Με πόσους τηλεοπτικούς χαρακτήρες μπορεί να ταυτιστεί ένας ηθοποιός; Σε ένα μέσο που δεν αγαπά τις αλλαγές και φροντίζει, μέσω των επαναλήψεων, να διατηρεί ζωντανές σειρές με ηλικία δύο δεκαετιών και βάλε, δεν είναι εύκολο να “απαγκιστρωθείς” από ένα παλιότερο ρόλο, καθώς αυτός ριζώνει όλο και πιο βαθιά στη μνήμη του κοινού. Ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, ωστόσο, καταφέρνει να βρίσκεται πάντα ένα βήμα πιο μπροστά από τη συλλογική μνήμη. Οι περισσότεροι χαρακτήρες που έχει υποδυθεί έχουν αφήσει το δικό τους αποτύπωμα. Είναι τόσο γνωστοί και αναγνωρίσιμοι που δεν χρειάζεται να τους απαριθμήσουμε.
Η φετινή τηλεοπτική σεζόν θα τον βρει σε δύο από τις πιο αναμενόμενες σειρές της χρονιάς. Η αρχή (χρονικά) θα γίνει με το «Το Ναυάγιο» (πρεμιέρα 1/10, MEGA) και έπειτα με το «Milky Way» (πρεμιέρα 2/11, MEGA). Μιλήσαμε μαζί του για τη συμμετοχή τους στις δύο σειρές, αλλά και για αυτή αυτή τη γενικευμένη ατμόσφαιρα σκότους που μοιάζει να έχει στοιχειώσει πάνω από τα κεφάλια μας.
Στη δραματική σειρά «Το Ναυάγιο», υποδύεστε τον Μιλτιάδη Παντελίδη, ένα χαρακτήρα πολύ σκοτεινό, άνθρωπο του καθεστώτος. Θα είναι όσο μοχθηρός υποψιαζόμαστε;
Είναι ένας ύπουλος άνθρωπος, δολοπλόκος, που κάνει τα πάντα για να βγάλει την εταιρεία «λάδι» εις βάρος των θυμάτων. Στη συνέχεια, ωστόσο, μαθαίνουμε περισσότερα γι’ αυτόν τα οποία μας βοηθούν να τον κατανοήσουμε. Για παράδειγμα ότι είναι γιος ενός Αριστερού που είχε περάσει διώξεις και βασανισμούς. Η ιστορία του επομένως ίσως να μην είναι αυτή που περιμένουμε. Προσωπικά, δεν γνωρίζω ακόμα πώς θα εξελιχθεί ο χαρακτήρας. Έχω όμως μεγάλη περιέργεια.
Σε τόσο σκοτεινούς χαρακτήρες, αναζητείτε ρωγμές φωτός ώστε να τους κατανοήσετε και να τους «αγκαλιάσετε»;
Φυσικά. Σε όλους τους ρόλους που υποδύομαι ψάχνω να βρω τις ρωγμές στους χαρακτήρες, κάτι για να τους νιώσω δικούς μου. Και αν δεν υπάρχουν αυτές οι ρωγμές, τις δημιουργώ ο ίδιος.
Αυτή τη διαδικασία τη μεταφέρετε και στην καθημερινότητά σας. Να προσπαθείτε δηλαδή να κατανοήσετε την απέναντι πλευρά; Έχετε γίνει πιο διαλλακτικός;
Αυτό που έχει γίνει είναι ότι έχω καλυτερέψει ως άνθρωπος. ‘Έχω μάθει να ακούω τα επιχειρήματα του άλλου. Αυτό οφείλεται και στη δουλειά μου.
Το «Ναυάγιο» μιλά για μια εθνική τραγωδία και έρχεται μερικούς μόλις μήνες μετά από την τραγωδία στα Τέμπη. Δεν γίνεται αυτή η σύνδεση να μην έχει γίνει αυτόματα στο μυαλό σας και να μην σας επηρεάζει…
Είναι μια πολύ δυσάρεστη σύμπτωση, αλλά δυστυχώς οι καταστροφές αυτές τείνουν να γίνουν ρουτίνα. Είναι θλιβερό. Ως πολίτης είμαι βαθιά απογοητευμένος με όσα βλέπω να συμβαίνουν γύρω μας. Ως ηθοποιός, από την άλλη, είμαι ευτυχής που έχω την ευκαιρία μέσα από τις δουλειές που συμμετέχω και τους ρόλους που υποδύομαι να σχολιάζω καταστάσεις που μας αφορούν άμεσα. Για παράδειγμα, ο Παντελίδης λέει μια φράση στην προσπάθεια του να συγκαλύψει τα αίτια του δυστυχήματος: «Η λέξη-κλειδί είναι το ανθρώπινο λάθος». Πόσο ανατριχιαστικά επίκαιρο ακούγεται αυτό;
Παλιότερα, δεν ένιωθες τόσο πολύ το μίσος στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα, πλέον το βλέπω παντού γύρω μου και κάνουμε σαν μην τρέχει τίποτα.
Τι είναι αυτό που σας απογοητεύει σήμερα;
Το θέμα της καταστροφής του πλανήτη, η στροφή σε ένα συντηρητισμό, η απαξίωση της ανθρώπινης ζωής. Βλέπω μόνο κακά γύρω μας. Παλιότερα, δεν ένιωθες τόσο πολύ το μίσος στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα, πλέον το βλέπω παντού γύρω μου και κάνουμε σαν μην τρέχει τίποτα.
