Καρδιές και αντίχειρες. Πλέον, βέβαια, υπάρχουν πολλοί περισσότεροι τρόποι για να εκφράσεις τον θαυμασμό σου ή την δυσαρέσκειά σου για μία ανάρτηση. Συνήθως, εκτός και αν είσαι μία περσόνα που ζει για να λαμβάνει νευριασμένα reactions και άσεμνα σχόλια, κάτω από τις φωτογραφίες σου, συγκεντρώνεις θετικές αντιδράσεις. Η στοιχειώδης ευγένεια, ακόμα και στην εποχή που το ίντερνετ προσφέρει κάθε είδους αμεσότητα, εξακολουθεί να υφίσταται σε ορισμένες περιπτώσεις. Αλλά δεν είναι πάντα έτσι. Τα social media δημιουργήθηκαν για να μοιραζόμαστε τις σκέψεις μας, την εικόνα μας και τη δουλειά μας, οπότε είναι λογικό κάποιες φορές να δεχθείς και κριτική από τα άτομα που δεν επιθυμούν να αγοράσουν την πραμάτεια σου. Γιατί τον εαυτό μας πουλάμε, ας είμαστε ειλικρινείς. Απλά κάποιοι το κάνουν καλύτερα και μάλιστα πληρώνονται γι’ αυτό.

Όσοι λαμβάνουν κάποιο ποσό για να διαφημίσουν ένα προϊόν στο προφίλ τους, καθορίζουν, αναζωπυρώνουν ή δημιουργούν νέες τάσεις, είναι influencers. Αυτός είναι ο ορισμός ή η ομπρέλα αν θέλετε, κάτω από την οποία ανήκουν οι περισσότεροι σύγχρoνοι celebrities του εξωτερικού. Χρησιμοποιούν τη δημοφιλία τους, προσελκύουν εταιρείες και βλέπουν τον αριθμό στον τραπεζικό τους λογαριασμό να μεγαλώνει κατά πολύ. Στην Ελλάδα, αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο, η εμμονή για δυτικοποίηση, έκανε μεγάλο μέρος των ημί-celebrities να ασχοληθούν σοβαρά με αυτό. Και καλά έκαναν, δεν θα ζητήσουν την άδειά μας, ας το έκανες και εσύ Κώστα από το Παγκράτι. Αν είχες κριθεί ικανός, δεν θα ζούσες σε ένα διαμέρισμα με θέα την γκαραζόπορτα της απέναντι πολυκατοικίας, θα έπινες το εσπρέσο στο μπαλκόνι σου με θέα την Ακρόπολη.

 

Για να καταφέρουν οι celebrities -Έλληνες και μη- να ευαισθητοποιήσουν το κοινό που τους ακολουθεί, τού δίνουν πρόσβαση στην προσωπική τους ζωή. «Εφόσον μοιράζονται την καθημερινότητά τους μαζί μου, είμαι κατά κάποιο τρόπο μέρος της, νιώθουν μια οικειότητα απέναντί μου, έτσι δεν είναι;». Όχι ακριβώς. Η σχέση εμπιστοσύνης που χτίζουν οι influencers με τους ακόλουθούς τους ανάρτηση με την ανάρτηση, αποσκοπεί στο κέρδος. Αλήθεια, πόσες φορές έχουμε δει να γίνονται κοινωνοί της δυστυχίας τους; Οι περιπτώσεις είναι ελάχιστες. Ακόμα και όταν φτάσουν σε αυτό το σημείο, δηλαδή να μοιραστούν μια δύσκολη στιγμή τους, δεν εστιάζουν πάντα στο πρόβλημα, αλλά στο πώς το άτομο που βρίσκεται δίπλα τους, τους στήριξε, δημιουργώντας έτσι μια νέα ψευδαίσθηση οικειότητας μεταξύ των δύο πλευρών.

Τα happy couples και τα couple goals τους, σερβίρουν μια ιδανική πραγματικότητα μέσω σύντομων βίντεο ή φωτογραφιών που συνήθως συνοδεύονται από εποποιίες αγάπης και αλληλοκατανόησης. Βλέπουμε ακόμα και τσακωμούς που καταγράφονται και τελικά κρατούν αυστηρά 15 δευτερόλεπτα. Υπάρχουν και χρονικοί περιορισμοί στις διάσημες πλατφόρμες, μην το ξεχνάτε αυτό. Με μια γρήγορη ματιά στο Instagram ή στο TikTok, γίνεται εύκολα κατανοητή η ανάγκη μας για παραμύθια. O λογαριασμός Couple Goals, για παράδειγμα, μετρά 4.1 εκατομμύρια ακόλουθους. To ζευγάρι Mary & Jake, με 1 εκατομμύριο ακόλουθους, εκτός από τις αγκαλιές και τα φιλιά, προωθεί τις επιχειρήσεις του. To ζευγάρι Raquel & Miguel, το ίδιο. Η λίστα είναι τεράστια και φυσικά σε αυτή χωρούν και ζευγάρια από το εγχώριο εργοστάσιο παραγωγής influencer. Μήπως έχετε κάτι στο μυαλό σας;

