Σε μια συνθήκη που τα παράλογα νέα έχουν γίνει στοιχείο της καθημερινότητάς μας, ένα μεγάλο μέρος τους προέρχεται από τον χώρο της εκκλησίας. Γιατί μου κάνει εντύπωση αυτό; Δεν είναι ακριβώς σοκ, περισσότερο για σφραγίδα πρόκειται πάνω σε όσα ήδη υποπτευόμουν πρόκειται. Τις προάλλες μια κυρία στο μίνι μάρκετ της γειτονιάς μου μού ζήτησε ευγενικά να της δώσω τη θέση μου στην ουρά αναμονής για το ταμείο γιατί θα πήγαινε στην εκκλησία και βιαζόταν. Ήταν απόγευμα και δεν επρόκειτο για τις μέρες των Χριστουγέννων που επιτρεπόταν στους πιστούς να βρεθούν τέλος πάντων σε μια εκκλησιαστική λειτουργία. Ήθελα να μάθω κι άλλα και τα κατάφερα. Μετά, λέει, από τηλεφωνήματα και ραντεβού, μπορούσε ο κάθε πιστός της ενορίας να μπει στην εκκλησία από την πίσω πόρτα, αυτή του ιερού, να μεταλάβει, να ακούσει μια, δυο, τρεις ευχές και να ξαναφύγει από την ίδια πίσω πόρτα σαν να είχε κλέψει το ελιξίριο της ζωής, την πεμπτουσία της ύπαρξης παντελώς κρυφά και μάλλον κάπως ηδονικά. ΟΚ, αυτά περί ηδονισμού είναι μάλλον στο κεφάλι μου, αλλά κινηματογραφικά στέκουν, ας μην κρυβόμαστε.

Σε μια συνθήκη που μας βρίσκει ένα βήμα πριν φανούν τα επιδημιολογικά αποτελέσματα των ρεβεγιόν και των όρθιων καφέδων έξω από take away μαγαζιά, η ψυχή του πάρτι, και πρώην κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, ανακοίνωσε ένα επίσημο, παραδόξως χειμερινό «τα κεφάλια μέσα». Μετάφραση: όχι και τόσο δύσκολη. Όχι πια click away, όχι πια κομμωτήρια, όχι πια βιβλιοπωλεία, όχι πια απαγόρευση κυκλοφορίας στις 10 το βράδυ, τέρμα τα ξενύχτια, στις 9 σπίτια μας. Πρώτη προτεραιότητα της κυβέρνησης φαίνεται να είναι το άνοιγμα των σχολείων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Μέσα σε όλες τις «θυσίες» βρέθηκε να είναι και η εκκλησία υποψήφια για κάποιες, η οποία αρχικά απλώς υπέστη έναν αριθμητικό περιορισμό στους παρευρισκόμενους, καταφέρνοντας ωστόσο να διασφαλίσει τις λειτουργίες της, τα Χριστούγεννα, την Πρωτοχρονιά, αλλά και τα Φώτα, που οι πιστοί θα μπορούσαν να βρεθούν στους ναούς, αλλά θα έπρεπε να ξεχάσουν τα περί αγιασμού των υδάτων. Κάτι χάνεις, κάτι κερδίζεις και αυτό οι πιστοί σε αυτή τη χώρα θα έπρεπε να το έχουν εμπεδώσει μέσα στο 2020. Έλα όμως που το σκληρό lockdown αφαιρεί το δικαίωμα από τους πιστούς να μπορούν να πάνε στην εκκλησία για να γιορτάσουν τα Φώτα. Έλα όμως που αντί να κάνουν οι πιστοί αισθητή την όποια απογοήτευσή τους, την πήρε η εκκλησία και την έκανε «ειρηνικό αντάρτικο», όπως είπε ο Μητροπολίτης Αθηναγόρας στην εκπομπή του Γιώργου Παπαδάκη.

Η ανακοίνωση:

Συνήλθε εκτάκτως σήμερα, Δευτέρα 4 Ιανουαρίου 2021, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος της 164ης Συνοδικής Περιόδου, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου.

Κατά την σημερινή Συνεδρία η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, αφού επικύρωσε τα Πρακτικά της Εξουσιοδοτήσεως, εξέτασε τα δεδομένα που δημιουργήθηκαν ως προς την λειτουργία των Ιερών Ναών και την παρουσία των πιστών κατά τήν Εορτή των Θεοφανείων μετά τις αιφνιδιαστικές Κυβερνητικές ανακοινώσεις της Παρασκευής 2.1.2021, περί προληπτικής αυστηροποιήσεως των μέτρων εν όψει του ανοίγματος των σχολικών μονάδων.

Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος κατόπιν διαλογικής συζητήσεως, αποφάσισε ομοφώνως τά εξής:

Δεν συναινεί στα νέα κυβερνητικά μέτρα ως προς τη λειτουργία των Ιερών Ναών, εμμένει σε όσα συμφωνήθηκαν αρχικώς με την Πολιτεία και εντέλλεται οι Ιεροί Ναοί να παραμείνουν ανοικτοί για την συμμετοχή των πιστών στη Θεία Λειτουργία και τον Αγιασμό των υδάτων εντός των Ιερών Ναών της Εορτής των Θεοφανείων όπως άλλωστε είχε συμφωνηθεί και αποτυπωθεί στην Κ.Υ.Α. υπ’ αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ. 80588/15.12.2020 (ΦΕΚ Β΄ 5509).
Ζητεί από την Πολιτεία να γίνει απολύτως σεβαστή η ανωτέρω Κ.Υ.Α. χωρίς περαιτέρω προβλήματα, λαμβανομένου υπ’ όψιν του γεγονότος ότι κατά την εορτή των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς και τις λοιπές ημέρες του Αγίου Δωδεκαήμερου στους χιλιάδες Ενοριακούς Ιερούς Ναούς της Εκκλησίας της Ελλάδος με μέριμνα των κατά τόπους Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών και των ευλαβών κληρικών τηρήθηκαν όλα τα προβλεφθέντα υγειονομικά μέτρα για τον περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού.

