Η Ellen Degeneres είναι μια σπουδαία παρουσιάστρια. Μια πολύ ταλαντούχος κωμικός. Μια σούπερ σταρ, όχι μόνο για την αμερικάνικη τηλεόραση, αλλά για το “παγκόσμιο χωριό”. Άρα ξέρει όσο ελάχιστοι στον πλανήτη τι να λέει, με ποιον τρόπο, και που για να δείξει την θέση της κάθε φορά. Η αναμενόμενη εμφάνιση της και το σόου της μετά από το κόψιμο του “Ellen” λόγω των σκανδάλων και των κατηγοριών για σκληρές τακτικές και αντιεπαγγελματικές συμπεριφορές της επί χρόνια έναντι των υφισταμένων και των συνεργατών της στην εκπομπή, δεν ήταν όμως τίποτα παρά ένα τελευταίο “άντε γ@@@#$@#ε” της Degeneres απέναντι στους επικριτές της και τίποτε άλλο.

Η Ellen μας είπε πως μεγάλωσε με έναν εμμονικό πατέρα, και γι’ αυτό είναι κι η ίδια ψυχαναγκαστική. Μας είπε πως έχει ΔΕΠΥ (διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας) και επίσης πως επειδή είναι πια αρκετά μεγάλη σε ηλικία (66) έχει αρχίσει να ξεχνάει. Μας είπε πως έχει κότες (πολλές φορές) και πως κάνει διάφορες χαζομάρες (πχ να μαζέψει έναν σκύλο από τον κήπο μιας οικογένειας νομίζοντας πως έσωσε ένα χαμένο ζώο), πως έχει αρθριτικά και προβλήματα με τα κόκκαλα της. Μας είπε, με τρομερό ρυθμό, καταπληκτικές παύσεις, σεμιναριακά σωστά τις περισσότερες φορές, με κωμικό τρόπο πως λειτουργούσαν οι πλάκες που έκανε στους καλεσμένους της (με το περίφημο κουτί που είχε δίπλα στις πολυθρόνες τους κτλ), πως δεν συνειδητοποιούσε τι ακριβώς έκανε όταν κρυβόταν και τρομοκρατούσε (τρομάζοντας) για φάρσα τους συνεργάτες της, πως τους φώναζε χωρίς να καταλαβαίνει ότι ήταν φριχτή απέναντι τους, πως είναι καλή σε πολλά πράγματα αλλά δεν είναι φτιαγμένη για “αφεντικό”.

Και όταν έπιασε τα “σοβαρά” μας είπε πως είναι “μια σπουδαία, δυνατή, ανεξάρτητη, επιτυχημένη γυναίκα” που πάντα είχε εμπόδια που υπερπηδούσε, οπότε ήταν πολύ χαρούμενη, περήφανη και χαλαρή πια με όσα είχε καταφέρει. Σε αντίθεση με παλιότερα κομμάτια της, δεν μας είπε σχεδόν καθόλου πόσο πλούσια είναι βέβαια μετά από μια τόσο μεγάλη κι επιτυχημένη καριέρα (υπήρχαν φυσικά αναφορές στα “λεφτά” αλλά πάντα υπόγειες και “διακριτικές” αλλά σαφείς και ξεκάθαρες για το πόσο σημαντικό είναι να “κερδίζεις” σε ένα τόσο “μεγάλο παιχνίδι” όπως αυτό της αμερικανικής τηλεόρασης). Δεν μας είπε τίποτα για τις κατηγορίες που δέχτηκε, πέρα από το ότι τις δέχτηκε. Δεν μας είπε καμία συγνώμη για τις συμπεριφορές της, ούτε και για το αν μετάνιωσε για το τι έκανε και πως τα έκανε στους ανθρώπους που δούλευαν κάτω και δίπλα απ’ αυτήν. Δεν μας είπε καμία λέξη για τίποτα που να έδειχνε κάποια διάθεση μεταμέλειας, καμία πικρία, καμία στενοχώρια.

