Σκέψου για μια στιγμή ότι ζεις σε έναν κόσμο όπου η ψηφιακή επαφή με ένα μόνο κλικ μπορεί να σου αποφέρει εκατομμύρια. Όχι, δεν μιλάμε για τους ζάμπλουτους του Χόλιγουντ ή τους tech moguls της Silicon Valley. Μιλάμε για το OnlyFans, την πλατφόρμα που ξεκίνησε με την ιδέα της συνδρομής για exclusive περιεχόμενο, αλλά κατέληξε να είναι το «ψηφιακό παράθυρο» προς έναν κόσμο όπου το χρήμα ρέει αβίαστα και τα όρια μεταξύ προσωπικής επαφής και συναλλαγής έχουν γίνει αόρατα.
Το 2024, η Fenix International, η εταιρεία πίσω από το OnlyFans, ανακοίνωσε τα ετήσια έσοδά της, τα οποία ανήλθαν στα 6,3 δισεκατομμύρια δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 19% από το προηγούμενο έτος. Σε σύγκριση με τα μόλις 300 εκατομμύρια που είχε κερδίσει πέντε χρόνια νωρίτερα, αυτά τα νούμερα δεν είναι μόνο εντυπωσιακά, είναι ασύλληπτα. Κι όμως, για τους εκατομμύρια χρήστες που συμμετέχουν καθημερινά σε αυτή την παγκόσμια πλατφόρμα, είναι απλά η πραγματικότητα.
Το οικονομικό θαύμα του OnlyFans
Αν αναρωτιέσαι τι έχει αλλάξει τόσο δραματικά, η απάντηση βρίσκεται στην απλή, αλλά πανέξυπνη στρατηγική της πλατφόρμας. Ενώ το OnlyFans ξεκίνησε ως πλατφόρμα συνδρομών, πάνω από το 60% των εσόδων προέρχεται πλέον από συναλλαγές. Όχι μικροπληρωμές, όπως στα casual games, αλλά σοβαρά ποσά για μηνύματα, φωτογραφίες και βίντεο που υπόσχονται περισσότερη «προσωπική» επαφή με τους δημιουργούς. Και τα στατιστικά δεν ψεύδονται: από το 2021, τα έσοδα από συνδρομές έχουν αυξηθεί μόλις κατά 9%, ενώ οι συναλλαγές έχουν εκτοξευτεί κατά 70%. Στην ουσία, οι χρήστες έχουν περάσει από την απλή συνδρομή στο να πληρώνουν για ακόμα περισσότερη εξατομικευμένη προσοχή.
Τι σημαίνει αυτό σε αριθμούς; Από τα συνολικά 6,3 δισεκατομμύρια δολάρια που έφερε το OnlyFans το 2024, τα 5,3 δισεκατομμύρια κατέληξαν στις τσέπες των δημιουργών. Μπορεί αυτό να ακούγεται σαν ονειρικό ποσό, αλλά η αλήθεια είναι ότι η οικονομική πίτα μοιράζεται πολύ άνισα. Ο μέσος δημιουργός κερδίζει περίπου 1.800 δολάρια το χρόνο, ενώ οι κορυφαίοι του 0,1% απολαμβάνουν έσοδα που αγγίζουν τα 220.000 δολάρια ετησίως. Οι υπόλοιποι; Καλά θα κάνουν να κρατήσουν τη βασική τους δουλειά, γιατί το OnlyFans δεν είναι η μηχανή χρήματος για όλους.
Και εδώ ξεκινά το ερώτημα: Τι πραγματικά αγοράζουν οι χρήστες; Οι VIP συνδρομές, που μπορεί να φτάνουν τα 100 δολάρια το μήνα, υπόσχονται πρόσβαση σε exclusive περιεχόμενο και πιο «προσωπική» επαφή με τον δημιουργό. Πολλοί πληρώνουν αδρά για την ευκαιρία να στείλουν ένα μήνυμα, ή ακόμα και να λάβουν κάτι πιο ιδιαίτερο. Αλλά είναι αυτή η επαφή αληθινή ή απλά μια καλοσχεδιασμένη ψευδαίσθηση; Όπως αποδεικνύεται, πολλά από αυτά τα μηνύματα γράφονται από βοηθούς ή μέλη της ομάδας του δημιουργού, που διαχειρίζονται το πλήθος των αιτημάτων και πληρωμένων μηνυμάτων.
Ο ψηφιακός παράδεισος ή η κόλαση των σχέσεων;
Με περισσότερους από 300 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες, το OnlyFans έχει καταφέρει να εδραιώσει τη θέση του στην κορυφή της ψηφιακής ψυχαγωγίας για ενηλίκους, ξεπερνώντας παραδοσιακούς «γίγαντες» της πορνογραφίας όπως η Aylo (πρώην MindGeek), που διαχειρίζεται τις PornHub, Brazzers και άλλες μεγάλες πλατφόρμες. Αλλά η επιτυχία αυτή έχει και τις κοινωνικές της συνέπειες. Η πλατφόρμα έχει γεμίσει το κενό που άφησαν τα παραδοσιακά κοινωνικά δίκτυα όπως το Reddit και το Tumblr, που απαγόρευσαν την πορνογραφία. Ταυτόχρονα, οι δημιουργοί του OnlyFans χρησιμοποιούν αυτές τις πλατφόρμες σαν «μπροστινές πόρτες», κατευθύνοντας τους θαυμαστές τους προς τις ακριβές συνδρομές τους.
