Ο Κωνταντίνος Δέδες θα έχει να λέει ότι είναι ο μεγάλος θεσμικός «οικοδεσπότης» του Δήμου Αθηναίων, καθώς επί των ημερών του στην προεδρία της Τεχνόπολης Δήμου Αθηναίων πραγματοποιήθηκε από το 2019 και μετά τετραψήφιος αριθμός εκδηλώσεων στους χώρους που διαχειρίζεται ο εν λόγω φορέας. Θα έχει επίσης να λέει ότι λίγες εβδομάδες αφότου ανέλαβε τα καθήκοντά του η πανδημία του Covid-19 έβαλε σε παύση της πολιτιστικές εκδηλώσεις και όταν αυτές επανήλθαν στην καθημερινότητά μας ήταν πολύ διαφορετικές από ό,τι τις ξέραμε, αλλά και ότι πρόλαβε τον στόχο της επαναλειτουργίας του Δημοτικού Θεάτρου Λυκαβηττού έπειτα από μία δεκαετία.
Μιλήσαμε μαζί του παρόλα αυτά με μια άλλη αφορμή, το δεύτερο Nevronas FESTival που θα πραγματοποιηθεί στην Τεχνόπολη από τις 5-8/10. Ένα φεστιβάλ συμπερίληψης για ΑΜΕΑ.
Πώς γεννήθηκε η ιδέα του Nevronas FESTival και πόσο σημαντικό είναι για την πόλη;
Η ιδέα γεννήθηκε από το πρόταγμα της εποχής για συμπερίληψη. Κακά τα ψέματα, οι πόλεις μας δεν είναι ακόμα φιλικές προς τους συμπολίτες μας με αναπηρίες που αντιμετωπίζουν προβλήματα προσβασιμότητας και συχνά αισθάνονται ότι δεν μπορούν να συμμετέχουν, όπως και οι υπόλοιποι, στα δρώμενα της καθημερινότητας. Η Τεχνόπολη είναι ούτως ή άλλως πρωτοπόρος σε θέματα προσβασιμότητας και συμπερίληψης. Και αποτελεί τον πλέον κατάλληλο χώρο στην πόλη για ένα φεστιβάλ τεσσάρων ημερών με 200 καλλιτέχνες και 65 επιμέρους δράσεις. Είναι ένα φεστιβάλ στο οποίο συμμετέχουμε όλοι, χωρίς διακρίσεις. Μία γιορτή που αποδεικνύει ότι η ισότιμη πρόσβαση είναι εφικτή και ορίζει τον πολιτισμό μια κοινωνίας !
Ποια θα είναι τα updates της δεύτερης διοργάνωσης σε σύγκριση με την περσινή;
Είναι η μεγαλύτερη διάρκεια, καθώς φέτος το φεστιβάλ έχει διάρκεια τεσσάρων ημερών, οι περισσότερες συναυλίες και οι δράσεις. Το φεστιβάλ απλώνεται πλέον σχεδόν σε όλα τα πεδία καλλιτεχνικής έκφρασης ώστε όλο και περισσότεροι συμπολίτες μας με αναπηρίες να δώσουν και να πάρουν χαρά μέσα από τον πολιτισμό.
Έστω και με καθυστέρηση, η ελληνική κοινωνία αρχίζει και ευαισθητοποιείται, αντιλαμβάνεται την ανάγκη για συμπερίληψη
Οι δράσεις συμπερίληψης και προσβασιμότητας είναι πάντα σημαντικές. Ωστόσο, πώς είναι καθημερινότητα στο Δήμο της Αθήνας για τα ΑΜΕΑ; Με άλλα λόγια τι συμβαίνει όταν σβήνουν τα φώτα του Nevronas FESTival;
Ας είμαστε ειλικρινείς, τα πράγματα δεν είναι εύκολα για τους συμπολίτες μας με αναπηρίες. Όμως χρόνο με τον χρόνο, μέρα με τη μέρα θα έλεγα, στο Δήμο Αθηναίων προσπαθούμε να βελτιώσουμε τις συνθήκες στην καθημερινότητα τους. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι καμία δημοτική αρχή, οπουδήποτε στον κόσμο, δεν μπορεί να καταφέρει κάτι χωρίς τη συνεργασία της κοινωνίας. Έχω την αίσθηση ότι, έστω και με καθυστέρηση, η ελληνική κοινωνία αρχίζει και ευαισθητοποιείται, αντιλαμβάνεται την ανάγκη για συμπερίληψη και προσπαθεί να συμβάλλει σε αυτό. Με αργά βήματα, είναι η αλήθεια, αλλά αν συγκρίνετε τη σημερινή εικόνα με εκείνη του παρελθόντος θα δείτε ότι σημειώθηκε πρόοδος.