Αποστέλλει επιστολή διαμαρτυρίας προς την ελληνική κυβέρνηση θεωρώντας τον διάλογο ως το μοναδικό μέσο επιλύσεως των ζητημάτων που αφορούν τις σχέσεις της Πολιτείας με τις θρησκευτικές κοινότητες που υφίστανται στο Ελληνικό Κράτος.

Κάνει έκκληση τόσο προς την ηγεσία της Ευρωπαϊκής Ενώσεως όσο και προς την Ελληνική Κυβέρνηση να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες ούτως ώστε να εξασφαλιστεί άμεσα ο ικανός αριθμός εγκεκριμένων εμβολίων για τους πολίτες. Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να υπηρετεί αλλότριους σκοπούς απέναντι σε ένα τόσο σημαντικό θέμα όπως η υπέρβαση της πανδημίας, διότι το δικαίωμα στην υγεία ανήκει σε όλους.

Ανανεώνει προγενέστερη Απόφαση Αυτής ώστε κατά την παρούσα χρονική περίοδο την θέση της Ιεράς Συνόδου προς τα Μ.Μ.Ε., να εκφράζει μόνο ο εκπρόσωπος Τύπου Αυτής, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας.

Σε μια συνθήκη που δεν έχει μείνει τομέας της ανθρώπινης ζωής που να μην έχει στραπατσαριστεί άτσαλα στο βωμό της δημόσιας υγείας, δίνοντας ο κάθε ένας μας ένα τεστ υπομονής σκληρό και εξαντλητικό, η Ιερά Σύνοδος βλέπει την απαγόρευση της παρουσίας των πιστών στις εκκλησίες σαν πρόσφορο έδαφος για ανακοινώσεις και αντάρτικα. Χτυπάει το χέρι στο τραπέζι και δηλώνει πως οι εκκλησίες θα παραμείνουν ανοιχτές για τους πιστούς, μεταμορφώνει το ζήτημα της πίστης και της λατρείας σε διαδικασία, ένα απλό process, που τελείται σε στενά γεωγραφικά όρια, πίσω από μεγάλες πόρτες και κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες. Εμείς θα ανοίξουμε και θα σας περιμένουμε είναι με λίγα λόγια η δήλωση που γίνεται στάση της εκκλησίας και η κυβέρνηση με της σειρά της μπαίνει σε έξτρα δουλειές. Soft πολιτική με υπενθυμίσεις εκτίμησης σημαντικότητας της εκκλησίας ως θεσμού πια ( “Η κυβέρνηση σε όλα τα στάδια της πανδημίας βρισκόταν σε διαρκή διαβούλευση με την Εκκλησία για τα θέματα των λειτουργιών, με σεβασμό στη δημόσια υγεία αλλά και την πίστη των ανθρώπων. Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιήθηκαν οι λειτουργίες Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς και προβλέφθηκε η λειτουργία των Θεοφανείων”), αλλά και ένα τρίξιμο δοντιών στο τέλος. “Ο νόμος δεν μπορεί να εφαρμόζεται κατά το δοκούν ώστε να τον αγνοεί  όποιος διαφωνεί”, λέει το γραφείο τύπου του Πρωθυπουργού.

Σε μια συνθήκη κατά την οποία ο θάνατος πρωταγωνιστεί, οι ευχές για υγεία ενέχουν έναν βουβό λυγμό που μας έμαθε μια καλή τι σημαίνει στα αλήθεια να εύχεσαι για υγεία, επαγγελματίες μπαίνουν σε αναστολή, καταστήματα κλείνουν, και πίσω από το παγόβουνο που λέγεται «πανδημία» ξέρουμε όλοι πολύ καλά πως υπάρχει ένα δεύτερο που λέγεται κρίση, κοινωνική και οικονομική, η εκκλησία ηδονίζεται. Παίζει κλέφτες και αστυνόμους από τις πίσω πόρτες των ιερών, κάνει αντάρτικο για τα Φώτα και θυμίζει για ακόμα μια φορά πως ξεχνά από πού προέρχεται, σε ποιον βασίζεται, ποιος είναι ο ρόλος της. Θυσιάζει αξιοπιστία, χωρίς να έχει τσεκάρει τα αποθέματά της σε αυτή.

Σε μια συνθήκη που έφερε την πνευματικότητα στο προσκήνιο και έκανε τη στροφή προς τη φιλοσοφία και την αναζήτηση νέων τρόπων για να σκεφτόμαστε μπας και μάθουμε να βρίσκουμε ουσία στο χάος, η εκκλησία προσπαθεί να αποδείξει πως καμία φιλοσοφία δεν έχει νόημα χωρίς κέρδος, πως είναι κράτος εν κράτει και τώρα θα το αποδείξει και πως γενικώς δεν έχει νόημα καμία σοφία, καμία γραμμή σκέψης, καμία πνευματική φώτιση, αν το μαγαζί δεν ανοίξει τη μέρα που η πελατεία του είναι δεδομένη. Εμπόριο, εμπόριο, εμπόριο.