Την τελευταία εβδομάδα του Σεπτεμβρίου έχει καθιερωθεί στην Σύρο το φεστιβάλ – θεσμός για τους απανταχού λάτρεις του animation. Είχα την ευκαιρία να βρεθώ στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων και να ζήσω από κοντά το διεθνές φεστιβάλ κινουμένων σχεδίων Animasyros, να παρακολουθήσω εξαιρετικές προβολές και να γνωρίσω τους ταλαντούχους creators.
Κατά τη διάρκεια της τελετής έναρξης στο επιβλητικό θέατρο Απόλλων, ο πρόεδρος του Animasyros Βασίλης Καραμητσάνης, κάλεσε στην σκηνή τον Γιάννη Ζουμάκη και τον Μάνο Γερογιάννη, που μαζί έχουν δημιουργήσει το animation studio της Odd Bleat και φέτος σχεδίασαν την εικαστική ταυτότητα της 16ης διοργάνωσης του φεστιβάλ. Τους συναντώ την επόμενη μέρα έξω από το θέατρο Απόλλων, ανάμεσα στις προβολές και τα workshops, για να μου μιλήσουν για τα πρότζεκτ που παρουσίασαν στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ στην κατηγορία TV & Commissioned Films, για την παρουσία τους στο Animasyros καθώς την κοινή τους επαγγελματική πορεία μέσα σε αυτά τα χρόνια και για την αγάπη τους για το animation.
Γιάννης Ζουμάκης creative director & co-founder συνιδρυτής του animation studio της Odd Bleat: Είμαστε παιδιά του Animasyros. Είχαμε έρθει από την πρώτη διοργάνωση που είχε πραγματοποιηθεί. Φοιτητές τότε, του τμήματος γραφιστικής στο ΤΕΙ Αθήνας, είχαμε πάρει μάθημα ειδικότητας το animation και η καθηγήτρια μας μας προέτρεψε να έρθουμε. Ενδέχεται τότε να ήταν και το μοναδικό φεστιβάλ animation στην Ελλάδα. 15 χρόνια μετά, φτάσαμε να σχεδιάζουμε την ταυτότητά του. Είναι μεγάλη τιμή για εμάς και είναι σαν να κλείνει ένας κύκλος. Μας το ζήτησε ο Βασίλης Καραμητσάνης στην αρχή της χρονιάς και ήταν χαρά μας, γιατί είμαστε συναισθηματικά δεμένοι με το φεστιβάλ. Η θεματική του Animasyros φέτος αφορά την αρχαία Ελλάδα, οπότε εμπνευστήκαμε από αυτό και το προσαρμώσαμε στο στυλ της Odd Bleat.
Μιλήστε μας για την ταυτότητα που δημιουργήσατε για τη 16η διοργάνωση του Animasyros...
Μάνος Γερογιάννης creative director & co-founder συνιδρυτής του animation studio της Odd Bleat: Είναι illustrated logo. Εμπεριέχει πιο πολλά πράγματα από ένα τυπικό logo. Είναι μια εικαστική ταυτότητα, που έχει αρκετές αναγνώσεις.
Γ.Ζ.: Ξεκινησαμε με δύο σχήματα που ειναι οι κλασικές καμάρες των Κυκλαδων, που ταυτόχρονα συμβολίζουν και τους δύο λόφους της Ερμούπολης. Μέσα σε αυτές εφάπτονται δύο μορφές, δυο χαρακτήρες: μια γυναικεία μορφή που συμβολίζει μια αρχαία θεά, που ανάγεται όμως στη σύγχρονη εποχή, φοράει γυαλιά ηλιου και κάνει διακοπές στην Σύρο. Η δεύτερη μορφή είναι ένας αρχαίος Έλληνας και παράλληλα ένας σύγχρονος σκηνοθέτης, που κρατάει μια κάμερα και συμβολίζει το φεστιβάλ και τις προβολές. Στον κύωνα υπάρχουν τρεις μικρές καμάρες, που συβολίζουν την είσοδο του θεάτρου Απόλλων, που είναι κλασσικό για το Άνιμα Σύρος. Όλο αυτό μαζί, δημιουργεί μια αντιστοιχία του παρελθόντος με το παρόν, του κλασσικό με το μοντέρνο.
