Κρατήστε την ημερομηνία στο μυαλό σας, διότι τα επόμενα χρόνια θα την αναφέρουμε πολύ συχνά, για έναν απλό ιστορικό λόγο: Η Νορβηγία έγινε το πρώτο κράτος της γης, όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ξεπερνούν πλέον αριθμητικά τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα στη για πρώτη φορά. Η Νορβηγική Οδική Ομοσπονδία (OFV), κάτι σαν τη δική μας ΕΛΠΑ, ανακοίνωσε ότι από τα 2,8 εκατομμύρια ιδιωτικά αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί στη σκανδιναβική χώρα, τα 754.303 είναι αμιγώς ηλεκτρικά, έναντι 753.905 που κινούνται με βενζίνη.
Πρόκειται για μια παγκόσμια πρωτοτυπία, που βάζει τη χώρα σε καλό δρόμο για την απομάκρυνση των οχημάτων ορυκτών καυσίμων από το δρόμο. Μπορεί όντως τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα παραμένουν τα πιο πολυάριθμα (σχεδόν 1,3 εκατομμύρια), αλλά οι πωλήσεις τους πέφτουν ραγδαία.
Οι Νορβηγοί, βέβαια, δεν ξύπνησαν μαζικά ένα πρωί κι άρχισαν να αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο OFV έχει δρομολογήσει εδώ και δέκα χρόνια καμπάνιες για την προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η ηλεκτροκίνηση του στόλου των επιβατικών αυτοκινήτων προχωρά γρήγορα και έτσι η Νορβηγία κινείται γρήγορα προς να γίνει η πρώτη χώρα στον κόσμο με στόλο επιβατικών αυτοκινήτων που κυριαρχείται από ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Κάτι τέτοιο μπορεί να επιτευχθεί πλέον πριν το 2030, αν διατηρηθούν αυτοί οι ρυθμοί αντικατάστασης των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων από ηλεκτροκίνητα.
Σχεδόν 95% ηλεκτρικά αυτοκίνητα τον Αύγουστο
Το πιο ενδιαφέρον, βέβαια, είναι ότι το ρεκόρ αυτό επιτεύχθηκε στη Νορβηγία, έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Παρά το γεγονός ότι υπάρχει επάρκεια τέτοιων καυσίμων και οι τιμές είναι σταθερές, η χώρα έχει θέσει ως στόχο όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών (κυρίως ηλεκτρικά καθώς το μερίδιο των αυτοκινήτων υδρογόνου είναι τόσο μικρό) ως το 2025. Το αντίστοιχο όριο που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση εκπνέει το 2035.
Τον περασμένο μήνα, τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα αποτέλεσαν το ρεκόρ του 94,3% των ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων στη Νορβηγία, κυρίως λόγω των πωλήσεων του νέου μοντέλου της Tesla, του Model Y. Βεβαίως στην προσπάθειά τους να ηλεκτροδοτήσουν τις οδικές μεταφορές για να συμβάλουν στην εκπλήρωση των δεσμεύσεων της Νορβηγίας για το κλίμα, οι νορβηγικές αρχές έχουν προσφέρει γενναιόδωρες φορολογικές εκπτώσεις στα ηλεκτρικά οχήματα, καθιστώντας τα απολύτως ανταγωνιστικά σε σύγκριση με τα καύσιμα, το ντίζελ και τα υβριδικά αυτοκίνητα.
Η επιτυχία της Νορβηγίας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις προσπάθειες που γίνονται σε άλλες χώρες στην Ευρώπη. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων άρχισαν να μειώνονται στα τέλη του 2023 και πλέον αντιπροσωπεύουν μόλις το 12,5% των νέων αυτοκινήτων που πωλούνται στην ήπειρο. Και όλοι καταλαβαίνουν το γιατί. Εκτός από τις τιμές που παραμένουν κατά πολύ υψηλότερες σε σχέση με τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα (και τα βενζινοκίνητα), υπάρχουν ζητήματα που αφορούν τον επαναφορτισμό των μπαταριών, αλλά και τους σταθμούς ανεφοδιασμού κυρίως στην ηπειρωτική Ελλάδα. Για τους Έλληνες οδηγούς η επιλογή του ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου μοιάζει να περιορίζεται απλά σε όσους χρειάζονται ένα όχημα για τις μετακινήσεις τους εντός πόλης.