Η ανάρτηση «Goodbye Meta AI», που έχει κατακλύσει το Facebook και το Instagram, υπόσχεται ότι με την απλή κοινοποίησή της προστατεύετε τα δεδομένα σας από την αδηφάγα όρεξη της Meta. Η αλήθεια όμως, είναι πολύ πιο περίπλοκη. Αν πιστεύετε πως με ένα post, από αυτά που μοιράζουν ανελέητα influencers και διασημότητες όπως ο Tom Brady ή ο James McAvoy, διασφαλίζετε την ιδιωτικότητά σας από την τεχνητή νοημοσύνη, μάλλον ξεχνάτε πώς λειτουργεί πραγματικά το διαδίκτυο. Αυτό το copypasta, δηλαδή το κείμενο-αλυσίδα που διαδίδεται ταχύτατα με copy-paste, μοιάζει περισσότερο με τα παλιά email-φάρσες που υπόσχονταν καλή τύχη αν τα στείλετε σε δέκα φίλους.
Από τότε που η Meta ξεκίνησε να ενσωματώνει AI στα προϊόντα της, οι φόβοι για τα προσωπικά δεδομένα εντάθηκαν. Πολλοί χρήστες νιώθουν άβολα με την ιδέα πως ό,τι ποστάρουν –εικόνες, σκέψεις, στιγμές– μπορεί να γίνει καύσιμο για τις μηχανές της τεχνητής νοημοσύνης. Και αυτό δεν είναι καθόλου αβάσιμο. Η Meta, όπως και άλλες μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες, χρησιμοποιεί δεδομένα από τις αναρτήσεις των χρηστών για να βελτιώσει τα συστήματα AI της. Όμως, κανένα ποστάρισμα ή νομικό παραλήρημα στο Instagram δεν μπορεί να σταματήσει αυτή την πρακτική.
Κανένα post δεν επηρεάζει τη σχέση σου με την Meta AI
Για να το θέσουμε ξεκάθαρα: Η Meta δεν θα σεβαστεί τα δικαιώματα σας επειδή ανεβάσατε μια φωτογραφία με νομικές δηλώσεις πάνω σε ένα φόντο ηλιοβασιλέματος. Ο Emil Vazquez, εκπρόσωπος της εταιρείας, επιβεβαίωσε πως, τουλάχιστον για τώρα, δεν υπάρχει κανένα απολύτως opt-out εργαλείο για να αποτρέψετε την χρήση των δεδομένων σας από το AI. Αν είστε κάτοικος της Ευρώπης, έχετε δικαίωμα ένστασης μέσω μιας σχετικής φόρμας, αλλά το πόσο αποτελεσματική είναι αυτή η διαδικασία… σηκώνει συζήτηση. Όσο κι αν απελπίζεστε, η αλήθεια είναι πως μόνο μια επιλογή σας εξασφαλίζει απόλυτη προστασία: να σταματήσετε να ποστάρετε.
Κι όμως, δεν είστε οι πρώτοι που πέφτετε θύμα μιας διαδικτυακής hoax. Το 2012 είχε γίνει viral μια άλλη αστεία «νομική» ανάρτηση, πάλι στο Facebook, που προσπαθούσε να προφυλάξει τους χρήστες από την υποτιθέμενη κατάχρηση των δεδομένων τους. Το τότε κείμενο χρησιμοποιούσε pseudo-legalese, δηλαδή νομικούς όρους που απλά δεν είχαν καμία βάση, και ισχυριζόταν πως η απλή κοινοποίηση του θα προστάτευε τα δεδομένα τους από τη χρήση από τρίτους. Η ιστορία, φυσικά, επαναλαμβάνεται.
Η Meta –και οι υπόλοιπες μεγάλες πλατφόρμες– έχουν αμφιλεγόμενη πολιτική χρήσης δεδομένων, και η αίσθηση ότι οι εταιρείες τεχνολογίας συλλέγουν κάθε μικρή λεπτομέρεια της ζωής μας, είναι συχνά αποκαρδιωτική. Όταν αναλογιζόμαστε πώς χρησιμοποιούνται τα δημόσια δεδομένα που ανεβάζουμε –από τις φωτογραφίες μας μέχρι τα posts μας– για να εκπαιδεύονται μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης, είναι απόλυτα φυσικό να αναζητούμε τρόπους για να προστατευτούμε. Ωστόσο, δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις ή εύκολες εξαιρέσεις.
Για να περιορίσετε την έκθεση σας, χρειάζεται να μειώσετε τη δημόσια παρουσία σας στα social media, να κατεβάσετε και να διαγράψετε παλιές αναρτήσεις που δεν θέλετε να χρησιμοποιούνται και να διατηρείτε αυστηρότερα κριτήρια για το τι μοιράζεστε δημόσια. Αν θέλετε να κάνετε ακόμα περισσότερα, υπάρχουν ιστότοποι και εφαρμογές που επιτρέπουν να εξαιρεθείτε τουλάχιστον από μερικές διαδικασίες εκπαίδευσης της AI, αλλά το μεγαλύτερο μυστικό παραμένει πως πρέπει να ποστάρετε με φειδώ.
Το «Goodbye Meta AI» είναι απλώς το τελευταίο παράδειγμα ενός παραδοσιακού copypasta. Το πώς διαδίδεται, ο τρόπος με τον οποίο προσπαθεί να μας καθησυχάσει με νομικές διατυπώσεις αμφίβολης εγκυρότητας, θυμίζει έντονα τα παλιά αλυσιδωτά emails που κάποιοι από εμάς θυμούνται με ένα μελαγχολικό χαμόγελο. Όμως, η εποχή των viral μηνυμάτων, παρά τη νοσταλγία που μπορεί να προκαλεί, δεν έχει καμία σχέση με την πραγματική προστασία των δεδομένων.
Έτσι, την επόμενη φορά που θα δείτε έναν φίλο να ποστάρει το «Goodbye Meta AI», θυμηθείτε: όσο κι αν θέλετε να προστατέψετε τα δεδομένα σας, θα χρειαστεί να καταβάλετε πολύ περισσότερη προσπάθεια από ένα απλό copy-paste στο προφίλ σας. Ίσως, το πιο ουσιαστικό μέτρο είναι να αποφασίσουμε ότι αξίζει να θυσιάσουμε τη συνεχή διαδικτυακή μας παρουσία, για να κερδίσουμε πίσω ένα κομμάτι της ιδιωτικότητάς μας.