Αντιθέτως, μας είπε με κάθε τόνο, πως τα είχε καταφέρει κόντρα σε ένα σύστημα που ήταν εναντίον της, πως ήταν πια πολύ μεγάλη για να αλλάξει ή να ασχοληθεί με το τι λένε γι’ αυτήν, και πως δεν είχε και καμία ανάγκη να κάνει ξανά τηλεόραση, ή στάνταπ, ή καμία δουλειά γενικά. Αλλά είχε ανάγκη να πει για μια τελευταία φορά στους φίλους της (τους διάσημους, υπερεπιτυχημένους, πάμπλουτους φίλους της, όπως την Όπρα, τους Ομπάμα, τον Άσερ ή τον Μικ Τζάγκερ τον οποίο αρνήθηκε να πάει να γνωρίσει σε ένα πάρτι παρότι ήθελε σ’ όλη την ζωή της, γιατί πολύ απλά “είχε ήδη φορέσει τις πιτζάμες της”) πως αυτή ήταν που άλλαξε τον τρόπου που γίνονταν τα πράγματα, που ήταν η πρώτη που έκανε δημόσιο come out στο σίριαλ της – και γι’ αυτό την έκοψαν – και πως μοίραζε για χρόνια χαμόγελα, αισιοδοξία, δώρα και λεφτά σε πάρα πολύ κόσμο μέσω της εκπομπής της.

Είδαμε το τελευταίο Netflix Special της Ellen Degeneres. Αλλά δεν μάθαμε τίποτα καινούριο.

Πως είδαν όλοι οι υπόλοιπο την Ellen

Το νέο αφιέρωμα της Ellen DeGeneres στο Netflix με τίτλο “For Your Approval” έκανε την εμφάνισή του στην πλατφόρμα στις 24 Σεπτεμβρίου και σηματοδοτεί την επιστροφή της διάσημης παρουσιάστριας στο stand-up μετά από έξι χρόνια. Το αφιέρωμα αυτό αποτελεί το δεύτερο μέρος της συνεργασίας της με το Netflix, με την πρώτη να είναι η παράσταση “Relatable” το 2018. Ωστόσο, αυτή τη φορά, οι αντιδράσεις δεν ήταν οι αναμενόμενες.

Στην ανακοίνωση του νέου επεισοδίου, η Ellen DeGeneres δήλωσε ότι το “For Your Approval” δεν θα είναι μόνο το τελευταίο της stand-up, αλλά και η οριστική της αποχώρηση από τον κόσμο του θεάματος. Το κωμικό αυτό αφιέρωμα περιγράφεται ως μια προσωπική κατάθεση της DeGeneres, η οποία αποκαλύπτει όσα κάνει από τότε που βρέθηκε έξω από τη βιομηχανία του θεάματος λόγω των κατηγοριών που προέκυψαν για τοξικό εργασιακό περιβάλλον στο “The Ellen DeGeneres Show”. Η σύνοψη της παράστασης μας λέει: «Η Έλεν γίνεται προσωπική και αποκαλύπτει τι κάνει από τότε που την “πέταξαν έξω από τη σόουμπιζ”. Από την εκτροφή κοτόπουλων μέχρι την παράλληλη στάθμευση και τη σκληρή πραγματικότητα του να είσαι διάσημη, η Ellen επιστρέφει στις ρίζες του stand-up και αναζητά το γέλιο μέσα από τις πιο παράξενες και ρεαλιστικές πλευρές της ζωής».

Παρά το ενδιαφέρον της θεματολογίας και την προσωπική διάθεση που αποπνέει, η παράσταση έχει προκαλέσει μαζικές αντιδράσεις από την πρώτη ημέρα της κυκλοφορίας της. Κριτικοί από διάφορα μέσα εξέφρασαν την απογοήτευσή τους, με ορισμένους να τη χαρακτηρίζουν ως «παράξενη», «μη αστεία» και «γεμάτη αυτολύπηση». Ο Adam White από το The Independent ήταν ιδιαίτερα αυστηρός, αναφέροντας ότι η παράσταση απογοητεύει καθώς η DeGeneres παρουσιάζει τον εαυτό της ως μια άδικα καταδικασμένη μάρτυρα, χωρίς να δείχνει ίχνος αληθινού θυμού ή λύπης.

Είδαμε το τελευταίο Netflix Special της Ellen Degeneres. Αλλά δεν μάθαμε τίποτα καινούριο.

Το περιοδικό Variety επίσης εξέφρασε αρνητικά σχόλια, χαρακτηρίζοντας την παράσταση ως «αυτοϊκανοποιητική». Σε ένα σκληρό κριτικό σχόλιο, ανέφεραν ότι το αφιέρωμα μοιάζει να έρχεται σε αντίθεση με την ταπεινή εικόνα που προσπαθεί να παρουσιάσει η Ellen στη σκηνή. «Πρόκειται για ένα θέαμα εγωισμού, που στο τέλος καταλήγει να είναι απογοητευτικό και μια άθλια νότα για να φύγει», έγραψαν χαρακτηριστικά.

