Η Ιωάννα Τούνη αξίζει τα λεφτά της

Ακολουθώντας κατά γράμμα τους νόμους της προσφοράς και της ζήτησης, η influencer αποδεικνύει ότι είναι δυνατό commodity.

Η Ιωάννα Τούνη αξίζει τα λεφτά της

Ακολουθώντας κατά γράμμα τους νόμους της προσφοράς και της ζήτησης, η influencer αποδεικνύει ότι είναι δυνατό commodity.


Ο τιμοκατάλογος της Τούνη κυκλοφορεί σήμερα και έχουν θυμώσει διάφοροι επειδή μια αυτοδημιούργητη γυναίκα επιχειρηματίας κάνει τη ζωή που έχει διαλέξει. Χρεώνει 1200€ για μια φωτογραφία. Πού είναι το πρόβλημά σας;

Η Ιωάννα Τούνη είναι καπιταλίστρια. Ίσως είναι και θαυμάστρια του Άνταμ Σμιθ, χωρίς να το γνωρίζει. Αλλά αμφιβάλλω ότι δεν γνωρίζει από οικονομικά. Γιατί ξέρει τι μπορεί να επιτευχθεί μέσω της εξειδίκευσης, του καταμερισμού της εργασίας και του εμπορίου. Όπως και ο Σμιθ, πιστεύει ότι η πεφωτισμένη επιδίωξη του ατομικού συμφέροντος προωθεί ακούσια το συλλογικό καλό. Κάποιοι το θεωρούν απληστία.

Η Τούνη είναι επιτυχημένη. Έχει το άγγιγμα του Μίδα για τα προϊόντα που προμοτάρει μέσω του Instagram λογαριασμού της για έναν απλούστατο λόγο, δημιουργεί περιεχόμενο (υπεραξία) για να ικανοποιήσει τις ανάγκες και τις επιθυμίες του κοινού της. Ο «αέρας» μίας επιχείρησης αναφέρεται στην επιπλέον αξία που μπορεί να έχει, λόγω της καλής φήμης, της πελατείας ή της θέσης και, κατ΄ επέκταση, το χρηματικό ποσό που αναλογεί σε αυτήν. Ως «αέρας» χαρακτηρίζονται και οι μάρκες (brands) μιας επιχείρησης. Το όνομά J.Touni είναι brand/commodity. Και μιλούν οι αριθμοί: Έχει 780,000 followers, και σύμφωνα με το θέμα του Φρίξου Δρακοντίδη για τον περίφημο τιμοκατάλογό της μπορεί να ζητά για 1 post (φωτογραφία) στον προσωπικό της λογαριασμό στο Instagram, καθώς και 1 story, το κόστος ανέρχεται στα 1.200 ευρώ. Η τιμή για κάθε αυτόνομο story (15 δευτερόλεπτα χωρίς swipe-up) είναι στα 350 ευρώ. Τα stories της βλέπουν καθημερινά παραπάνω από 300.000 άτομα μέσα στο 24ωρο.

Δυο συμπεράσματα: Αν εγώ ήθελα να απευθυνθώ με ένα γυναικείο προϊόν στο target group που επηρεάζεται από την Ιωάννα Τούνη θα πλήρωνα για αυτή την άμεση διαφήμιση. Γιατί, με την επέλαση των δημιουργών περιεχομένου στα μέσα κοινωνική διαφήμισης, η αγορά άλλαξε. Η παραδοσιακή διαφήμιση σε έντυπα και εφημερίδες, sites θεωρείται λιγότερο επιδραστική γιατί δεν έχει τη στόχευση που θέλει ο πελάτης και την ίδια απόδοση, ενώ το πιθανότερο είναι ότι η Τούνη έιναι σε θέση να δώσει ένα πιο πλήρες και αξιόπιστο report συγκριτικά με πολλούς "επαγγελματίες" της αγοράς και να εξηγήσει με στοιχεία γιατί δεν πήγαν χαμένα τα ευρώ που δαπάνησε ένας διαφημιζόμενος. Όταν το διαδικτυακό εμπόριο όχι απλά ανθεί, αλλά σχεδόν απειλεί το λιανικό εμπόριο, το Instagram είναι ένας εμπορικός κόμβος. Γιατί μέσα από τα Stories και το Expore μπορείς να κάνεις αγορές.

Γιατί η Ιωάννα Τούνη έχει κοινό; Γιατί μοιράζεται τους έρωτες της, τις διακοπές της, την αγορά του σπιτιού της, τη ρουτίνα της γυμναστικής της ακόμα και της κακοποιητικές στιγμές της, όπως είχε συμβεί με την εξομολόγησή της για τo sex tape που διέρρευσε χωρίς τη θέλησή της. Γενικά, σε βάζει αν την ακολουθείς μέσα στο δικό της ριάλιτι και σου δημιουργεί την αίσθηση ότι την γνωρίζεις. Κι όλα τα ριάλιτι είναι κατασκευασμένα με σενάριο. Στην περίπτωση της, αναγνωρίζουμε όλοι ότι το έγραψε μόνη της. Και πουλάει.