Αναφέρατε νωρίτερα πως η εικαστική ταυτότητα του φεστιβάλ θέλατε να θυμίζει την ταυτότητα της Odd Bleat. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της;
Μ.Γ. Μας αρέσει να έχουμε clean design, bold χρώματα και γεωμετρία στην φόρμα. Συνήθως όσα δημιουργούμε είναι λίτα και μέσα από την απλότητα υπάρχει μια ιστορία. Εμπεριέχονται κάποιες δεύτερες αναγνώσεις στο επίπεδο του illustration και του design.
Γ.Ζ. Στην πρώτη ανάγνωση δηλαδή μπορει να βλέπεις κάτι συγκεκριμένο, και μετά να βλέπεις μια λεπτομέρεια που να σου δίνει και μια άλλη οπτική.
Μ.Γ. Ξεκινήσαμε πρακτική μαζί, σε ένα animation studio το 2009, οπότε η συνεργασία μας πλέον μετράει 13-14 χρόνια. Έχουμε κάνει τα διαλείμματα μας, αλλά αμέσως μετά ξεκινήσαμε να κάνουμε πρότζεκτ μαζί.
Γ.Ζ. Η Odd Bleat ουσιαστικά ξεκίνησε το 2015.
Το όνομα τι σημαίνει;
Μ.Γ. Το περίεργο βέλασμα (γέλια)
Γ.Ζ. Η βληχή πρέπει να λέμε! Ο Λάνθιμος έκανε γνωστή την λέξη bleat / βληχή με την τελευταία του ταινία.
Μ.Γ. Η λέξη σημαίνει ο ήχος που κάνει το μικρό προβατάκι/κατσικάκι. Και ήταν και ένας ήχος στο After Effects, πρόγραμμα που χρησιμοποιούμε πάντα κατά κόρον. όταν χαλάει το export, ακούγεται έντονα ένα πρόβατο που βελάζει.
Γ.Ζ. Κάνει ένα «μπε» και κλείνει το πρόγραμμα και λες «τι δουλειά μπορεί να έχω χάσει αν δεν έχω κάνει save». Επίσης, και οι δύο έχουμε καταγωγή από την Κρήτη, οπότε θέλαμε κάτι να θυμίζει την Κρήτη με χιουμοριστικό τρόπο. Στο σήμα μας έχουμε και το “τραγί”. Ταυτόχρονα έχει και έναν μυστικισμό αυτό το σήμα. Για εμάς, συνδέεται με το animation, γιατί υπάρχει μια περίεργη μαγεία στο animation, ένας μυστικισμός, μια αλληγορία.
Τι παρουσιάσατε φέτος στο διαγωνιστικό τμήμα του Animasyros στην κατηγορία TV & Commissioned Films;
Μ.Γ. Δύο πρότζεκτ.
Το πρωτο ξεκίνησε απο εναν πελατη μας από τη Θεσσαλονίκη που έχει ένα ιδιαίτερο μπάρ την Μπονμπονέλλα. Ειδικεύεται σε κοκτέιλ με ελληνικά αποστάγματα και μέσα στην καραντίνα θέλησε να δημιουργήσει ένα διαφορετικό πρότζεκτ με έναν ήρωα βγαλμένο απο τα ελληνικά καζάναριά! Κάπως έτσι γεννήθηκε ο Τσίπουρμαν ή Tsipourman. Μας ζητήθηκε να δημιουργήσουμε την εικαστική του ταυτότητα, ένα χαρακτήρας με το όνομα Tsipourman. Έτσι και εμείς σχεδιάσαμε τον χαρακτήρα, μια μίξη ενός ρεμπέτη με τον Τονίνο Καροτόνε. Στη συνέχεια, σχεδιάσαμε τις ετικέτες για κάθε τσίπουρο. Του αρεσε το στυλ μας οπότε μας είπε «κάντε ό,τι θέλετε». Η ελευθερία που μπορεί να σου δώσει ένας πελάτης. είναι το σημείο κλειδί για δημιουργικά προτζεκτ. Είχαμε κάποιες κατευθυντήριες, ήθελε να είναι λίγο kinky και να κάνει αναφορά στα διονυσιακά μυστήρια και γλέντια.