Σκεφτείτε το: Το OnlyFans δεν προσφέρει απλώς φωτογραφίες και βίντεο. Προσφέρει την υπόσχεση της σύνδεσης, της επαφής. Αλλά τι πραγματικά αγοράζουν οι χρήστες; Με τα νούμερα να αυξάνονται και τις περιουσίες να χτίζονται γύρω από αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο, το OnlyFans ουσιαστικά «πουλάει» την ανθρώπινη αλληλεπίδραση. Μια αλληλεπίδραση που γίνεται εμπόρευμα, κοστολογημένη με βάση την αυθεντικότητα που νομίζουν ότι αγοράζουν οι χρήστες.
Και κάπου εδώ είναι που ξεκινούν τα ηθικά διλήμματα. Η πλατφόρμα έχει, χωρίς αμφιβολία, δώσει μεγαλύτερη ανεξαρτησία στους δημιουργούς της, προσφέροντάς τους το 80% των εσόδων τους. Αλλά στην πραγματικότητα, αυτή η ανεξαρτησία συνοδεύεται από την εμπορευματοποίηση κάθε ανθρώπινης στιγμής. Αντί για αυθεντική επαφή, οι δημιουργοί, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι γυναίκες, βρίσκονται συνεχώς να διαπραγματεύονται τη γοητεία τους και την προσωπική τους ζωή με αντάλλαγμα περισσότερα δολάρια.
Όταν ο κόσμος μας γίνεται «OnlyFans-ικός»
Αν πιστεύεις ότι αυτό το μοντέλο δεν έχει επιπτώσεις στην κοινωνία, καλύτερα να το ξανασκεφτείς. Η εμπορευματοποίηση της ανθρώπινης επαφής που παρατηρούμε στο OnlyFans δεν είναι κάτι μεμονωμένο. Σε έναν κόσμο όπου οι σχέσεις μέσω της οθόνης γίνονται όλο και πιο συχνές, το OnlyFans ίσως είναι το πιο ακραίο παράδειγμα του πώς η τεχνολογία αλλάζει τις διαπροσωπικές μας επαφές. Ακόμα και οι πιο προσωπικές μας στιγμές γίνονται προϊόν, και η ψευδαίσθηση της σύνδεσης είναι αυτό που πουλιέται καλύτερα.
Φυσικά, οι ανταγωνιστές παρακολουθούν από κοντά αυτή την επιτυχία. Ο Elon Musk, για παράδειγμα, αποφάσισε πρόσφατα να άρει την απαγόρευση πορνογραφικού περιεχομένου στο X (πρώην Twitter), ανοίγοντας τον δρόμο για μια νέα σύγκρουση στον χώρο της ψηφιακής ψυχαγωγίας. Παράλληλα, η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης και των «ψηφιακών δημιουργών» θα μπορούσε να ανατρέψει το σκηνικό για πάντα. Αν οι χρήστες μπορούν να αλληλεπιδράσουν με έναν «AI δημιουργό» που είναι διαθέσιμος κάθε στιγμή και σε κάθε γλώσσα, τότε ίσως το επόμενο μεγάλο αστέρι του OnlyFans να μην είναι καν άνθρωπος.
Τα στατιστικά και οι αριθμοί δεν λένε ψέματα
Ας μιλήσουμε λίγο για τα στατιστικά της πλατφόρμας, γιατί εδώ είναι που τα πράγματα γίνονται πραγματικά εντυπωσιακά (ή και τρομακτικά, ανάλογα πώς το βλέπεις). Το OnlyFans, με μόλις 42 υπαλλήλους το 2023, κατάφερε να παράγει 31 εκατομμύρια δολάρια ανά υπάλληλο σε καθαρά έσοδα, νούμερα που κάνουν εταιρείες-κολοσσούς όπως η Amazon και η Google να μοιάζουν μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Το λειτουργικό κέρδος ανήλθε στα 649 εκατομμύρια δολάρια, με την εταιρεία να πληρώνει 400 εκατομμύρια σε φόρους τα τελευταία πέντε χρόνια.
Μέσα σε όλα αυτά, οι δύο ιδιοκτήτες του OnlyFans έχουν εισπράξει 1,1 δισεκατομμύρια δολάρια σε μερίσματα από το 2019. Ο Leonid Radvinsky, που αγόρασε το 75% της εταιρείας το 2018, έφτασε να δει την επένδυσή του να μεταμορφώνεται σε μια αληθινή χρυσοφόρο μηχανή, καθώς τα κέρδη της πλατφόρμας εκτοξεύτηκαν.
Το μέλλον του OnlyFans
Το πραγματικό ερώτημα είναι: πού πηγαίνει όλο αυτό; Θα μπορούσε η πλατφόρμα να γίνει ακόμα μεγαλύτερη ή μήπως έχουμε φτάσει ήδη στο αποκορύφωμα της επιτυχίας της; Με ανταγωνιστές όπως το X και με την εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης, ίσως η πιο σημαντική αλλαγή να βρίσκεται μπροστά μας. Σε έναν κόσμο όπου οι «δημιουργοί» δεν χρειάζεται καν να είναι άνθρωποι, οι σχέσεις μας με την τεχνολογία και μεταξύ μας θα αλλάξουν δραματικά.