Δεν θα κρυφτώ: εδώ και λίγες μέρες σκέφτομαι να αλλάξω τα σχέδια των φετινών διακοπών και να κλείσω το πρώτο εισιτήριο που θα βρω για το cosmos island. Το ομότιτλο βίντεοκλιπ (με cameo της Νατάσας Γιάμαλη) των ody icons έχει προσγειωθεί στο ψηφιακό μας σύμπαν εδώ και μερικές μέρες και μας παρουσιάζει μια δυστοπία καθόλου μακρινή.
Στο video, όπου γίνεται και χρήση της τεχνολογίας deepfake αποτυπώνεται η σύγχρονη τηλεοπτική κουλτούρα εκπομπών που φιλοξενούν πολιτικούς ανεξαρτήτως των ακραίων απόψεων που αυτοί διατυπώνουν, ενώ στο μεταξύ μας ψυχαγωγούν πουλώντας μας καλοφτιαγμένα ψέματα.
Για ρίξε του μια ματιά:
Και ποιος είναι καταλληλότερος να μας γνωρίσει το Cosmos Island από τον ody icon. Να μας μιλήσει για αυτό το μέρος όπου επιτρέπονται όλα! Εκτός από κάποια. Για αυτόν τον παράδεισο, όπου εσύ και οι δικοί σου άνθρωποι μπορείτε να φτιάξετε ένα καταπληκτικό μέλλον, αν έχετε ελεύθερο χρόνο δηλαδή.
Cosmos Island ή Barbieland: πού να μην πάω και γιατί;
Έχεις την ελευθερία να πας όπου θέλεις! Απλώς να ξέρεις από πριν κάπως τι τίμημα αντέχεις να πληρώσεις. Ξέρεις εσύ, είμαι σίγουρος.
Οκ, φαντάζομαι ότι αφήνετε πολλά στην κρίση των θεατών, αλλά η πραγματικότητα του Cosmos Island δεν είναι καθόλου μακρινή, έτσι δεν είναι;
Δεν είναι καθόλου μακρινή και δυστυχώς μας προλαβαίνει! Είπαμε να φτιάξουμε κάτι που να αποτυπώνει τα όσα γίνονται σε μια κάπως πιο πυκνή εικόνα μεν, αλλά η πραγματικότητα είναι εντελώς και καθημερινά και έντονα παρούσα. Δηλαδή αυτές τις μέρες ανεβάζουμε υλικό από το κλιπ στα σόσιαλ και το σκεφτόμαστε δίπλα και τριπλά -να μη γινόμαστε και προβοκάτορες (γουινκ γουινκ). Παρόλο που αν κάτι ταιριάζει σε όλα όσα συμβαίνουν είναι σίγουρα το Cosmos Island. Πάντως, για να απαντήσω και την ερώτηση τελικά, είναι λίγα αυτά που αφήνουμε στην κρίση των θεατών αν με ρωτάς. Όπως κάθε εκπομπή που σέβεται τον εαυτό της σερβίρουμε κι εμείς την πληροφορία μασημένη.
Γιατί επιλέξατε στο «studio» ενός δελτίου ειδήσεων ως βασικό σκηνικό σας;
Διότι είναι ένα μέρος όπου ειπώνονται πολλά και διάφορα και όπου τα τελευταία χρόνια συμβαίνουν ακόμα περισσότερα. Είτε πραγματικά – δηλαδή με τους καλεσμένους, είτε ψηφιακά – έχουμε δει και έχουμε κριντζάρει όλες και όλοι με τα τρισδιάστατα σε γνωστή εκπομπή. Νιώσαμε με τον Χάρη, που σκηνοθετήσαμε μαζί το βίντεο, ότι μπορούμε εκεί να χωρέσουμε όλα όσα λέγονται στο τραγούδι. Να μπορεί κάποιος να ακούσει τους στίχους χωρίς να νιώθει κάποιο ειδικό βάρος. Όπως στις ειδήσεις που συνηθίσαμε να μετράμε θανάτους, πολέμους κτλ. Δεν μας κάνουν αίσθηση πια. Επίσης εκεί χωρούσανε τα deepfake και επειδή αυτό ήταν η πρώτη ιδέα που είχαμε για το βίντεο κάπως όλα βασίστηκαν εκεί και μας οδήγησαν στα υπόλοιπα.
Υπάρχουν όμως και μερικές αισθητικές αναφορές στις εκπομπές telemarketing. Πιστεύετε ότι αυτά τα δύο (δελτία ειδήσεων και telemarketing) κάπου συναντιούνται;
Χαίρομαι που οι αναφορές μας είναι τόσο ευανάγνωστες! Καταρχάς αυτά τα δύο σίγουρα συναντιούνται αυτή τη στιγμή που μιλάμε στην ελληνική Βουλή – αλλά και σε άλλες είμαι σίγουρος, δεν είναι λόκαλ το προνόμιο. Αν σκεφτείς δηλαδή ότι υπάρχουν αυτή τη στιγμή βουλευτές που είναι πρώην τηλεπωλητές, για άλλη μια φορά η πραγματικότητα είναι τόσο meta που δεν χρειάζεται κάτι έξτρα. Επίσης και οι ειδήσεις αντίστοιχα μια κατασκευή μας πουλάνε. Μια πραγματικότητα κατασκευασμένη. Δεν υπάρχει αντικειμενικότητα άρα η είδηση μεταφέρεται ως γνώμη και άρα αν σκεφτούμε ότι κάποιος την πληρώνει για να ακουστεί, τότε μιλάμε για ένα τηλεπροϊόν. Κάπως έτσι δηλαδή το σκεφτόμαστε αν σου είναι καθαρό.