Η Τεχνόπολη έχει μετατραπεί σε ένα πολύ ζωντανό κομμάτι της πόλης με συναυλίες, φεστιβάλ, εκδηλώσεις. Νιώθετε ότι είναι ένα αντίβαρο στην κάπως μαζική και ανέπνευστη σε μεγάλο βαθμό ψυχαγωγία που προσφέρει ακριβώς έξω από την πόρτα της το Γκάζι;
Δεν ξέρω αν η ψυχαγωγία χρειάζεται αντίβαρο. Ξέρετε, ως δημότης Πετραλώνων έχω περάσει υπέροχα βραδιά έξω από την πόρτα της Τεχνόπολης στο Γκαζι! Η διασκέδαση χρειάζεται επιλογές, κι αυτός είναι ο στόχος μας· να βρουν οι δημότες έστω μία εκδήλωση που θα διασκεδάσουν ή τουλάχιστον θα γίνει ο λόγος που θα αφήσουν την «έξω ψυχαγωγία» και θα περάσουν την ανοιχτή πόρτα της Τεχνόπολης!
Από την άλλη με τόσες πολλές και ετερόκλητες δράσεις, πώς αντιμετωπίζετε τον κίνδυνο η Τεχνόπολη να γίνει ένα «πολιτιστικό σούπερ μάρκετ»; Πώς διαφυλάσσετε τον χαρακτήρα της με λίγα λόγια;
Ο χώρος της Τεχνόπολης έχει μία δύναμη που ορίζεται από την ιστορία του. Και ο όρος «πολιτιστικό σούπερ μάρκετ» μου φαίνεται αδόκιμος. Εμείς υπηρετούμε κάθε μορφή πολιτισμού που σέβεται το κοινό της και ανοίγει νέους ορίζοντες για τους θεατές ή τους επισκέπτες της. Κάθε δράση που διοργανώνουμε ή φιλοξενούμε έχει το κοινό της. Και, εν τέλει, είναι το κοινό που λίγο-πολύ αποφασίζει μαζί με μας για όσα συμβαίνουν στην Τεχνόπολη.
Σας έχει απασχολήσει το πώς αλλοιώθηκε με τα χρόνια αυτή η περιοχή από το gentrification;
Αυτό συμβαίνει πάντα! Θυμηθείτε πώς ήταν η περιοχή στο Γκάζι πριν από χρόνια. Όταν ξεκίνησε να αναπτύσσεται, το εκκρεμές μετακινήθηκε από τη μία πλευρά στην άλλη. Νομίζω ότι με τον καιρό θα ισορροπήσει κάπου. Η πόλη είναι ένας ζωντανός οργανισμός, εξελίσσεται συνέχεια. Και η εξέλιξη, όπως ξέρετε, διέρχεται από φάσεις. Στο μέλλον τα πράγματα θα είναι πιο κανονικά, πιο ήρεμα.
Στο βιογραφικό σας στην επίσημη σελίδα του συνδυασμού «Αθήνα Ψηλά» διαβάζουμε «Είναι Πρόεδρος της Τεχνόπολης Δήμου Αθηναίων, ίσως όχι ο τυπικός Πρόεδρος που περιμένει να δει κανείς». Μπορείτε να μας το εξηγήσετε λίγο περισσότερο;
Το βιογραφικό μου δεν το έγραψα εγώ, αλλά η ομάδα της Τεχνόπολης όταν χρειάστηκε για ένα δελτίο τύπου ! Συνεπώς η περιγραφή μου είναι μέσα από τη δική τους οπτική γωνία. Βέβαια έχουν δίκιο. Δεν είμαι ένας τυπικός πρόεδρος, αλήθεια είναι. Πρώτον, επειδή δεν κυνηγάω αξιώματα, αλλά στόχους για αποτελεσματική δουλειά. Είμαι ένας οδοντίατρος που δημιούργησε μία, πετυχημένη είναι η αλήθεια, κλινική. Και αυτές τις αρχές, του επαγγελματισμού και της υπευθυνότητας έχω υιοθετήσει και στον τρόπο με τον οποίο διοικείται η Τεχνόπολη. Και δεύτερον, επειδή είμαι της ομαδικής δουλειάς. Όσα βλέπετε στην Τεχνόπολη είναι αποτέλεσμα ομαδικής δουλειάς και συνεργασίας, έχοντας πάντα την ολόθερμη υποστήριξη του Κώστα Μπακογιάννη.