Από την άλλη δεν σας έχει συμβεί, μέσα σε αυτή την ατμόσφαιρα, να έχετε σε προσωπικό ή φιλικό επίπεδο, αφορμές να χαρείτε και να νιώθετε κάπως ενοχικά;
Η χαρά είναι μαγκωμένη, το χαμόγελο βγαίνει μισό, δεν μπορείς να αφεθείς σε αυτό το συναίσθημα. Όλο κάτι θα έρθει να σου μαυρίσει τη χαρά που θες να νιώθεις. Και είναι ανθρώπινο να θες να νιώσεις χαρά.
Με τα παιδιά σας που είναι πολύ νέα έχει τύχει να τα συζητάτε όλα αυτά; Πώς τα αντιμετωπίζουν εκείνα; Επιρρίπτουν ευθύνες στη γενιά σας;
Οι ευθύνες της γενιάς μου είναι δεδομένες. Από τη στιγμή που θυμάμαι τον εαυτό μου να ζω κάθε μέρα και καλύτερα και από ένα σημείο αυτό να αλλάζει. Είναι πολύ άσχημο να ακούς τα παιδιά σου να είναι απογοητευμένα στην ηλικία των 25 και να είναι αυτή η κατάσταση που έχουν γνωρίσει.
Η τέχνη; Να αλλάξει την κοινωνία; Όχι, δεν το πιστεύω.
Πού μπορούμε να βρούμε τις αντιστάσεις απέναντι σε αυτή την ατμόσφαιρα για να την ανατρέψουμε;
Επειδή είμαι απαισιόδοξος άνθρωπος, πιστεύω ότι δεν μπορεί να αλλάξει. Η καθημερινότητά μας συνεχώς αυτό αποδεικνύει, ότι τα πράγματα δεν θα μεταβληθούν. Νιώθω ότι είμαστε σε κατάρρευση. Ειδικά τα τελευταία χρόνια, αναδύεται συστηματικά η πιο σκοταδιστική, η πιο οπισθοδρομική, η πιο αντιδραστική πτυχή της κοινωνίας μας.
Η τέχνη δεν μπορεί να βοηθήσει;
Η τέχνη; Να αλλάξει την κοινωνία; Όχι, δεν το πιστεύω.
Ξέρετε, το ίδιο ακριβώς είπε και ο Βασίλης Κεκάτος κατά την παρουσίαση του Milky Way, στο οποίο επίσης συμμετέχετε τη φετινή σεζόν…
Δεν μπορούμε να περιμένουμε ότι θα αλλάξει ο κόσμος από την τέχνη διότι η άλλη δύναμη, αυτή του συντηρητισμού, είναι πιο ισχυρή. Και ας μιλήσουμε συγκεκριμένα για το Milky Way. Όταν διάβασα το σενάριο ήταν από τα λίγα πράγματα που με έκαναν να δακρύσω. Ο τρόπος που βλέπει ο Βασίλης Κεκάτος τη ζωή μού δίνει μια μικρή ελπίδα. Είμαι υπερήφανος που συμμετέχω σε αυτή τη σειρά, η οποία θίγει όλα αυτά τα καίρια ζητήματα που έχει να αντιμετωπίσει η κοινωνία μας σήμερα.
Πιστεύετε ότι στο συντηρητικό θεσμό της ελληνικής τηλεόρασης θα βρει πρόσφορο έδαφος ο κόσμος του Milky Way;
To Milky Way πηγαίνει κόντρα σε όσα λέγαμε πριν και γι’ αυτό πιστεύω ότι θα πολεμηθεί. Θα αγαπηθεί από μερίδα του κοινού, αλλά θεωρώ δεδομένο ότι θα υπάρχουν οι αντιδράσεις.
Συμφωνούμε, όμως δεν θεωρείτε χρέος σας, τόσο δικό σας όσο και των υπόλοιπων συντελεστών, να το «υπερασπιστείτε;
Φυσικά, θα το κάνουμε αν προκύψει τέτοιο ζήτημα. Όμως δεν θα αρκεί μόνο η δική μας φωνή, χρειάζονται και συνοδοιπόροι.
Συμμερίζεστε την άποψη ότι ζούμε μια νέα εποχή άνθισης της ελληνικής μυθοπλασίας;
Λόγω του ΕΚΟΜΕ υπάρχει όντως άνθιση στο επίπεδο της παραγωγής. Φαίνεται ότι και τα κανάλια αντιλήφθηκαν ότι η επένδυση στα reality δεν φέρνει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Από την άλλη, βλέπουμε και παραγωγές με δυσανάλογα μπάτζετ, με πίεση χρόνου κτλ. Όπως επίσης βλέπουμε, κάτι που συμβαίνει διαχρονικά στην Ελλάδα, ότι ο ένας προσπαθεί να μιμηθεί την επιτυχία του άλλου. Και έτσι μέσα σε λίγες σεζόν έχουμε πάρα πολλές σειρές εποχής επειδή πριν μερικά χρόνια έκανε επιτυχία, μία σειρά εποχής.