Χθες στις Σέρρες, αύριο πού; Όταν η κρατική αμέλεια δολοφονεί στις σχολικές αυλές

"Νεκρός μαθητής σε σχολείο": 4 λέξεις που πιστεύαμε ότι δεν θα λέγαμε ποτέ.

Χθες στις Σέρρες, αύριο πού; Όταν η κρατική αμέλεια δολοφονεί στις σχολικές αυλές

"Νεκρός μαθητής σε σχολείο": 4 λέξεις που πιστεύαμε ότι δεν θα λέγαμε ποτέ.


"Η Ελλάδα μπορεί να ισχυριστεί πως είναι η χειρότερη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ενωση για να είσαι παιδί", είπε ο κ. Καλεστίνι, ο εκπρόσωπος της UNICEF σε συνέντευξή του στην Καθημερινή. "Αυτό μας λένε τα δεδομένα" σημείωνε. Στις Σέρρες ένα παιδί γύρισε νεκρό από το σχολείο του. Και νιώθουμε όπως ένας καυστήρας έτοιμος να εκραγεί. Οργισμένοι.  Ένα χρόνο πριν στη Θεσσαλονίκη, στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Πυλαίας, έπεσε η ψευδοροφή στην αίθουσα. Φετος, ένα μήνα πριν, στην Μυτιλήνη γκρεμίστηκε ένα μεγάλο μέρος από το επίχρισμα της οροφής και έπεσαν κομμάτια του πολύ κοντά στους μαθητές και πάνω στα μουσικά όργανα του Μουσικού Σχολείου. Το νεοϊδρυθέν 11ο Δημοτικό σχολείο Άνω Λιοσίων, παραμένει χωρίς θερμαντικά μέσα, παρά τις αλλεπάλληλες επισημάνσεις της Ένωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Άνω Λιοσίων και Φυλής μέχρι πριν από ένα μήνα. Εννοείται ότι δεν υπήρχαν μπασκέτες στο  γήπεδο μπάσκετ, στέγαστρο για να προαυλίζονται τα παιδιά σε περίπτωση βροχόπτωσης και ούτε ένα παγκάκι. Η έξτρα επιχορήγηση φτάνει για να καλύψει τις ανάγκες για την θέρμανση των σχολείων.

 Το 2019, δύο παιδιά της Γ΄ τάξης του δημοτικού τραυματίστηκαν όταν ο ανεμιστήρας οροφής αποκολλήθηκε από το ταβάνι της αίθουσας, κατά τη διάρκεια του μαθήματος στο 5ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης. Σε σχολείο της Νέας Φιλαδέλφειας οι μαθητές έφτιαξαν αυτοσχέδια γέφυρα για να βγουν από το πλημμυρισμένο σχολείο και το ημερολόγιο έγραφε 2021. Από θαύμα δεν θρηνήσαμε θύματα σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις. Περιπτώσεις με παλιά ή κακοσυντηρημένα σχολεία. 

Τα θαύματα όμως κάποια στιγμή τελειώνουν και η πραγματικότητα έρχεται να συντρίψει την ψευδαίσθηση κανονικότητας. Στο 9ο Δημοτικό σχολείο στις Σέρρες έχασε  τη ζωή του ένα αγόρι 11 ετών και τραυματίστηκαν ακόμα δύο παιδιά. Σημειώθηκε έκρηξη στο χώρο του λεβητοστασίου, ενώ οι μαθητές του δημοτικού είχαν βγει σε διάλειμμα. Η πόρτα του λεβητοστασίου εκτινάχθηκε από το ωστικό κύμα σε μεγάλη απόσταση και τραυμάτισε θανάσιμα τον ανήλικο, που εντοπίστηκε χωρίς τις αισθήσεις του. Κι όλοι αποποιούνται τις ευθύνες που τους αναλογούν.

Ο διευθυντής του σχολείου σημειώνει ότι οι εργασίες πραγματοποιούνταν με ευθύνη του δήμου και ότι ο ίδιος είχε εκφράσει την ξεκάθαρη διαφωνία του στέλνοντας μάλιστα επιστολές και μηνύματα για να σταματήσουν άμεσα. Υπογραμμίζει ότι απευθύνθηκε πολλές φορές στην αρμόδια υπηρεσία ζητώντας τα έγγραφα για το χρονοδιάγραμμα και την εκτέλεση του χωρίς να υπάρχει καμία ανταπόκριση. Ο αντιδήμαρχος Παιδείας του δήμου ισχυρίστηκε ότι δεν υπήρχε άδεια του δήμου για να γίνουν οι εργασίες που οδήγησαν στο δυστύχημα. Το έργο που είχε ξεκινήσει εδώ και ένα χρόνο με ευθύνη εργολάβου και επιβλέποντα τον δήμο Σερρών ήταν η ενεργειακή αναβάθμιση του σχολείου. Οι δήμοι με την τεχνική υπηρεσία είναι υπεύθυνοι για την συντήρηση και επισκευή των σχολείων και όλων των επιμέρους συστημάτων."Είμαστε όλοι συντετριμμένοι, όλες οι Σέρρες πενθούν", τόνισε ο δήμαρχος Αλέξανδρος Χρυσάφης στον ΣΚΑΪ. Συνεχίζοντας, έριξε ευθύνες στον εργολάβο και στον διευθυντή του σχολείου.

Οι γονείς του μικρού Βασίλη θα κηδέψουν το παιδί τους εξαιτίας μιας σειράς από λάθη. Δυο άντρες, ο 52χρονος εργολάβος του έργου και ο 43χρονος ηλεκτρολόγος που επέβλεπε τις εργασίες, θα οδηγηθούν στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Σερρών για  τα αδικήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια, των σωματικών βλαβών κατά συρροή από αμέλεια και της έκρηξης από αμέλεια. Ωστόσο, η ευθύνη είναι, πρωτίστως, κρατική. 

 Η κατάσταση των σχολικών κτηρίων στην Ελλάδα

Γεννά άπειρα ερωτήματα αυτό το ατύχημα στις Σέρρες. Είναι τα δημόσια σχολεία ακατάλληλα κι εγκαταλελειμμένα στο έλεος της υποβάθμισης;  Είναι υποχρηματοδοτούμενα; Ξέρουμε νηπιαγωγεία που στεγάζονται σε κοντέινερ; Ρητορικά ερωτήματα. Σε πιο συγκεκριμένα ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν: έχουν γίνει στατικοί έλεγχοι στα σχολικά συγκροτήματα; Υπηρετούν τα σχολικά συγκροτήματα τις γενικές διατάξεις περί προσβασιμότητας και εξυπηρέτησης ΑμεΑ; Γιατί στέλνουμε τα μικρά παιδιά σε κτήρια με ρωγματώσεις, υγρασίες, διαρροές; Πληρούν τις απαιτήσεις πυροπροστασίας τα σχολικά κτήρια;

Είναι τόσο ουτοπικό να ζητάμε χρήματα από τον κρατικό προϋπολογισμό για να δημιουργηθούν ασφαλή σχολικά κτίρια; "Συνεχίζοντας να μην προτεραιοποιούμε τα παιδιά, ρισκάρουμε εθνικό αυτοτραυματισμό”, είπε προφητικά ο κ. Καλεστίνι.

Φωτογραφία: ΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΑΝΤΑΖΟΣ / ΑΠΕ-ΜΠΕ

  • ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΜΑΣ ΣΤΟ ΦΟΥ.ΜΠΟΥ
Διάβασε ακόμα