Ο πελάτης φταίει. Ο καταναλωτής πρέπει να δείξει ευγένεια, υπομονή και ενσυναίσθηση.  Όσο και αν ακούγεται παράξενο, αυτό είναι το νέο mantra των εταιρειών κούριερ που δεν κατάφεραν να κάνουν την δουλειά που έχουν προπληρωθεί, ακριβά, σύμφωνα με τους μαγαζάτορες και τους μικροεπιχειρηματίες του λιανεμπορίου.  Ενός κλάδου που βάλλεται από την πανδημία άσχημα. Ας ξετυλίξουμε  το κουβάρι του μεγαλύτερου φιάσκου του 2020. 

Κορεσμός

Τα πλάνα που βλέπαμε σε ρεπορτάζ ειδήσεων και σε αναρτήσεις στα σόσιαλ μίντια έδιναν ένα ξεκάθαρο μήνυμα υπερφόρτωσης του δικτύου των εταιρειών κούριερ. Εκατοντάδες δέματα βρίσκονταν σε υπαίθριους  χώρους, Παρατηρείται συμφόρηση στις αποθήκες επειδή δεν έγιναν επενδύσεις σε μεγαλύτερους χώρους. Δεν υπάρχουν δηλαδή οι υποδομές. Και οι καταναλωτές περιμένουν μάταια κάποιον να τους χτυπήσει την πόρτα.

Εκτόξευση των διαδικτυακών παραγγελιών

Η πώληση μόνον μέσω των e-shops προϊόντων που, μέχρι πρότινος, βρίσκονταν στα ράφια των σούπερ μάρκετ δεν βοήθησε να αποφευχθεί το φιάσκο στις ταχυμεταφορές. Ο εκπτωτικός θεσμός της Black Friday και η προ-εορταστική περίοδος εκτόξευσαν έως και 60% τις παραγγελίες. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των Jumbo που ανέστειλε προσωρινά την λειτουργία του ηλεκτρονικού του καταστήματος. Στην αύξηση των παραγγελιών που δέχθηκε το ηλεκτρονικό κατάστημα Jumbo συνέβαλε και η απόφαση της κυβέρνησης να απαγορεύσει τη διάθεση από τα σούπερ μάρκετ σειράς διαρκών καταναλωτικών αγαθών, καθώς πρόκειται για επιχείρηση που πουλάει από παιχνίδια έως έπιπλα, είδη ένδυσης, ηλεκτρολογικό εξοπλισμό. Οι ανεκτέλεστες παραγγελίες στις 17 Νοεμβρίου ήταν πάνω από 70.000 και αφορούσαν κυρίως χριστουγεννιάτικα είδη.

Δεν μπορεί για όλα να φταίει το Black Friday

Τα ρεπορτάζ των οικονομικών φύλλων κάνουν λόγο για αποτυχία των εταιρειών κούριερ να εκσυγχρονίσουν το σύστημα αυτόματης διαλογής. Δεν έγιναν επενδύσεις στα κέντρα διαλογής όπου συγκεντρώνονται τα δέματα προς αποστολή. Δεν έγιναν επενδύσεις υψηλής τεχνολογίας για να προχωρήσει ταχύτερα η αποστολή δεμάτων από τον αποστολέα στον παραλήπτη. Η διαμεσολάβηση έχει το πρόβλημα. Δεν έγινε σωστός υπολογισμός της αύξησης των μέσω εγχώριων αποστολών καθημερινώς την ώρα που το λιανεμπόριο παραμένει κλειστό και η καραντίνα παρατείνεται. Δεν επήλθε ο τεχνολογικός εκσυγχρονισμός. Στα σούπερ μάρκετ γιατί έγιναν προσλήψεις και τεράστιες δαπάνες  ώστε να καταφέρουν να διεκπεραιώνουν επιτυχώς τις ηλεκτρονικές παραγγελίες;

Δεν αντιλήφθηκαν τι σημαίνει “ηλεκτρονικό εμπόριο”

Σε ποιόν πλανήτη θα αποτελούσε λύση η ενοικίαση ταξί για τη μεταφορά δεμάτων; Εφόσον μπορώ να παραγγείλω στο εξωτερικό κάτι και να έρθει αυθημερόν, με παραπάνω κόστος που διατίθεμαι να το καταβάλλω, γιατί στην Ελλάδα δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα; Δεν απουσιάζει απλά η έγκαιρη παράδοση, με το σύστημα των αυτοκόλλητων ειδοποιήσεων (χωρίς καν να κουβαλούν τα δέματα κάποιες φορές) απουσιάζει η ίδια η παράδοση από τις υπηρεσίες των εταιριών κούριερ. Τίθεται το ερώτημα της κρατικής παρέμβασης εφόσον ο καταναλωτής είναι το θύμα. Τι μπορεί να επιτύχει μια καταγγελία ακριβώς;

Τι υποστηρίζουν οι εταιρείες με τις ανακοινώσεις τους;

Γενική Ταχυδρομική:

