνουν αψίδα, για να περνάνε από κάτω οι βουλευτές με τις φουστανέλες.
Οι Ηπειρώτες θα μας χορέψουν τον παραδοσιακό τσάμικο «ένας αητός καθότανε στον ήλιο και λιαζότανε, κι έξυνε τα νυχάκια του, τα νυχοποδαράκια του» αν τυχόν ποτέ φτάσει στη βουλή κανένα νομοσχέδιο για τη μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων.
Οι Θεσσαλοί θα σύρουν το χορό στα νομοσχέδια που έχουν να κάνουν με την ακρίβεια, με την παραδοσιακή τους καραγκούνα. «Αϊντε δυο ελιές και μια ντομάτα, αγαπώ μια μαυρομάτα, αϊντε θα πουλήσω τα κατσίκια, να σου πάρω σκουλαρίκια».
Και οι νησιώτες έτσι θα καθίσουν και θα κοιτάνε; Αμ δε! Αυτοί θα αναλάβουν τις διαμαρτυρίες στα νομοσχέδια που έχουν να κάνουν με τη μετανάστευση των νεότερων γενιών στο εξωτερικό για καλύτερες δουλειές με το παραδοσιακό «Πονέσανε τα μάτια μου τη θάλασσα να βλέπω, ωχ κι αμάν, τον ταχυδρόμο να ρωτώ και γράμμα να μην έχω. Ανάθεμά σε, ξενιτιά, πώς μου ‘χεις κάψει την καρδιά».
Οι Μακεδόνες θα φορέσουν τις επιβλητικές φορεσιές τους και θα διαμαρτυρηθούν για τα προβλήματα της αγροτικής παραγωής με το «μήλο μου κόκκινο, ρόιδο βαμμένο, γιατί με μάρανες, τον πικραμένο», το οποίο θα γυρίζει σε μπαϊντούσκινο, ράικο, τικφέσκο, σόφκα, ζάικο και λένα μόμε, έτσι για να υπενθυμίζει σε όλους την ελληνικότητα της Μακεδονίας μας με αυτούς τους χορούς με τα χαρακτηριστικά ελληνικά ονόματα.
Και οι Θρακιώτες θα είναι σε εγρήγορση μόλις έλθει κάποιο νομοσχέδιο που θα χτυπάει την εργατική τάξη και θα μας αναγκάζει να σφίγγουμε κι άλλο το ζωνάρι. Με τον παραδοσιακό τους ζωναράδικο θα πιάνονται ο ένας από τη ζώνη του άλλου για να μην πέσουν από την πείνα και την εξάντληση.
Από κοντά βέβαια και οι βουλευτές της Β’ Πειραιά, με χαρακτηριστικά μάγκικα κοστούμια, θα φοράνε το ένα μανίκι από το σακάκι, τραγιάσκα βαλμένη στραβά, τσιγαρούμπα στο στόμα με στάχτη πέντε εκατοστά κολλημένη και με κεφάλι σκυφτό θα χορεύουν «παρ’ το γεράνι μας, παρ’ το στεφάνι μας, στη Δραπετσώνα πια δεν έχουμε ζωή, εμείς θα ζήσουμε κι ας είμαστε φτωχοί»…
Κάνε το εικόνα μια στιγμή, κι έπειτα το απορρίπτεις. Μιλάμε για κάργα αναβάθμιση. Θα σαρώσουν στην τηλεθέαση οι συνεδριάσεις της βουλής. Ίσα που θα προσκληθεί και ειδικός συνεργάτης στο κανάλι της βουλής ο Σπύρος Παπαδόπουλος, λόγω παλαιότερης εμπειρίας, να συντονίζει τη διαδικασία.