To φτιαγμένο για Όσκαρ σενάριο αιχμαλωτίζει από την αρχή: ένας σκληρός ναρκέμπορος, βασιλιάς σ’ ένα μεξικανικό καρτέλ, σκηνοθετεί το θάνατό του για να ξεφύγει από τις αρχές. Κι όχι μόνο μεταβαίνει κρυφά στο εξωτερικό, αλλά κάνει κι εγχείρηση αλλαγής φύλου για να χάσουν τελείως τα ίχνη του. Αλλάζει το όνομά του, και μέσα στην καινούργια του ζωή επικοινωνεί με την δικηγόρο του και ζητά επανένωση με την ανυποψίαστη σύζυγό του και τα παιδιά που άφησε πίσω.
Συναρπαστικό, έτσι; Κι όλο αυτό περιπλέκεται ακόμα περισσότερο επειδή δεν είναι μόνο ταινία δράσης, περιπέτεια ή θρίλερ, αλλά… μιούζικαλ! Με βασική πρωταγωνίστρια την πρώτη ανοιχτά τρανς ηθοποιό που αναμένεται να είναι υποψήφια για Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου της επόμενης χρονιάς. Γι’ αυτό και το «Εμίλια Πέρεζ» αναμένεται με ανυπομονησία τόσο στο Netflix και στις κινηματογραφικές αίθουσες. Στο φεστιβάλ των Καννών έχει ήδη βραβευτεί.
Η Κάρλα Σοφία Γκασκόν, η εκρηκτική Ισπανίδα ηθοποιός που κρατάει τον βασικό ρόλο, είναι αναμφισβήτητα το βασικό ατού της ταινίας. Ακριβώς διότι στον χαρακτήρα της Εμίλια Πέρεζ βγάζει πολλά από τα προσωπικά της χαρακτηριστικά. Και ως πρώην άνδρας σίγουρα έχει και τέτοιες πτυχές να βγάλει. Η ταινία που δημιούργησε και σκηνοθέτησε ο Γάλλος Ζακ Οντιάρ, με την Ζόε Σαλντάνια στο ρόλο της δικηγόρου και τη Σελένα Γκόμεζ στο ρόλο της συζύγου του Μεξικανού ναρκεμπόρου, έχει στιγμές που δεν περιμένει κανείς. Κι αυτός ο αιφνιδιασμός προσθέτει στο μυστήριό της.
Τον περασμένο Μάιο, η 52χρονη Γκασκόν ήταν η πρωταγωνίστρια του Φεστιβάλ των Καννών. Παραλαμβάνοντας το βραβείο για την ταινία, ξέσπασε σε μια ομιλία έξι λεπτών, ανάμεσα στα αγγλικά και τα ισπανικά και υποστήριξε την ανθρωπιά των τρανς ατόμων.
Για να φτάσει στην καταξίωση η Γκασόν πέρασε από πολλά άλλα. Το είπε και στην ομιλία της. «Περισσότερες μπουνιές και κλωτσιές έχω λάβει ως τώρα παρά χειροκροτήματα». Το ισπανόφωνο κοινό μπορεί να είναι ήδη εξοικειωμένο με την Γκασκόν, που έχει συμμετάσχει την τελευταία δεκαετία σε αρκετές τελενοβέλες, ανάμεσά τους την πολύ πετυχημένη «Nosotros los Nobles». Βεβαίως τις περισσότερες φορές γινόταν ντόρος γι’ αυτή όχι για τις υποκριτικές της ικανότητες, αλλά γι’ αυτή τη μετάβαση. Πριν λίγα χρόνια έκανε η ίδια εγχείρηση αλλαγής φύλου.
Μετά τις Κάννες, τα Όσκαρ
Η ταύτιση της Γκασκόν με το ρόλο της «Εμίλια Πέρεζ» που είχε στο νου του ο Οντιάρ υπήρξε απόλυτη. Πριν όμως, για να κυνηγήσει το όνειρό της έπρεπε να μετακομίσει. Γεννημένη στο Αλκομπέντας της Ισπανίας, μια πόλη κοντά στη Μαδρίτη, μεγάλωσε σε μια εργατική οικογένεια αλλά ένιωθε προορισμένη να γίνει σταρ. Στα 16 της, όπως λέει η ίδια, ξύπνησε μια μέρα και τηλεφώνησε στην παραγωγή της TVE, της κρατικής τηλεόρασης της Ισπανίας. Έκανε, όμως, τελικά μόνο διαφημίσεις και μικρές τηλεοπτικές εκπομπές.