Όπως κάθε εκπομπή που σέβεται τον εαυτό της σερβίρουμε κι εμείς την πληροφορία μασημένη.
Στο cosmos island ζούμε σε ένα καθεστώς επιτήρησης και αγοράζουμε ελεύθερο χρόνο. Πώς συνδυάζονται αυτά τα δύο;
Συνδυάζονται διότι δεν υφίστανται. Ο χρόνος δεν υπάρχει απαραίτητα και αποκλειστικά όπως τον μετράει ο άνθρωπος και την επιτήρηση δεν την αντιλαμβάνεσαι, δεν την βλέπεις! Αυτή συμβαίνει ενώ απολαμβάνεις μια τέλεια ζωή με πολλά και φτηνά προϊόντα, μια ζωή όπου αισθάνεσαι συνεχώς ένα κενό που πρέπει να γεμίσεις και ο χρόνος υπάρχει ως χρόνος παραγωγής και ακατάσχετης απόλαυσης. Χρόνος ζωής και θανάτου. Όχι ως χρόνος παύσης, ηρεμίας, ησυχίας. Στο cosmos island δεν υπάρχει ησυχία. Ποτέ. Υπάρχει όμως μπόλικη διερμηνεία!
Θα είναι ο ελεύθερος χρόνος το πιο πολύτιμο αγαθό που θα πουλάει ο καπιταλισμός στο μέλλον;
Στο μέλλον; Αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν στην αγορά podcast που σου υπενθυμίζουν να αναπνέεις. Δηλαδή κάποιος ηχογράφησε σε ένα στούντιο και συ μετά το αγόρασες αυτό το podcast. Που τι είναι; Μια φωνή που σου λέει εισπνοή και εκπνοή. Όχι διαλογισμό ή κάτι μεταφυσικό, ή κάτι άλλο πιο πνευματικό. Αυτά είναι πολύ έξτρα. Μιλάμε για το απλό. Το ζωτικό. Πάρε εισπνοή και μην ξεχάσεις να βγάλεις τον αέρα. Οπότε έχουν βρει πιο είναι το πολυτιμότερο μας αγαθό και είναι ο αέρας που αναπνέουμε και αυτή τη στιγμή σιγά σιγά ξεκινά να τιμολογείται. Οπότε στον ελεύθερο μας χρόνο θα θυμόμαστε να αναπνέουμε.
Υπάρχουν βιβλιοπωλεία στο Cosmos Island και αν ναι, τι βρίσκουμε στα ευπώλητα: «1984» ή «Θαυμαστό Καινούργιο Κόσμο»;
Σιγά μην υπάρχουν βιβλιοπωλεία. Δεν είδατε τη φωτιά στο βίντεο όταν ξεζουμάρει το πλάνο που ξαπλώνω στην υπέροχη παραλία με τα σωσίβια; Για προσάναμμα βάλανε Νίτσε, Όργουελ, Ναζίμ Χικμέτ, όλη τη Μπιτ ποίηση, Ρίτσο, τα βιβλία της Τζούντιθ Μπάτλερ και εννοείται Μάργκαρετ Άτγουντ και Σιμόν ντε Μποβουάρ.
Τελικά το να υπακούς σε τόσους κανόνες, όπως αυτούς που ισχύουν στο Cosmos Island, μήπως είναι κάτι «απλό». Μήπως «έτσι είναι τα πράγματα» επομένως δεν χρειάζεται να τα σκαλίζουμε περισσότερο;
Εννοείται πως δεν χρειάζεται να σκαλίζουμε περισσότερο. Πρέπει να μας αρκούν αυτά που έχουμε κι αυτά που μας προσφέρουν. Γιατί να θέλουμε να ξέρουμε παραπάνω από αυτά; Αφού, αυτοί ξέρουν καλύτερα τι χρειαζόμαστε ανά πάσα στιγμή. Έτσι είναι τα πράγματα και καλό είναι να το δεχτούμε. Και -οκ ναι- οι κοινωνίες για να λειτουργήσουν χρειάζονται πάντα μερικούς απλούς κανόνες. Πολλές φορές μπορεί να μην μας είναι ευχάριστοι αλλά δεν είμαστε εδώ για να ευχαριστιόμαστε τα πράγματα αλλά να τα κάνουμε. Να τα επιτελούμε. Να παίζουμε τον ρόλο που μας δίνετε αγόγγυστα. Να εργαζόμαστε για όλα αυτά τα αγαθά και να περιμένουμε τη σύνταξη για να ησυχάσουμε λίγο. Βέβαια στην παράσταση Σφήκες της Κιτσοπούλου έλεγε ο ήρωας -όταν έγινε πολιτικός- ότι θα κόψει και τις συντάξεις για να μη νιώθουν άχρηστοι οι ηλικιωμένοι. Πάντως πέρα από την πλάκα υπάρχουν πολλές ιδέες εκεί έξω, που κάποιοι τις λένε στ’ αλήθεια και τις εννοούν και που ακροβατούν μεταξύ σουρεαλισμού και μεταμοντέρνου και δεν ξέρει κανείς πού ολοκληρώνεται όλο αυτό που ζούμε με την καταστολή και την λογοκρισία και τους νόμους που περνάνε νύχτα. Το καλό είναι ότι όντως it is what it is γιατί το σύμπαν με τους γαλαξίες του μας βλέπουν και γελάνε.
