Ο δεσμός μεταξύ του Έλον Μασκ και του εκλεγμένου προέδρου Ντόναλντ Τζ. Τραμπ χτίζεται όχι μόνο στα κοινά τους συμφέροντα για περιορισμένη κυβέρνηση, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το γκολφ, αλλά και, όπως φαίνεται, στην κοινή τους σχέση με το εμπόριο.
Ο Μασκ και τα… εμπορεύματα
Λίγο μετά την ανακοίνωση Τραμπ, ότι ο Μασκ θα τοποθετηθεί με τον Βίβεκ Ραμασουάμι ως επικεφαλής ενός νέου τμήματος για την Κυβερνητική Αποτελεσματικότητα (ή DOGE), ο Μασκ πήγε στο X για να ενημερώσει τους περίπου 204 εκατομμύρια ακολούθους του: «Το εμπόριο θα είναι φωτιά» (Στην πραγματικότητα έγραψε «το εμπόρευμα θα είναι», ακολουθούμενο από τρία emoji φωτιά, αλλά παραφράζουμε).
Department of Government Efficiency
— Elon Musk (@elonmusk) November 13, 2024
The merch will be 🔥🔥🔥
Πριν ακόμη γίνει σαφές ποια μορφή θα έπαιρνε το DOGE και προτού προσληφθεί κάποιο μέλος του προσωπικού, ο Μασκ σκεφτόταν τον τρόπο που θα μπορεί να επεκταθεί η φίρμα. Υπήρχαν πάντα σουβενίρ που αφορούσαν την κυβέρνηση, συμπεριλαμβανομένων των M&M του Λευκού Οίκου και μια καρφίτσα της Βουλής των Αντιπροσώπων.
Μασκ – Τραμπ: Η κοινή τους αγάπη για τα εμπορεύματα
Τα εμπορεύματα ήταν πάντα μέρος της αυτοκρατορίας του Μασκ, όπως ήταν μέρος του Τραμπ. Η εταιρεία πυραύλων του κυρίου Μασκ, SpaceX, διαθέτει μια ψηφιακή «βιτρίνα» που πουλά διάφορα μπλουζάκια (μεταξύ άλλων προσφορών), ιδίως το «Occupy Mars» που φορούσε συχνά ο Μασκ ενώ υπάρχουν τα λογότυπα «Starship», καθώς και άλλα αξεσουάρ. Το X έχει το δικό του κατάστημα, με καπέλα με λογότυπο και μπλουζάκια που μοιάζουν πολύ με τα μαύρα καπέλα «Make America Great Again» που προτιμά ο Μασκ.
Ακόμη και η Boring Company, το εγχείρημα των τούνελ του Μασκ, έχει εμπορεύματα, με πιο διάσημο ένα άρωμα που ονομάζεται Burnt Hair που κυκλοφόρησε το 2022 για 100 δολάρια το μπουκάλι με την ετικέτα να γράφει «η ουσία της αποκρουστικής επιθυμίας». Τα πρώτα 10.000 μπουκαλάκια εξαντλήθηκαν σε ώρες, σύμφωνα με δημοσιεύματα. (Είναι επίσης sold out αυτή τη στιγμή). Και η Tesla έχει τις δικές της συλλογές ρούχων και τρόπου ζωής, συμπεριλαμβανομένης μιας σειράς μπλουζών που γράφουν Foundation, τις οποίες έχει φορέσει επίσης ο Μασκ κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας.
Τα εμπορεύματα υπήρξαν επίσης χαρακτηριστικό γνώρισμα της πορείας του Τραμπ. Όχι μόνο εμπορεύματα με την επωνυμία του Τραμπ, όπως γραβάτες και κρασί ή εμπορεύματα Mar-a-Lago ή εμπορεύματα εκστρατείας, αλλά εμπορεύματα που προωθούν την αφήγηση της αναζήτησής του για εξουσία: αθλητικά παπούτσια με χάρτη των κόκκινων πολιτειών «Trump Nation» και χρυσά ρολόγια.
Όπως ο Μασκ, έτσι κι ο Τραμπ, διαθέτει επίσης αρώματα, συμπεριλαμβανομένης της κολόνιας Fight Fight Fight που διατίθεται σε κουτί με τη διάσημη εικόνα του Τραμπ με υψωμένη γροθιά. Όπως ο Τραμπ, ο Μασκ έχει επίσης αθλητικά παπούτσια με την επωνυμία SpaceX.
Και δεν είναι μόνο ο Τραμπ. Η Μελάνια Τραμπ, έχει τη δική της σειρά εμπορικών προϊόντων, η οποία περιλαμβάνει περιδέραια, στολίδια χριστουγεννιάτικων δέντρων, τα πρόσφατα απομνημονεύματά της (αυτά που ο Τραμπ έβαλε στη νικητήρια ομιλία του τις πρώτες ώρες μετά τις εκλογές) και, πιο πρόσφατα, το «On the Move», ένα ψηφιακό βιβλίο φωτογραφιών της που κοστίζει 195 δολάρια.