Ο σκηνοθέτης Χουλιάν Παστόρ την ενθάρρυνε να μετακομίσει στο Μεξικό, όπου έλαβε μέρος σε έργα που απαιτούσαν ιππασία και ξιφομαχία. Δράση και περιπέτεια, αυτό ακριβώς που έψαχνε. Μάλιστα επειδή δεν ήταν προσαρμοσμένη στο κλασικό στυλ παιξίματος στο Μεξικό, που είναι πολύ πομπώδες, έκανε αμέσως εντύπωση… από την ανάποδη, με το απλό της στυλ. Με αρκετές επιτυχίες σταδιοδρομίας πια, η Γκασκόν δεν τολμούσε να ζει ανοιχτά ως γυναίκα και τα χρόνια που πέρασε στα κρυφά την είχαν επηρεάσει. Όπως είπε η ίδια, σκέφτηκε αρκετές φορές να αυτοκτονήσει.
Η εγχείρηση αλλαγής φύλου ήταν κάτι αναμενόμενο και η σύντροφός της Μαρίσα τη βοήθησε πολύ. Είναι μαζί από τα εφηβικά τους χρόνια. Αλλά η αμφιβολία παρέμενε: Μπορούσε να κάνει καριέρα μετά απ’ αυτό;
Το 2022, ΟΤΑΝ ο Audiard, ο σκηνοθέτης διάσημων δραμάτων όπως το “A Prophet” και το “Rust and Bone”, ξεκίνησε την αναζήτηση του κάστινγκ για την “Εμίλια Πέρεζ”, στην αρχή απογοητεύτηκε. Οι οντισιόν στο Λος Άντζελες και την Πόλη του Μεξικού είχαν πέσει στο κενό, επειδή ακριβώς δεν έβρισκε κάποια στην ηλικία που έπρεπε. Οι πολύ μικρές έμοιαζαν να μην έχουν ιστορία πίσω τους, οι μεγάλες δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στο ρόλο, που είναι πολύ απαιτητικός, με σκηνές δράσης, σοβαρής υποκριτικής, αλλά και χορό και τραγούδι.
Η Γκασκόν έστειλε ένα demo για οντισιόν σίγουρη ότι τουλάχιστον στο μουσικό κομμάτι δεν θα μπορούσε να τα καταφέρει. Αυτό της έδωσε ένα εισιτήριο για το Παρίσι. Με το πρώτο βλέμμα που της έριξε, ο Οντιάρ έκλεισε τις οντισιόν. Είχε βρει την πρωταγωνίστριά του. Ενώ έκανε την «Εμίλια Πέρεζ», η Γκασκόν μετακόμισε στο Παρίσι χωρίς την οικογένειά της σε μια προσπάθεια να αφοσιωθεί πλήρως στον χαρακτήρα.
Μετά από μια προβολή στο Netflix, η Γκασκόν άρχισε να συλλέγει επαίνους. Ο σπουδαιότερος ήλθε από έναν υπάλληλο, ο οποίος εγκωμίαζε μεν το ρόλο της ως γυναίκα, αλλά δεν είχε καταλάβει ότι και ο τραχύς, γενειοφόρος βαρόνος ναρκωτικών ήταν αυτή! Στην αρχή, μάλιστα, ο Οντιάρ ήθελε να δώσει το ρόλο σε έναν άντρα, υποθέτοντας ότι η Γκασκόν δεν θα ήθελε να παίξει αυτό το μέρος του ρόλου. Αντίθετα, αυτό ήταν που την εξίταρε.
Η Γκασκόν γνωρίζει ότι τώρα που η ταινία θα απογειωθεί στο Netflix η τρανς ταυτότητά της θα υποβληθεί σε έλεγχο από ένα παγκόσμιο κοινό. Υπάρχουν ήδη πικρόχολα σχόλια από γυναίκες ηθοποιούς, ότι τάχα πρέπει να υπάρξουν ειδικές κατηγορίες για τρανς ηθοποιούς για να μην τους… κλέβουν τα βραβεία! Η ηθοποιός απάντησε με νομικές καταγγελίες. Τις περιμένει αυτές τις επιθέσεις, λέει ότι πια δεν τους δίνει σημασία. Στα 52 της πια έχει περάσει πολλά και μπορεί να τα διαχειριστεί.