Γ.Ζ. Σχεδιάσαμε λοιπόν 12 ετικέτες-illustrations, που αντιστοιχούν σε 12 χαρακτήρες, οι οποίοι έχουν πιεί, έχουν πετάξει τα ρούχα τους, είναι γυμνοί και διασκεδάζουν στα τοπόσημα της κάθε περιοχής. Αυτό μετά το κάναμε ένα εσωτερικό πρότζεκτ, ένα animation. Πρακτικά, δώσαμε κίνηση στα ilustrations. Ο τίτλος του είναι Greek Spirit.
Μ.Γ.: Όταν το ανεβάσαμε στο Instagram για πρώτη φορά, φάγαμε ban. Στη δεύτερη προσπάθεια πήγαν όλα καλά. Δεν είναι κάτι ακραιο, είναι χιουμοριστικό περισσότερο.
Θα ήθελα λίγο παραπάνω βέβαια, παρακολουθήσαμε πολύ ευχαριστά την προβολή.
Μ.Γ. Μας το ειπαν και άλλοι αυτο.
Γ.Ζ. Θα κάνουμε μια expand version με τους πιωμένους αυτούς χαρακτήρες και τις περιπέτειες τους. Την επίσημη προβολή θα την κάνουμε σε ενα σινεμά, με προϋπόθεση να έχουν πιεί όλοι τσίπουρα πριν (γέλια).
Το άλλο πρότζεκτ που παρουσιάσατε;
Γ.Ζ. Ειναι ενα προτζεκτ για το ΚΠΙΣΝ, που αγαπάμε πάρα πολυ, γιατί έχει η συνεργασία είναι ωραια, υπάρχει δημιουργική ελευθερία. Ουσιαστικά δημιουργούμε έναν φανταστικό χριστουγεννιάτικο κόσμο, όπου απλώνεται σε ολόκληρο το ΚΠΙΣΝ.
Μ.Γ. Ουσιαστικά, είναι ένα project με 30 video, ένα countdown πριν τα Χριστούγεννα για τις εκδηλώσεις του ΚΠΙΣΝ. Είναι ένα promo και αυτοί χαρακτήρες δημιουργούν ένα ολόκληρο σύμπαν. Το κάνουμε από τα πρώτα χριστούγεννα που ξεκίνησε εκδηλώσεις το Νιάρχος, είναι σαν να έχουμε παράλληλες πορείες.
Γ.Ζ. Το φετινό το λέγαμε Christmas Giants, δώσαμε λίγο παραπάνω έμφαση στο illustration, θέλαμε να δημιουργήσουμε λίγο πιο ιδιαίτερους και αστείους χαρακτήρες, οπόυ να φέρνουν τα Χριστούγεννα με ένα σουρεάλ τρόπο.
Έρχεστε στο Animasyros από την πρώτη του διοργάνωση. Ποιά θεωρείται πως είναι η συμβολή του στην εξέλιξη του animation στην Ελλάδα;
Μ.Γ. Τα φεστιβάλ πάντα βοηθάνε, γιατί υπαρχει μια εξωστρέφια, φτάνει σε περισσότερα μάτια. Το ενήλικο animation δεν είναι μόνο στην Ελλάδα ότι σιγά σιγά έγινε γνωστό. Είναι μια τάση τα τελευταία χρόνια και έχει εδραιωθεί περισσότερο. Πλέον, ανοίγουν όλο και περισσότερα τμήματα που κάνουν animation, οπότε όλο αυτό διαδίδεται. Όταν το κάναμε εμείς στην σχολή, δεν υπήρχε άλλο.
