Ήλθε η ώρα να το παραδεχτείς: Όταν σκαλίζεις παλιά πράγματα στο πατάρι του παππού ή στην αποθήκη της γιαγιάς, δεν περνάει από το μυαλό σου ότι θα ανακαλύψεις κάτι ανυπολόγιστης αξίας και θα γίνεις πλούσιος στο πι και φι; Είναι σπάνιο, βέβαια, αλλά δεν συμβαίνει μόνο στις ταινίες. Τελευταίο χρονικά παράδειγμα ένας πίνακας που ανακαλύφθηκε από έναν έμπορο σκουπιδιών στο υπόγειο μιας ιταλικής βίλας πριν από έξι δεκαετίες και είναι στην πραγματικότητα ένα αυθεντικό έργο του Πάμπλο Πικάσο, με τρέχουσα αξία πάνω από 6 εκατομμύρια ευρώ!
Ο Λουίτζι Λο Ρόσο περνούσε τις μέρες του χτενίζοντας εγκαταλελειμμένα σπίτια και χωματερές αναζητώντας κάτι για να πουλήσει στο ενεχυροδανειστήριο της οικογένειας κοντά στην περιοχή της ιστορικής Πομπηίας της Ιταλίας.
Το 1962, λοιπόν, βρήκε έναν τυλιγμένο καμβά με έναν ασύμμετρο πίνακα ζωγραφικής μιας γυναίκας στο υπόγειο της βίλας στο κοντινό νησί Κάπρι. Ο πίνακας πιστεύεται τώρα ότι είναι μια παραμορφωμένη εικόνα της Γαλλίδας φωτογράφου και ποιήτριας Ντόρα Μάαρ, η οποία ήταν η ερωμένη του Πικάσο. Αυτή την αποκάλυψη έκανε όχι όποιος κι όποιος αλμπάνης, αλλά ο Λούκα Τζεντίλε Κανάλ Μαρκάντε, ειδικός της τέχνης και επίτιμο πρόεδρο του ελβετικού μη κερδοσκοπικού ιδρύματος Arcadia Restoration Art. Η ελαιογραφία σε καμβά παρουσιάζει το ασύμμετρο στυλ του Πικάσο μιας γυναίκας με μπλε φόρεμα με κόκκινο κραγιόν.
Ο Λο Ρόσο ήταν μόλις 24 ετών όταν βρήκε τον πίνακα. Προφανώς δεν είχε τις γνώσεις και την εμπειρία να εκτιμήσει ότι η υπογραφή στην επάνω αριστερή γωνία του έργου τέχνης που έγραφε απλώς «Picasso» σήμαινε οτιδήποτε. Ούτε του περνούσε από το μυαλό ότι ήταν η αυθεντική υπογραφή του μεγάλου καλλιτέχνη. Πέθανε το 2021, χωρίς να το καταλάβει. Επειδή του άρεσε, όμως, κόλλησε τον πίνακα σε ένα φτηνό πλαίσιο και το έδωσε στη γυναίκα του, η οποία δεν φάνηκε να… ενθουσιάζεται από το δώρο. Δεν πίστευε ότι ήταν αρκετά όμορφο για να το πουλήσει, έτσι κρεμάστηκε στο σπίτι της οικογένειας για περίπου 50 χρόνια και αργότερα σε ένα εστιατόριο που τους ανήκε.
Έπλυναν τον πίνακα του Πικάσο με απορρυπαντικό!
Όλα αυτά τα αποκάλυψε ο γιος της οικογένειας, ο Αντρέα Λο Ρόσο, ο οποίος είχε την οξυδέρκεια να το ψάξει το πράγμα. Τόνισε, επίσης, ότι υπήρχαν δύο καμβάδες που ανακτήθηκαν από τη χωματερή του Κάπρι. Ωστόσο, μόνο ένα είχε υπογραφεί από τον Πικάσο. Και τα δύο ήταν καλυμμένα με χώμα και ασβέστη και η μητέρα του τα άπλωσε και τα έπλενε με απορρυπαντικό, σαν να ήταν χαλιά!
Από τη δεκαετία του 1980, όταν ο Αντρέα είχε δει σ’ ένα βιβλίο ιστορίας ένα άλλο πορτρέτο της Ντόρα Μάαρ που είχε φιλοτεχνήσει ο Πικάσο και έμαθε ότι οΙσπανός ζωγράφος πέρασε χρόνο στο Κάπρι τη δεκαετία του 1950, είχε πει στους γονείς του ότι ο πίνακας που φιλοξενούν στο σαλόνι τους πιθανόν έχει αξία. Αλλά κανείς δεν το έψαξε σοβαρά. Η οικογένεια είπε ότι επικοινώνησε με ιστορικούς τέχνης, πολλοί από τους οποίους τους είπαν ότι δεν ήταν πρωτότυπο, αλλά προσφέρθηκαν να το αγοράσουν και τους πρότειναν να το καταγράψουν στις αρμόδιες ιταλικές υπηρεσίες, ώστε να μην κινδυνέψει να κλαπεί. Πράγματι η οικογένεια το έκανε, αλλά επειδή κανείς δεν μπορούσε να αποφανθεί αν επρόκειτο για αυθεντικό έργο ή απομίμηση, τους επέτρεψαν να το κρατήσουν.
Το έργο τέχνης έχει κλειδωθεί σε ένα θησαυροφυλάκιο στο Μιλάνο από το 2019. Τον περασμένο μήνα μόλις ειδικοί γραφολόγοι κατάφεραν να πιστοποιήσουν την υπογραφή Πικάσο ως αυθεντική. Εράστηκαν πάνω στον πίνακα για μήνες, συγκρίνοντάς τον με άλλα έργα του Πικάσο και έκαναν μέχρι και… ιατροδικαστικές εξετάσεις για να βεβαιωθεί ότι είχε υπογραφεί την ίδια στιγμή που ζωγραφίστηκε. Το μόνο βήμα που απομένει, αλλά και το πιο σημαντικό, είναι να πιστοποιηθεί το έργο σαν αυθεντικό από το Ίδρυμα Πικάσο στο Παρίσι. Αυτό θα το κάνει ακόμα πιο πολύτιμο.
Ο Λο Ρόσο και τα αδέρφια του λένε ότι όταν τελικά αναγνωριστεί από το Ίδρυμα Πικάσο, το οποίο θα μπορούσε να υπερδιπλασιάσει την αξία του, θα τον δημοπρατήσουν προς τιμήν του πατέρα τους, ο οποίος ήθελε ο πίνακας να πιστοποιηθεί και να πουληθεί. Τα λεφτά, πάντως, θα τα πάρουν αυτοί. Σε καλή μεριά.