Ξέρεις γιατί ενοχλεί η Τούνη; Γιατί είναι μια γυναίκα που δεν βασίστηκε στις πλάτες κανενός άνδρα για να γίνει αυτό που είναι σήμερα. Κι είναι ένα φαινόμενο (ασχολούμαστε μαζί της, όλοι). Είναι προκλητική, είναι σέξι, πουλάει την υπερσεξουαλικοποίηση της και δεν απολογείται σε κανέναν. Κριτικάρεται επειδή πουλάει την κουλτούρα του κέρδους, της επιτυχίας χωρίς να έχει μια ιδιότητα, ότι είναι ταξικά αναίσθητη και ασυνείδητη. Αλλά, α) αν είσαι φεμινίστρια δεν υποστηρίζεις μόνο τις γυναίκες που έχουν την ίδια αισθητική με σένα και β) είναι σύμπτωμα κι απότοκο μιας συγκεκριμένης εποχής και μιας κοινωνίας, έτσι γαλουχήθηκε. Η Τούνη μπορεί να έχει δημιουργήσει θέσεις εργασίας για δεκάδες άτομα και να είναι καλή εργοδότης, να τηρεί 8ωρα και να είναι καλοπληρωτής. Η Τούνη δεν θέλει να είναι πρότυπο. Η Τούνη θέλει να εξαργυρώσει  την αυτοπροβολή της. Κι αν μισείς την εικόνα της επειδή δεν θυμίζει εκείνη του κοριτσιού στο διπλανό γραφείο, αυτό είναι δικό σου πρόβλημα και λέγεται εσωτερικευμένος σεξισμός. Γιατί η Τούνη δεν θέλει να λειτουργήσει αντιπαραθετικά με καμία γυναίκα. Θέλει απλά να πληρώνεται καλά για τη δουλειά της. Η Τούνη δεν είναι ταξικός εχθρός κανενός. Είναι μέρος ενός συστήματος. Κι αυτό είναι άλλη συζήτηση.

J.Tounismos, ο νέος –ισμός

Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι βλέπουν  αυτό που φορά η κάθε Ιωάννα, πατούν επάνω της και βγάζεις κάρτα για να το πάρεις. Στις σελίδες των περιοδικών θα βρουν την «τιμούλα» και τη διεύθυνση. Στη σελίδα της Ιωάννας θα βρουν και την εμπειρία της -και πιθανότατα να θέλουν να την κάνουν share.

Φανταστείτε ότι παγκοσμίως πάνω από 130 εκατομμύρια χρήστες το μήνα (αριθμός που αυξάνεται κάθε χρόνο) κάνουν κλικ σε αναρτήσεις με προϊόντα. Και μεγάλες εταιρίες (πχ Adidas) έχουν λανσάρει εκεί τα νέα τους μοντέλα. Εκεί βρίσκουν οι ίδιοι το κοινό τους. Δεν περιμένουν να πάει το κοινό σε έκεινους. Περάσαμε και καραντίνες που μας έμαθαν νέους τρόπους να ψωνίζουμε, ακόμη και από supermarket και χασάπικα.

Το ίδιο το μέσο έχει αυξήσει την η ορατότητα (visibility) των αναρτήσεων  κατά 50% το 2020. Ενώ οι πωλήσεις εφημερίδων και περιοδικών τραβούν την κατρακύλα. Το Instagram θέλει σχετικό περιεχόμενο, που φέρνει αλληλεπίδραση (engagement) με τους χρήστες. Και η Ιωάννα δημιουργεί πουληστερό περιεχόμενο. Εάν ένας χρήστης μπαίνει μόνο μία φορά την ημέρα στο Instagram, θα δει μόνο τις αναρτήσεις που έχουν το υψηλότερο engagement. Άρα, αν πουλάς κάτι, οτιδήποτε στην Ιωάννα θα σκάσεις το 1200 γιατί θα στα φέρει. Μπορεί το account της να είναι το σημείο όπου μια μαρμελάδα θα συναντήσει τα προϊόντα ομορφιάς και ίσως άυριο τα "Βουλκανιζατέρ Κώστης" το iphone 12, όμως οκ έχουμε δει και βλέπουμε ιστορικά και μεγάλα brands με ολόλκληρα τμήματα μάρκετινγκ από πίσω να έχουν κάνει εκτπώσεις για πολύ λιγότερα. 

Τι σημαίνει ελεύθερη αγορά; Ένα  σύστημα της οικονομίας της αγοράς, στο οποίο οι τιμές των αγαθών και των υπηρεσιών καθορίζονται ελεύθερα από τη συναίνεση μεταξύ των προμηθευτών και των καταναλωτών και στο οποίο οι νόμοι και οι δυνάμεις της προσφοράς και της ζήτησης είναι απαλλαγμένες από οποιαδήποτε παρέμβαση από την κυβέρνηση, το μονοπωλιακό καθορισμό των τιμών, ή άλλη αρχή. Έχει αποδειχθεί ότι (η ελεύθερη αγορά) είναι επιρρεπής στην ανάπτυξη μονοπωλίων που καθορίζουν τις τιμές. Η Ιωάννα Τούνη όμως δεν λειτουργεί μονοπωλιακά. Εκεί μέσα κυκλοφορούν δεκάδες copy cats της που ποστάρουν παρεμφερές περιεχόμενο. Απλά, δεν το κάνουν τόσο καλά και δεν έχουν την ίδια απήχηση.

 

Είναι αυτοδημιούργητη η κοπέλα; Είναι. Φορολογείται η κοπέλα; Αν ναι, μπράβο της. Είναι μια ντίβα του Instagram που κάνει ζωάρα όσο κάποιοι την κράζουν ή της πατάνε καρδούλες; Είναι. Το πρόβλημα δεν είναι η Τούνη. Το πρόβλημα μπορεί να είμαι με τα παραδοσιακά media που έχασαν την διαφήμιση μέσα από τα χέρια τους γιατί έχασαν και το κοινό. Sad, but true.

  • ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΜΑΣ ΣΤΟ ΦΟΥ.ΜΠΟΥ
Διάβασε ακόμα