Γ.Ζ. Και αυτό είναι το καλό του φεστιβάλ. Καλεί νέο κόσμο από τις σχολές και δίνει κίνητρο. Εμείς για παράδειγμα που στέλνουμε στο διαγωνιστικό για τα κατά παραγγελία, είναι ένας τρόπος για να δειξουμε στον κόσμο που ενδιαφέρεται ότι μπορείς να εκφράστεις, να κάνεις animation και να είναι και επάγγελμα αυτό το πράγμα. Υπάρχει χώρος για άλλους animators. Πολλές φορές φοβούνται ότι αυτό δεν θα έχει επαγγελματική απορρόφηση. Αν το animation είναι κάτι που αγαπάει και τον εκφράζει, εμείς τον παροτρύνουμε να μην “μασήσει” από όλους τους κοινωνικούς παράγοντες που μπορεί να τον ανακόψουν από αυτό. Είναι ένας κλάδος, είναι το επάγγελμά μας, βιοποριζόμαστε από αυτό και μακάρι να γίνουν και παραπάνω πράγματα σε επίπεδο εκπαίδευσης, ευελπιστούμε να δούμε μια καθαρόαιμη σχολή animation στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, γιατί αυτό μπορεί να ορίσει την αγορά και να του δώσει παραπάνω αξία.
Μ.Γ. Πλέον δουλεύουμε αρκετά και με πελάτες από το εξωτερικό. Δεν περιοριζόμαστε στην ελληνική αγορά.
Τι σας οδήγησε να ασχοληθείτε με το animation;
Μ.Γ. Σπουδάσαμε και οι δύο γραφιστική το 2005, εκει γνωριστήκαμε. Μια ειδικότητα ήταν το animation, οπότε αυτό επιλέξαμε και ήταν το 2008 που ηρθαμε στο πρώτο Animasyros, όπου πήραμε το βάπτισμα του πυρός
Γ.Ζ. Εγώ προσωπικά το animation το έβλεπα ως κάτι τελείως εξωπραγματικό. Μου φαινόντουσαν μαγικά όλα αυτά και ότι δεν υπάρχει τρόπος να το κάνεις. Όταν αρχίσαμε να βλέπουμε πως γίνεται αυτό το πράγμα, να μας το διδάσκουν, αντιληφθήκαμε ότι μπορούμε και εμεις να το κάνουμε.
Μ.Γ. Μετά μπήκαμε σε αυτό το δημιουργικό στούντιο, την Nomint, όπου ξεκινήσαμε πρακτική, από τα πολύ καλά animation studio της Ελλάδας, από αυτά που πήγαν το animation ένα βήμα παραπέρα. Εκεί ασχοληθήκαμε με συγκεκριμένα διαφημιστικά πρότζεκτ με αυστηρά deadlines, οπότε πήραμε πολύ γνώση γρήγορα, μάθαμε τα εργαλεία και συνειδητοποιήσαμε ότι μπορούμε και εμείς να το κάνουμε αυτό το πράγμα, έχοντας μια ομάδα να συνεργαστούμε.
Γ.Ζ. Το ότι είμαστε συνοδοιπόροι όλα αυτά τα χρόνια, βοήθησε πολύ στην δημιουργία και την πορεία της Odd Bleat.
Ετοιμάζετε κάποια πρότζεκτ αυτό το διάστημα;
Μ.Γ. Το ένα μεγάλο πρότζεκτ που ξεκινήσαμε αφορά τα illustrations που έχουν πάνω τα λαϊκά λαχεία. Είναι το κλασσικό cult λαχείο που έβρισκες παντού και μέχρι πρότινος και είχε κάποιες παλιές φωτογραφίες, αλλά έκαναν rebrand.
Γ.Ζ. Όλη την χρονιά δουλεύουμε και πάνω σε ένα μεγάλο πρότζεκτ για μια αεροπορική εταιρία από την Σιγκαπούρη, την Singapore Airlines και μας ζήτησαν 100 illustrations και διάφορα animations για την προώθηση της.