Το 1988, παιδί τότε, όταν διασχίζαμε με το οικογενειακό αυτοκίνητο την Εγνατία, στο ύψος λίγο πριν το Παλέ ντε Σπορ, πετυχαίναμε ένα σκαπτικό μηχάνημα -το οποίο τότε λέγαμε φουξ, παρκαρισμένο στη νησίδα, στη μέση του δρόμου. Υπήρχε και πινακίδα που ενημέρωνε πως το έργο για την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει ξεκινήσει. Αυτή είναι η περίφημη «Τρύπα Κούβελα». Ο Σωτήρης Κούβελας ήταν ο τότε δήμαρχος της πόλης και θεωρούσε πως θα έφτιαχνε το μετρό με ένα μηχάνημα που ούτε για πισίνα δεν μπορεί να σκάψει.

Από τότε μέχρι το 2006, το έργο δεν προχωράει ούτε στα χαρτιά.

Η πρώτη αναφορά για την κατασκευή μετρό στην πόλη γίνεται πολύ παλιότερα, το 1976, όταν η κυβέρνηση Καραμανλή τοποθετεί το έργο στον κρατικό προϋπολογισμό.

Στις 7 Απρίλη 2006 πραγματοποιείται η δημοπράτηση με φορέα κατασκευής την Αττικό Μετρό Α.Ε., για την κατασκευή της βασικής γραμμής του μετρό μήκους 9,6 χλμ. Μαζί της ξεκινούν τα όνειρα και οι εφιάλτες.

Έναν χρόνο αργότερα, ο Γιώργος Σουφλιάς, υπουργός ΠΕΧΩΔΕ τότε, υποδέχεται στη Θεσσαλονίκη τον πρώτο μετροπόντικα. Με καθυστέρηση μηνών θα φτάσει και ο δεύτερος. Πάμε να δούμε την πορεία των έργων, μέσα από διάφορα, random βίντεο…

Μετρό Θεσσαλονίκης, αυτός ο άγνωστος

Κάποτε είχαμε πρωθυπουργό τον Κώστα Καραμανλή. Στο ρεπορτάζ που ακολουθεί θα συναντηθεί με μια θρυλική μορφή της περιοχής Θεσσαλονίκης, τον Παναγιώτη Ψωμιάδη. Έπειτα θα μεταβεί για να ενημερωθεί για τις εξελίξεις γύρω από το μετρό. Είναι 2008 και δηλώνει: «Οι Θεσσαλονικείς για πολλές δεκαετίες, μετρό άκουγαν, μετρό δεν έβλεπαν. Σήμερα το μετρό της Θεσσαλονίκης δεν είναι πια λόγια, γίνεται πραγματικότητα».

Το 2010 ήταν μια καλή χρονιά για το μετρό Θεσσαλονίκης. Και αυτό γιατί η πρόβλεψη θέλει την ολοκλήρωση και παράδοση του έργου στο κοινό, το 2014.

Η υπεραισιοδοξία για την παράδοση του έργου γίνεται εμφανής… Ο υπουργός δεσμεύεται πως το 2013 θα λειτουργεί το μετρό κανονικά. Οι ΑΜΑΝ τον αμφισβητούν…

Το 2013 μεταδίδεται ένα ρεπορτάζ για τα αρχαία που βρέθηκαν κάτω από την πόλη της Θεσσαλονίκης, ενώ δεν υπήρχε καμία απόδειξη πως υπήρχαν πρόγονοί μας που περίμεναν όρθιοι το μετρό βαλσαμωμένοι.

Οι Θεσσαλονικείς είναι «συνηθισμένοι στο παραμύθι». Παρακολουθήστε το ρεπορτάζ του τηλεοπτικού σταθμού Δίον, τον Απρίλιο του 2015…

Το 2016 συμφώνησαν σε μια λύση που τελικά δεν θα συμφωνούσαν έπειτα από τέσσερα χρόνια.

Πριν από 5 χρόνια, ο Τσολιάς της Ελληνοφρένειας πρόσφερε τη φωνή του στο Μετρό…

Πολιούχος της Θεσσαλονίκης είναι ο Άγιος Δημήτριος, αλλά φαίνεται πως οι Θεσσαλονικείς ήταν έτοιμοι να στραφούν σε οποιονδήποτε άγιο μπορούσε να βάλει το χέρι του. Έτσι, ανήμερα του Αγίου Στυλιανού του 2022 κάποιοι επιβιβάστηκαν στο μετρό Θεσσαλονίκης. Κανείς δεν γνωρίζει πού βρίσκονται, έκτοτε…

Μπορεί το Μετρό να μην μεταφέρει επιβάτες, όμως εκπολιτίζει με άλλον τρόπο τη Θεσσαλονίκη, αφού το 2020 πραγματοποιείται συναυλία. Η καλύτερη πάσα για τον Αντώνη Κανάκη και την παρέα του.

Το 2021, στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, ο γνωστός και μη εξαιρετέος υπουργός Μεταφορών, Αχιλλέας Καραμανλής, δήλωνε σίγουρος πως το Μετρό θα παραδιδόταν στους Θεσσαλονικείς το 2023.

Φωτογραφία εξωφύλλου: Ελληνικό Μετρό Α.Ε.