Αλήθειες να λέμε παιδιά, μερικές φορές ο καπιταλισμός δουλεύει μια χαρά. Όπως δουλεύει και η τρομολαγνεία, και σε μικρότερες δόσεις. Και θα σας εξηγήσω πως συμβαίνει αυτό. Θα σας το εξηγήσω, αφού πρώτα σας πληροφορήσω ότι η κολοσσιαία πολυεθνική των Mc Donald’s (περίπου 32.000 καταστήματα ανά την υφήλιο) αποφάσισε εντός διετίας να αποσύρει από το μενού της τα κοτόπουλα που έχουν πάρει αντιβίωση. Αντιβίωση που χρησιμοποιείται και σε ανθρώπους για να είμαι ακριβής, η υπερβολική χρήση της οποίας κοστίζει τις ζωές σχεδόν 23.000 ανθρώπων στις ΗΠΑ!
“Do I have your attention now?”, που ρωτάνε και στις ΗΠΑ; Φυσικά και την έχω γιατί με τη φτερούγα του κοτόπουλου παίζεις (και με το μπουτάκι ακόμη περισσότερο…), αλλά με τις ανθρώπινες ζωές κάνει τζιζ το σενάριο. Κι επειδή στον κόσμο του καπιταλισμού όλα τα ρυθμίζουν η προσφορά και η ζήτηση, όταν έρχεται ο ανταγωνιστής σου και προσφέρει κάτι που είναι (που φαντάζει έστω) πιο υγιεινό από το δικό σου το προϊόν, τότε είσαι αναγκασμένος κι εσύ να λάβεις τα μέτρα σου. Για να μη βρεθείς από ηγετική δύναμη του παγκόσμιου ταχυμασουλήματος σε τριτοτέταρτη αλυσίδα που οδεύει προς το χρονοντούλαπο.
Βλέπε για παράδειγμα την ανακοίνωση που εξέδωσε τον Φεβρουάριο του 2014 η αλυσίδα Chick-fil-A (σερβίρει τα περισσότερα γεύματα με κοτόπουλα ανά τις ΗΠΑ), ότι εντός πενταετίας τέρμα η αντιβίωση στα προϊόντα της. Βλέπε τις αλυσίδες Chipotle και Panera που σερβίρουν ήδη κοτόπουλα άνευ «ανθρώπινης» αντιβίωσης. Βλέπε την μεγάλη ορνιθοπαραγωγό εταιρεία Perdue που την έκοψε εντελώς την αντιβίωση στα κοτόπουλά της. Βλέπε και κάποιες πιο μικρές εταιρείες που έσπευσαν να διαφημίσουν το τόλμημά τους. Όταν όλοι οι ανωτέρω σπεύσουν να προλάβουν τις εξελίξεις, θα μείνει η Mc Donald’s πίσω; Ιδίως όταν πλέον σερβίρει περισσότερο κοτόπουλο παρά βοδινό στα ταχυφαγεία της!
Κι ακόμη περισσότερο όταν έχει κλάσει μαλλί ο καταναλωτής με όλα όσα συμβαίνουν στο μαγικό σύμπαν της αντιβίωσης. Κι όταν ακούει το Centers for Disease Control and Prevention να γκρινιάζει απ’ το πρωί ως το βράδυ για τη χρήση «ανθρώπινων» αντιβιωτικών στις πτηνοτροφικές και κτηνοτροφικές μονάδες. Για να μιλήσω με νούμερα, τουλάχιστον 2.000.000 Αμερικάνοι αρρώστησαν το 2013 από μικρόβια ανθεκτικά στην αντιβίωση και τουλάχιστον 23.000 εξ αυτών απεβίωσαν από τις συγκεκριμένες ασθένειες. Δεν είναι ο μεγαλύτερος αριθμός του κόσμου, αλλά δεν τον αγνοείς κιόλας…
Πράγμα το οποίον οδήγησε τους καταναλωτές να ψαχτούν λίγο παραπάνω και την Mc Donald’s να κάνει το μεγάλο βήμα. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά θα αρχίσει επίσης να σερβίρει στα καταστήματά της γάλα «ελαφρύ» και σοκολατούχο από αγελάδες που δεν έχουν πάρει την αυξητική ορμόνη rBST. Αυτή ακριβώς την ορμόνη δηλαδή που έχει απαγορευθεί η χρήση της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στην Αργεντινή, στο Ισραήλ, στην Αυστραλία, στον Καναδά, στην Ιαπωνία και στην Νέα Ζηλανδία. Επιπλέον, η εταιρεία υποσχέθηκε πέρυσι ότι από το 2016 θα αρχίσει να αγοράζει «βιώσιμο βοδινό» -απαντώντας με αυτόν τον τρόπο στους επικριτές της, για μπέργκερ φουλ στην αντιβίωση. Τόσο καλά, τόσο ανθηρά!
Βεβαίως, ο διάολος κρύβεται στις λεπτομέρειες που λένε και οι αγγλόφωνοι. Τα κριτήρια, ας πούμε, για το πόσο «βιώσιμο» θα είναι το βοδινό που θα παραγγέλνει η Mc Donald’s έχουν χαρακτηριστεί ως ιδιαιτέρως θολά και φλου. Ακούστηκαν επίσης φωνές που υποστήριζαν ότι πρέπει να κοπούν όλα ανεξαιρέτως τα αντιβιωτικά και όχι μόνο εκείνα που καταναλώνουν και οι άνθρωποι. Χώρια που η πλήρης εξάλειψη των κοτόπουλων με αντιβίωση από το μενού θα πάρει καναδυό χρονάκια και όχι καναδυό μηνάκια…
Και πάλι ωστόσο, το βήμα είναι πολύ σημαντικό. Γιατί άμα αποφασίζει ένας γίγαντας σαν την Mc Donald’s να κάνει το αποφασιστικό βήμα, αναγκαστικά θα ακολουθήσουν και άλλες εταιρείες. Πράγμα το οποίο θα οδηγήσει σε καλύτερα, καθαρότερα, πιο υγιεινά προϊόντα για όλους τους καταναλωτές. Και σε λιγότερα super bugs, που μετατρέπουν σε κοιμητήρια τα δωμάτια των νοσοκομείων…