“Η επιμελής, ακούραστη και σε 24ωρη βάση εργασία των ανθρώπων του οργανισμού της Γενικής Ταχυδρομικής έκανε πολύ γρήγορα εφικτή την αποσυμφόρηση όλου του συστήματος από συσσωρευμένους όγκους αποστολών που, σχεδόν ανεξέλεγκτα,  το “βομβάρδισαν” επί μία εβδομάδα.  Όπως ήδη έχει κοινοποιηθεί η Γενική Ταχυδρομική έχει, εν μέσω των συνθηκών πανδημίας, βελτιώσει τις υποδομές της ώστε να μπορεί να δεχτεί όγκους αυξημένους περίπου κατά 60% σε σχέση με την πρότερη περίοδο.  Αυτό πρακτικά μεταφράζεται σε περίπου 150.000 αποστολές ταχυδρομικών αντικειμένων σε ημερήσια βάση”

https://twitter.com/Nana_Ioanna/status/1334142581173854209?ref_src=twsrc%5Etfw

ACS 

“Η εταιρεία συνεχίζει καθημερινά να αξιολογεί την τρέχουσα κατάσταση και λειτουργεί επεμβατικά με πρόσθετο ανθρώπινο δυναμικό, μεταφορικά μέσα και νέες υποδομές, για να επιτύχει χρόνους διακίνησης των αποστολών όσο πιο κοντά γίνεται στα συνήθη επίπεδα. Ο συνδυασμός του τρέχοντος lockdown, της Black Friday και της προ-εορταστικής περιόδου έχει ωθήσει τον όγκο των αποστολών που μας εμπιστεύονται οι πελάτες μας σε πρωτοφανή επίπεδα, πολύ υψηλότερα από το προηγούμενο lockdown αλλά και οποτεδήποτε στο παρελθόν.

https://t.co/VRY9OHxbN1

ΕΛΤΑ Courier

“Ενδεικτικά, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο όπου δεν υπήρχαν περιοριστικά μέτρα στην αγορά, το ποσοστό της αύξησης φτάνει έως και το 60,8% ενώ σε σχέση με την περίοδο της άνοιξης υπάρχει αύξηση κατά 22,5%. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να δοκιμάζονται οι υποδομές τόσο των ηλεκτρονικών καταστημάτων όσο και των ταχυμεταφορών, με συνέπεια να παρατηρούνται ιδιαίτερα στην Αττική”.

https://twitter.com/gorgio1973/status/1336978637455843328?ref_src=twsrc%5Etfw

Speedex​

“Παρά τις διαρκείς προσπάθειες ελαχιστοποίησης του μέσου χρόνου παράδοσης και δεδομένων των συνθηκών, ο μέσος χρόνος διακίνησης των αποστολών αναμένεται να φθάσει τις 6 εργάσιμες ημέρες, ενώ ενδέχεται κυρίως στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη να ξεπεράσει τους χρόνους αυτούς. Λυπούμαστε για την πιθανή αναμονή και δεσμευόμαστε να σας κρατάμε ενήμερους για οποιαδήποτε νεότερη εξέλιξη”.

https://twitter.com/bliahsphemous/status/1335978880516157446?ref_src=twsrc%5Etfw

Μια οργισμένη αντίδραση από την Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος, μια από τις παλαιότερες και μεγαλύτερες συνδικαλιστικές οργανώσεις των μισθωτών στον ιδιωτικό τομέα ακολούθησε ως κερασάκι στην τούρτα: 

“Υπερφόρτωση για τις εταιρείες courier, σημαίνει εξόντωση των εργαζομένων”

Οι εταιρείες courier, που μάλιστα εντάσσονται στην λίστα των πληττόμενων επιχειρήσεων(!), ανακοίνωσαν η μία μετά την άλλη, ότι το δίκτυο τους έχει υπερφορτωθεί και δεν μπορεί ν’ ανταπεξέλθει στις ανάγκες τους καταναλωτικού κοινού. Οι εργαζόμενοι στις εταιρείες courier σηκώνουν στις πλάτες τους την “υπερφόρτωση των συστημάτων”, εργάζονται υπερεντατικά κάνοντας υπερωρίες, που πολλές φορές παραβιάζουν το 11ωρο της ξεκούρασης και αναγκάζονται να κάνουν βάρδιες για περισσότερες από 13 ώρες ημερησίως ή/και για 7 ημέρες συνεχόμενα.Στη συγκυρία της πανδημίας οι εργαζόμενοι, οι οποίοι θα έπρεπε να προστατευτούν δουλεύουν σε συνθήκες ζούγκλας. Σε αυτές τις συνθήκες, το Υπουργείο Εργασίας δεν μπορεί να «κοιτάει αλλού». 

Η ΟΙΥΕ με τα σωματεία μέλη της θ’ αναλάβει κάθε δυνατή πρωτοβουλία για την προάσπιση των δικαιωμάτων των συναδέλφων και καλούμε το καταναλωτικό κοινό να σταθεί με σεβασμό και αλληλεγγύη στον αγώνα των εργαζομένων στις εταιρείες courier, που εργάζονται μέσα σε πολύ αντίξοές συνθήκες”.

Τι λένε οι ίδιοι οι κούριερ;

“Ήδη δημοσιεύαμε προ ημερών την κατάσταση στις ταχυμεταφορικές (courier). Οι τρεις “μεγάλοι” (ACS, ΕΛΤΑ COURIER, ΓΕΝΙΚΗ ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ) έβγαλαν ανακοινώσεις αναστολής λειτουργιών τους.  Τι σημαίνει αυτό;  Οι καταναλωτές θα πληρώνουν το ίδιο κόστος για τη μη απολαβή ταχυμεταφοράς.  Οι συνάδερφοι/ισσες θα “στίβονται” εργασιακά καθώς νέες προσλήψεις δε θα γίνουν.  Να δοθεί τέλος “χτες” στις γαλέρες των ταχυμεταφορών (courier). Άμεσες προσλήψεις προσωπικού. Μέτρα υγιεινής για όλους/όλες τους/τις εργαζομένους/ες. Αυξήσεις άμεσα. Τέλος στην εντατικοποίηση”.