Όλα κυλούσαν υπέροχα την προηγούμενη Παρασκευή, στη δεξίωση για τη νέα έκθεση του Κινέζου καλλιτέχνη Άι Γουέι Γουέι στην Μπολόνια της Ιταλίας, όταν διακόπηκε εξαιτίας ενός άνδρα, ο οποίος μπούκαρε σπάζοντας ένα μεγάλο, πορσελάνινο γλυπτό, αφήνοντας τους επισκέπτες του μουσείου και τον καλλιτέχνη έκπληκτους στην αρχή. Στη συνέχεια σκόρπιους. Όπως και τα κομμάτια του γλυπτού στο πάτωμα.

Αυτή είναι η πρώτη φορά που η Μπολόνια φιλοξενεί ατομική έκθεση του διάσημου Κινέζου καλλιτέχνη, με τον… ευφυή τίτλο, «Άι Γουέι Γουέι. Ποιος είμαι;».

Οι κάμερες ασφαλείας κατέγραψαν τη βίαια πράξη και αργότερα ο ίδιος ο Άι Γουέι Γουέι μοιράστηκε στον λογαριασμό του στο Instagram. Στα πλάνα διακρίνεται ένας άνδρας να σπρώχνει με δύναμη το γλυπτό και στη συνέχεια να καταφτάνουν οι φύλακες του μουσείου.

Ο Άι Γουέι Γουέι, σε δήλωση που έστειλε μέσω e-mail τη Δευτέρα, δήλωσε ότι οι δυνατοί ήχοι από το σπάσιμο του γλυπτού τον έκαναν να σκεφτεί πρώτα πως πρόκειται για τρομοκρατική επίθεση ή έκρηξη.

«Όταν έμαθα ότι ήταν το μεγάλο μου έργο τέχνης από πορσελάνη που είχε καταστραφεί, έμεινα έκπληκτος», έγραψε. «Ποτέ δεν φανταζόμουν ότι ένα κομμάτι βάρους σχεδόν 100 κιλών θα μπορούσε να καταστραφεί τόσο εύκολα».

«Ήμουν πολύ, πολύ απογοητευμένος, λυπημένος και σοκαρισμένος» δήλωσε στους NYT ο Αρτούρο Γκαλανσίνο, προσθέτοντας ότι πίστευε ότι η καταστροφή του γλυπτού ήταν σκόπιμη. Το επεισόδιο κατέστρεψε κάπως την ατμόσφαιρα της βραδιάς, πρόσθεσε. Λυπηρό, επίσης!

Ο… συνάδελφος δράστης του Άι Γουέι Γουέι

Ο καταστροφέας του έργου συνελήφθη αργότερα. Τα τοπικά ειδησεογραφικά μέσα γνωστοποίησαν και την ταυτότητά του: Βάτσλαβ Πισβέιτς. Πρόκειται για έναν επίδοξο καλλιτέχνη που γεννήθηκε στην Τσεχία και έχει αποκτήσει φήμη για παρόμοιες πράξεις.

«Δεν είναι η πρώτη φορά που το συγκεκριμένο άτομο διαπράττει αυτό το έγκλημα», είπε ο Γκαλανσίνο, ενώ αδυνατούσε να απαντήσει πως κατάφερε ο δράστης να έχει πρόσβαση στην εκδήλωση, η οποία ήταν αποκλειστικά με πρόσκληση.

«Είναι ένα άτομο που του αρέσει να τραβάει την προσοχή σε εκθέσεις και να βρίσκεται σε επαφή με καλλιτέχνες σε όλο τον κόσμο», είπε ο Γκαλανσίνο.

Το 2018, ο Πισβέιτς επιτέθηκε στη Μαρίνα Αμπραμόβιτς, στη Φλωρεντία, φορώντας τη κολάρο ένα χάρτινο πορτρέτο που είχε φτιάξει. Μετά από αυτό το περιστατικό, η Αμπράμοβιτς τον ρώτησε γιατί είχε φερθεί. Απάντησε: «Έπρεπε να το κάνω για την τέχνη μου».

Έχει επίσης κατηγορηθεί για βανδαλισμό -έβαψε με σπρέι ένα άγαλμα του Ελβετού καλλιτέχνη Urs Fischer στην κεντρική Piazza della Signoria.

Και πέρυσι, συνελήφθη αφού σκαρφάλωσε σε ένα άγαλμα στη Φλωρεντία ενώ ήταν γυμνός με τη λέξη «Censored» («λογοκριμένος») γραμμένη στο σώμα του.

Πίσω στη Μπολόνια, η έκθεση εγκαινιάστηκε επίσημα το Σάββατο και θα συνεχιστεί όπως είχε προγραμματιστεί. Το πορσελάνινο έργο όμως δεν θα αντικατασταθεί.

«Η διαδικασία της καταστροφής ενός έργου τέχνης και το πραγματικό του νόημα συμβαίνουν ταυτόχρονα, και ακόμη κι αν γίνει αντικατάσταση, δεν μπορεί να αποκαταστήσει την υπαρξιακή αξία του πρωτοτύπου», είπε ο Άι Γουέι Γουέι στη δήλωσή του. «Πιστεύω ότι θα πρέπει να παραμείνει όπως είναι τώρα, ένας κενός χώρος όπου κάποτε βρισκόταν το έργο, με μια φωτογραφία του πριν την καταστροφή του ως εξήγηση».