 

Η πρώτη εικόνα που δημιουργούμε όταν σκεφτόμαστε celebrities ή ήμι-celebrities στη χώρα μας που με έντονη παρουσία στα social media τονίζουν τον έρωτά τους, είναι η Χριστίνα Μπόμπα και ο Σάκης Τανιμανίδης. Δεν είναι οι μόνοι. Η Ευρυδίκη Βαλαβάνη με τον Κωνσταντίνο Βασάλο ακολουθούν τον ίδιο δρόμο και μάλιστα με επιτυχία. Το ίδιο και ο Σάκης Ρουβάς με την Κάτια Ζυγούλη αλλά και άτομα με μικρότερη ίσως προβολή στην τηλεόραση αλλά με τεράστια προβολή στο Instagram όπως είναι η Τζένη Μελιτά. Τα παραδείγματα είναι πολλά, δεν χρειάζεται να σταθούμε περισσότερο σε αυτά. Στην εποχή μας, είναι απόλυτα λογικό αυτό που συμβαίνει. Μέσα από τα social media, οι επώνυμοι δίνουν τη δική τους μάχη για επιβίωση και δεν είναι σε καμία περίπτωση κατακριτέο, ούτε υποβαθμίζει τα αμοιβαία συναισθήματα που τους ένωσαν κάποτε.

 

Η συνήθεια των περασμένων χρόνων που ήθελε τους ερωτευμένους να βάζουν τους δημοσιογράφους στο σπίτι τους, έχει μετατραπεί σε μια καθαρά επαγγελματική κίνηση που μοιάζει πλέον επιτακτική για να διατηρήσει κάποιος ενεργή και κερδοφόρα την επιχείρησή σου. Ένα από τα πιο διάσημα ζευγάρια στον κόσμο, η Κιμ Καρντάσιαν με τον Κάνιε Γουέστ, άσχετα από την κατάληξη τoυ γάμου τους, παρέδωσαν στα social media μαθήματα bonding μεταξύ κοινού, content και της «κατασκευασμένης» αγάπης τους. Δεν έχουν ανάγκη τα tabloids. Εκμεταλλεύτηκαν τον έρωτά τους, τα εμπόδια που εμφανίζονται σε μία σχέση, την oικογένειά τους και έμειναν στον αφρό της επικαιρότητας. Ναι, εξακολουθούμε να αναφερόμαστε στους Κιμ και Κάνιε, οποιαδήποτε ομοιότητα με ελληνικά πρόσωπα και καταστάσεις είναι συμπτωματική.

Ας σκεφτούμε επίσης πόσες φορές, από το πουθενά, βλέπουμε -και- ελληνικά ζευγάρια σε κοινές συνεντεύξεις είτε στην τηλεόραση είτε στο διαδίκτυο. Και στις κυριακάτικες εφημερίδες φυσικά, κάπως πρέπει να περάσει το πρωινό με το ένθετο που δεν πρέπει να χάσεις καθώς φιλοξενεί μια αποκλειστική συνέντευξη της πιο hot συνύπαρξης των τελευταίων χρόνων. Αλλά και πάλι, συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, ελάχιστα happy couples ασχολούνται με τις πρωινές εκπομπές ή τα περιοδικά. Υπάρχουν τα social media (το κληροδότημα της τηλεόρασης), τα ίδια μας τα κινητά, οπότε who cares, που λένε και στο Λος Άντζελες, χωριό της Καρντάσιαν. Τι μένει τελικά; Πού ακριβώς οδηγείται τόση αγάπη όταν η οθόνη σβήσει και η εφημερίδα πεταχτεί στα σκουπίδια; Μένει εκεί, ανακυκλώνεται, συνεχίζει να παράγει κέρδος, βρίσκει νέους τρόπους, νέα φίλτρα και νέες λεζάντες που συνθέτουν το τέλειο love story, μαζί με μια διακριτική -αχ, δεν ήταν ανάγκη- τοποθέτηση προϊόντος στην επόμενη ανάρτηση.

Οι influencers στο σύνολό τους, είναι οι στασιαστές των αληθινών συναισθημάτων και εμείς τα διωγμένα άτομα που ζουν για να ελπίζουν ότι κάποια μέρα, θα αποκατασταθεί η τάξη και ο εγκέφαλός μας θα πλημμυρίσει ξανά από βαζοπρεσίνη και ντοπαμίνη, ουσίες που εκκρίνει το ανθρώπινο υπολογιστικό μας σύστημα όταν ερωτευόμαστε. Μέχρι τότε, θα κολυμπάμε σε μια θάλασσα από content. Να αγοράσετε μπρατσάκια, το καλοκαίρι πλησιάζει και θα πνιγούμε από έρωτα. «Ρε, κεφαλαιοποιείται η έρωτας;». Φυσικά, μην είστε τόσο ρομαντικοί. Το μικρό πλασματάκι χτυπήθηκε από τα ίδια του τα βέλη και έγινε υποχείριο του καπιταλισμού.