Αυτό είναι ακριβό, αλλά τελικά, τα έσοδα – τα οποία είναι πιθανώς αμελητέα στη μεγάλη εικόνα – είναι λιγότερο σημαντικά από τη στρατηγική πίσω από τα προϊόντα. Δηλαδή, τι αποκαλύπτει για την ικανότητα του Τραμπ και του Μασκ να δημιουργήσουν και να ενισχύσουν την κοινότητα και πώς αυτό σχετίζεται με τη λατρεία της προσωπικότητας. Είναι ο πυρήνας της απήχησης του καπέλου MAGA και γιατί η θάλασσα του κόκκινου σε τόσες πολλές συγκεντρώσεις Τραμπ ήταν μια τόσο εντυπωσιακή εικόνα.
Τα εμπορεύματα, τα οποία είναι εύκολο να βάλεις σε έκπτωση -ως φθηνά αναμνηστικά, είναι ένα δείγμα συμμετοχής σε μια ομάδα, ένα σύμβολο του ανήκειν που φοριέται για να δημιουργήσει το αίσθημα της υποστήριξης. Είναι ταυτόχρονα ένα σημάδι πίστης, μια de facto ομοιόμορφη και οπτική απόδειξη ότι υπάρχει μια ομάδα ανθρώπων που αγοράζουν κυριολεκτικά μια πρόταση. Είναι μια μορφή δημόσιας δέσμευσης που είναι ιδιαίτερα προσωπική. Αυτό που τόσο ο Μασκ όσο και ο Τραμπ ξέρουν πώς να χρησιμοποιήσουν.
Υπάρχει λόγος που το φαν κλαμπ Tesla Owners of Silicon Valley (που ιδρύθηκε το 2018 και με 6.000 μέλη μόνο στην περιοχή του Σαν Φρανσίσκο, σύμφωνα με τον Τζον Στρίνγκερ, πρόεδρό του), όταν ο Μασκ φόρεσε τα αθλητικά του παπούτσια SpaceX και δημοσίευσε μια φωτογραφία στο X με την ατάκα «Αναρωτιέστε πού μπορούμε να τα βρούμε;».
Elon Musk wearing SpaceX shoes. Wonder where we can get them? pic.twitter.com/PqKKfbnBYK
— Tesla Owners Silicon Valley (@teslaownersSV) March 13, 2024
Ο Στρίνgκερ, ο οποίος εργάζεται στα χρηματοοικονομικά και την τεχνολογία (και είπε ότι βοήθησε στην ίδρυση της ομάδας λόγω της δικής του εμπειρίας που άλλαξε τη ζωή του με ένα Tesla), είπε ότι τα μέλη φορούσαν συχνά εμπορεύματα SpaceX και άλλα είδη που σχετίζονται με τον Μασκ ως χειρονομία πίστης στις αξίες που εκπροσωπεί ο Μασκ.
Υπάρχουν, τελικά, μέρη όπου τα αυτοκίνητα (και τα διαστημόπλοια, εν προκειμένω) δεν μπορούν να πάνε. Αλλά τα ρούχα; Μπορούν να μεταφέρουν ένα μήνυμα σχεδόν παντού.
Πράγματι, αν ο Μασκ – του οποίου το προσωπικό στυλ περιστρέφεται ανάμεσα στα μπουφάν αεροπόρου τύπου «Maverick» και το μαύρο σακάκι, το τζιν και το καπέλο MAGA με γοτθική γραμματοσειρά – έχει μια αριστοκρατική υπογραφή, είναι η δέσμευσή του να φοράει τα δικά του εμπορεύματα: Ιδιαίτερα τα t-shirts, τα παπούτσια και οι αγκράφες ζώνης Tesla Giga Texas. Είναι λίγο πολύ μια περιφερόμενη διαφήμιση, τόσο για τις επωνυμίες όσο και για την ιδέα της απαλλαγής από παλιομοδίτικους περιορισμούς σχετικά με το τι πρέπει ή δεν πρέπει να φοράει ένας επιχειρηματίας. Γιατί να σπαταλάτε χρόνο σκεπτόμενοι κάτι φανταχτερό, όταν μπορείτε να φορέσετε ένα μπλουζάκι που λέει στον κόσμο ότι σκέφτεστε να αποικίσετε τον Άρη;
(Ο Μασκ φόρεσε κοστούμι και γραβάτα για να περάσει το βράδυ των εκλογών με τον Τραμπ στο Μαρ-α-Λάγκο).
Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι η υπόσχεση των εμπορευμάτων DOGE αντιμετωπίστηκε με αρκετό ενθουσιασμό μεταξύ των θαυμαστών του Μασκ. Μια μέρα περίπου μετά την αρχική ανάρτηση του Μασκ, υπήρχαν 22.000 σχόλια κάτω από το τουίτ για τα εμπορικά προϊόντα -οι περισσότεροι από τους οποίους σχολίασαν ήταν πρόθυμοι να αποκτήσουν.
«Σίγουρα θα αγόραζα προϊόντα», έγραψε ο Μπίλι Μάρκους, ο ιδρυτής του Dogecoin (το αγαπημένο κρυπτονόμισμα του Μασκ).
«Θα πάρω ένα καπέλο», έγραψε ένας άλλος χρήστης.
Όλα αυτά υποδηλώνουν ότι αυτή μπορεί να είναι απλώς η αρχή για το «εμπόρευμα» αυτής της συγκεκριμένης Προεδρίας, μαζί με όλη την ατζέντα που εμπλέκονται. Είναι ένας τρόπος να «πουλήσεις» μια ιδέα, ούτως ή άλλως.
Όπως δημοσιεύτηκε στους ΝΥΤ.