Ακόμη και το Cracked.com δεν χαρίστηκε στην κριτική του, σχολιάζοντας ότι τα αστεία της Ellen είναι ανυπόφορα και ότι το χειρότερο απ’ όλα είναι η διαφανής της ανάγκη για το λεγόμενο “clapter” – μια μίξη χειροκροτήματος και γέλιου που επιδιώκει την αποδοχή του κοινού χωρίς να προσφέρει ουσιαστικό χιούμορ.

Το Time συνέχισε το κύμα της αρνητικής κριτικής, επισημαίνοντας ότι η παράσταση αφήνει πολλά ανείπωτα ζητήματα και χαρακτηρίζοντάς την ως μη αστεία. Το άρθρο του ανέφερε: «Δεν νομίζω ότι κανείς περίμενε από την Ellen να περάσει σημείο προς σημείο από τις αποκαλύψεις σε ένα κωμικό αφιέρωμα, αλλά αν τα αφιερώματα stand-up είναι τα νέα εξομολογητικά εξώφυλλα περιοδικών ή οι συνεντεύξεις της Barbara Walters – αν ήταν πραγματικά έτοιμη να μιλήσει για όλα αυτά – τότε ο αυτοϊκανοποιητικός αναθεωρητισμός του “For Your Approval” είναι ένα cop out».

Αυτό που φάνηκε να ενοχλεί πολλούς είναι ότι, αν και η DeGeneres αγγίζει το θέμα των κατηγοριών για το τοξικό εργασιακό περιβάλλον στο οποίο υπήρξε επικεφαλής, η προσέγγισή της φαίνεται επιφανειακή και αμήχανη. Οι κατηγορίες εναντίον της, οι οποίες δημοσιεύτηκαν το 2020 στο Buzzfeed News, οδήγησαν στο απότομο τέλος του talk show της μετά από 19 χρόνια. Οι εργαζόμενοι κατηγόρησαν τα στελέχη της για την καλλιέργεια ενός εργασιακού περιβάλλοντος γεμάτου εκφοβισμό, σεξουαλική παρενόχληση και ρατσισμό. Η ίδια η Ellen ζήτησε συγγνώμη δημόσια, παραδεχόμενη ότι «υπήρχαν πράγματα που δεν θα έπρεπε ποτέ να είχαν συμβεί». Ωστόσο, το νέο της αφιέρωμα δεν κατάφερε να εξιλεώσει την εικόνα της στα μάτια πολλών.

Η παράσταση, η οποία κινηματογραφήθηκε κατά τη διάρκεια της περιοδείας της DeGeneres με τίτλο “Ellen’s Last Stand…Up”, περιλάμβανε και μια σειρά ακυρώσεων σε μεγάλες πόλεις όπως το Ντάλας, το Σαν Φρανσίσκο και το Σικάγο. Κατά τη διάρκεια μιας ενότητας Q&A σε αυτήν την περιοδεία, ένας θαυμαστής ρώτησε αν η Ellen θα επιστρέψει στην τηλεόραση ή στο Broadway, με την ίδια να απαντά: «Αυτή είναι η τελευταία φορά που θα με δείτε. Μετά το αφιέρωμά μου στο Netflix, τελείωσα».

Κατά τη διάρκεια της παράστασης, η DeGeneres προσπάθησε να αντιμετωπίσει τις κατηγορίες, λέγοντας: «Επιτρέψτε μου να σας ενημερώσω για το τι συνέβη με μένα από την τελευταία φορά που με είδατε. Έχω κότες. Α, ναι, και με έδιωξαν από το χώρο του θεάματος επειδή ήμουν κακιά». Όμως, παρά την παραδοχή της ότι ήταν «απαιτητική, ανυπόμονη και σκληρή», η ίδια επιμένει: «Είμαι πολλά πράγματα, αλλά δεν είμαι κακιά».

Παρά την προσπάθειά της να χτίσει ένα αφήγημα γύρω από τη δημόσια κατακραυγή που βίωσε, φαίνεται πως οι κριτικοί και το κοινό δυσκολεύονται να δεχτούν το νέο της πρόσωπο. Η Ellen, η οποία κάποτε ήταν μια από τις πιο αγαπημένες παρουσίες στην αμερικανική τηλεόραση, φαίνεται να αγωνίζεται να ανακτήσει την εμπιστοσύνη του κοινού, και η παράστασή της ίσως να μην ήταν ο ιδανικός τρόπος να πει το οριστικό αντίο.