Βρίσκεστε από το 2019 σε αυτή τη θέση. Ποιος είναι ο απολογισμός;
Θέλετε σίγουρα να τον μάθετε; Είναι τεράστιος! Θα σταθώ στις 110 συναυλίες που έγιναν κατά την περίοδο της πανδημίας. Ήταν ένα εγχείρημα που ακόμα και σήμερα αποτελεί πρότυπο για να το πώς μπορείς να λειτουργήσεις με απόλυτη υγειονομική ασφάλεια έναν χώρο μαζικής προσέλευσης. Παράλληλα, βέβαια, αυτή η πρωτοβουλία έδωσε και εργασία σε εκατοντάδες ανθρώπους που, εκείνη την περίοδο, ήταν χωρίς δουλειά. Εννοείται ότι από το 2019 μέχρι σήμερα έχουν βελτιωθεί οι χώροι, κάναμε παρεμβάσεις εκσυγχρονισμού, διοργανώσαμε συνέδρια με στόχο την συμπερίληψη και φυσικά κάναμε δράσεις και φεστιβάλ ενισχύοντας την ορατότητα ομάδων και κυρίως δώσαμε ζωή, στον θερινό κινηματογράφο Α-Β στα Πατήσια, επανασυστήσαμε τη Δημοτική αγορά Κυψέλης, επαναφέραμε τον Λυκαβηττό, στήσαμε μια σύγχρονη και προσβάσιμη υπαίθρια βιβλιοθήκη στο Πάρκο Ελευθερίας και τέλος δημιουργήσαμε το Μουσείο Μαρία Κάλλας!
Ο χώρος της Τεχνόπολης έχει μία δύναμη που ορίζεται από την ιστορία του
Ας μιλήσουμε και γι’ αυτούς τους άλλους χώρους. Ο συμβολισμός των τοπόσημων είναι δεδομένος, ο θετικός αντίκτυπος όμως στην καθημερινότητα του δημότη πώς επιτυγχάνεται;
Μα, του προσφέρει καλύτερη ποιότητα ζωής στην πόλη! Η Δημοτική Αγορά και ο Λυκαβηττός είναι δύο σημεία που έχουν εμβληματική σημασία για την ιστορία της πόλης και τη ζωή σε αυτήν. Και η ανάπλαση αυτών των χώρων θυμίζει στον άνθρωπο που ζει στην Αθήνα ότι η πόλη έχει ιστορική συνέχεια, η οποία μπορεί να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της εποχής προσφέροντας του πολιτισμό ,και θεωρώ ότι ο πολιτισμός μόνο θετικό αντίκτυπο μπορεί να δώσει σε μια πεζή καθημερινότητα!
Αναφέρετε για δεύτερη φορά τον Λυκαβηττό στην κουβέντα μας. Πώς φτάσαμε σε αυτή την ευτυχή κατάληξη;
Ήταν απλό. Ο Δήμος αποφάσισε να αναλάβει το Θέατρο. Προχώρησε, λοιπόν, στην ανακατασκευή, ενίσχυσε τις υποδομές με ό,τι πιο σύγχρονο υπάρχει και ο λόφος άρχισε πάλι να εκπέμπει πολιτισμό προς όλο το Λεκανοπέδιο με απόλυτη ασφάλεια !
Ποια συναυλία από τις προσεχείς που θα φιλοξενηθούν εκεί δεν θέλετε να χάσετε με τίποτα;
Η αλήθεια είναι ότι δεν έχω χάσει καμία συναυλία! Έχω πάει σε όλες. Και αδημονώ για την εμφάνιση της Δήμητρας Γαλάνη και της Μάρθας Φριντζήλα.
Είναι αργά τη νύχτα, η πόλη έχει ησυχάσει και κοιτάτε από μακριά τα κόκκινα φουγάρα της Τεχνόπολής να επιβλέπουν την Πειραιώς. Με ποιο τραγούδι θα «ντύνατε» την σκηνή;
To cover του Roxanne από τον George Michael στο live album «Symphonica». Γιατί; Διότι η ζωντανή ατμόσφαιρα αυτής της ερμηνείας αυτόματα με φέρνει κοντά στην Τεχνόπολη, και η έντονη σημειολογία του κόκκινου στους στίχους μου φέρνει εικόνα της Τεχνόπολης! Τα τελευταία χρόνια το χρώμα κόκκινο μού ταιριάζει μόνο στις καμινάδες του μουσείου και στα αβγά το Πάσχα!