Πώς προέκυψε η χρήση του deepfake και τι σήμαινε συνολικά για την παραγωγή του video αυτή η προσθήκη;
Το deepfake το γυροφερνω καιρό. Γενικά όλο το κομμάτι του ΑΙ με ιντριγκάρει πολύ. Νιώθω ότι είναι τόσο παρων σε πράγματα που δεν αντιλαμβανόμαστε και ταυτόχρονα τόσο τρομακτικό και χαώδες που θα ορίσει το μέλλον πολύ δραστικά. Αρχικά ήθελα απλώς να κάνω ένα βίντεο με deepfake και εκεί ήρθε η ιδέα του δελτίου ειδήσεων. Ευτυχώς έχω συνεργάτες που εμπλουτίζουν τις αρχικές ιδέες και φέρνουν σε αυτές τις δικές τους φαντασίες και γίνεται ένα ολοκλήρωμα. Έχω λοιπόν αυτή τη φίλη τη Μελίνα που έχει αυτόν τον φίλο τον Ιάσονα που κάνει ειδικά εφέ και είχε δει μια συναυλία μου και του είχε αρέσει, απ’ ό,τι κατάλαβα κι εγώ δηλαδή! Και τον πήρα να του προτείνω να συνεργαστούμε και μου είπε ότι το Cosmos island είναι το αγαπημένο του τραγούδι! Ο τύπος είναι στην ομάδα ειδικών εφέ της Barbie όχι αστεία.
Πώς γεννήθηκε η ιδέα για συμμετοχή της Νατάσας Γιάμαλη; Τι της είπατε;
Όταν σκέφτομαι ειδήσεις και εκπομπές πλέον σκέφτομαι τη Νατάσα γιατί νιώθω ότι με εκπροσωπεί. Κάνει τις ερωτήσεις που θα ήθελα να γίνονται στους πολιτικούς, μιλάει μια γλώσσα που μπορώ να συνδεθώ με αυτήν και ταυτόχρονα με ξετρελαίνει το γεγονός πως καταρρίπτει διάφορα στερεότυπα με τον τρόπο που υπάρχει και κινείται στα σοσιαλ και στη ζωή της. Είχαμε επικοινωνία και γνωριζόμαστε κάπως από πριν, κυρίως αλληλοεκτιμόμαστε και λέμε η μία στον άλλον στα σόσιαλ τι κούκλα που είσαι, πες τα μωρή και τέτοια. Το πώς προέκυψε το Cosmos είναι κάπως αστεία ιστορία. Θα την πω, ελπίζω να μη με κάνει μπλοκ μετά από αυτό. Της στείλαμε λοιπόν ένα ηχητικό με τον Χάρη λέγοντας της ότι θέλουμε να είναι στο βίντεο και να κάνει μια νεράιδα και να μπαίνει μέσα στο πλατό σκορπώντας χρυσόσκονη και λέγοντας “and now the national anthem”.
Αυτή μας έγραψε πίσω κατευθείαν ναι εννοείται ότι θέλεις σε εμπιστεύομαι κτλ. Την επόμενη μέρα μου έστειλε μήνυμα ρωτώντας με τι της έλεγα ακριβώς στο ηχητικό γιατί ήταν στο πιστολάκι εκείνη την ώρα και άκουσε απλώς τη λέξη βιντεοκλιπ και νεράιδα και ψήθηκε. Πώς να λείπει αυτό το άτομο από το Cosmos Island – πες μου λίγο.
Ποιος είναι τελικά ο ody icon;
Δεν έχω ιδέα και αυτό είναι ένα πολύ απελευθερωτικό συναίσθημα. Ανά πάσα στιγμή με αναγνωρίζω και με προσδιορίζω. Δεν είμαι κάποιος αλλά γίνομαι. Είμαι σε διαρκή μετάβαση και εξέλιξη κι αυτό μου δίνει ζωντάνια και περιθώριο για αυθορμητισμό. Προφανώς βέβαια για αυτό υπάρχουν γύρω μου και τα κατάλληλα icons για να προσδιορίζουν αυτό που κάνουμε, να το κάνουν ήχους, εικόνες και αριθμούς. Και έτσι είμαστε σε μια ισορροπία μεταξύ της δημιουργικότητας και της πραγματικότητας – έστω ότι υπάρχει μια.