Σε χρόνους ελληνικού hip-hop, η μία εβδομάδα αντιστοιχεί σε μια δεκαετία. Το hip hop είναι το «τώρα» της ελληνικής μουσικής, με συνεχείς κυκλοφορίες (μεγάλη κουβέντα γιατί τα ραδιόφωνα τα αγνοούν παρά το γεγονός ότι θριαμβεύει σε κάθε streaming πλατφόρμα). Επίσης, συντονίζεται απόλυτα με τον τρόπο που καταναλώνεται πλέον η μουσική: πολλά singles που είναι διαθέσιμα για stream. Άρα έχει μια, παραπλανητική πολλές φορές, ταμπέλα του «επείγοντος»

Αν λοιπόν από τη μία συνδυάσεις την πολύ παραγωγική περίοδο της σκηνής και από την άλλη τον τρόπο με τον οποίο ερχόμαστε σε επαφή με τις νέες κυκλοφορίες σήμερα, τότε μπορείς να αντιληφθείς γιατί μια κουβέντα για το «street values», τη συνεργασία του VLOSPA με τον Light, η οποία κυκλοφόρησε πριν μία εβδομάδα μπορεί να ακούγεται κάπως ξεπερασμένη και παλιά. Ωστόσο, η χθεσινή κυκλοφορία του κομματιού και στο YouTube δεν ελάφρυνε για λίγο την πλατφόρμα της webex, καθώς πολλοί βγήκαν από την τηλεκπαίδευση μόλις τους ήρθε η ειδοποίηση από το κανάλι του Ελληνογάλλου ράπερ, αλλά δίνει και μια δεύτερη ευκαιρία ώστε να μιλήσουμε για αυτή τη συνεργασία, που από πολλούς αντιμετωπίστηκε ως «αναπάντεχη».

Το “Street Values”, λοιπόν, ήρθε ξαφνικά. Ο VLOSPA πριν από λίγο καιρό είχε κυκλοφορήσει το Big Moves Vol. 1, ενώ ο Light έχει ανακοινώσει το επόμενο album του το supernova. Λίγες ώρες πριν την κυκλοφορία ο light έκανε κάποια stories χωρίς να λέει πολλά και μπουμ.

Όπως με κάθε τι στη μουσική, σε κάποιους θα αρέσει σε άλλους όχι. Σε κάθε περίπτωση δεν μπορείς να παραβλέψεις δύο πράγματα: Έχει μια ωμότητα που σε κερδίζει, αλλά σου αφήνει την αίσθηση ότι το τελικό αποτέλεσμα δεν φτάνει στο level που κάθε ένας από τους καλλιτέχνες έχει δείξει στις solo δουλειές του.

Ήταν όμως μια συνεργασία που χρειαζόμασταν.

Περισσότερο και από το ίδιο το κομμάτι συζητήθηκε η συνεργασία. Στα μυαλά των φανατικών η μουσική δεν είναι παρά μία περιχαρακωμένη περιοχή εντός της οποία οφείλει κάποιος να κινείται. Γι αυτό και κάποιοι “αγανάκτησαν”. Δεν “ενέκριναν” τη συνεργασία, δεν “ενέκριναν” που ο Light έκανε αναφορά στον ΛΕΞ στο δικό του flow. Κι άλλα τέτοια. 

 Δεν είναι έτσι τα πράγματα. Το ύφος, η ταυτότητα είναι απαραίτητα στοιχεία για κάθε καλλιτέχνη, αλλά πλάι σε αυτά έρχεται ο πειραματισμός.Οι μεγάλες στιγμές του hip hop παγκοσμίως ήρθαν όταν βγήκε από τα σταγανά του και ανοίχτηκε χωρίς ατζέντα σε νέες επιρροές. Όταν ξέφυγε από τις θεματικές του και την εγγενή αυτοναφορικότητά του.

Το street values είναι με τον τρόπο του μια σημαντική στιγμή. Γιατί δείχνει στην πράξη ότι οι ταμπέλες κατασκευάζονται από το κοινό, όχι από τους καλλιτέχνες. Πραγματικά, τι πιστεύουν ορισμένοι φαν: ότι οι hip hop artists, είτε κάνουν underground hip hop είτε έχουν πιο πολιτικοποιημένο στίχο είτε φλεξάρουν δίχως έλεος σε τραπ κομμάτια, δεν συναντιούνται; Πιστεύουν ότι οι ίδιοι οι καλλιτέχνες δεν θέλουν να προχωράνε και να μένουν σε μια εικόνα, σε έναν ήχο, σε ένα στυλ;

Το street values είναι με τον τρόπο του μια σημαντική στιγμή

Ας μην πέσουμε από σύννεφα,  εχουν τους ίδιους παραγωγούς, στα ίδια studio ηχογραφούν και αν τους ρωτήσεις, μπορεί να ανήκουν σε διαφορετικά «ρεύματα», αλλά υπάρχει αλληλοσεβασμός σε επίπεδο καλλιτεχνικό. Το λάθος θα ήταν να μην συνεργάζονταν.

Η συνεργασία του VLOSPA με τον Light ήταν η πιο smooth που θα μπορούσε να γίνει και πολύ καλώς έγινε. Τα φανατικά μυαλά έχουν και κλειστά αφτιά. Κι αν με ρωτάς, θα πρέπει να ακολουθήσουν κι άλλες, ακόμα πιο ετερόκλητες, ακόμα πιο πειραματικές -όχι για να ενωθεί η σκηνή -το hip hop άλλωστε δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς ανταγωνισμό- αλλά γιατί έτσι προχωρά η μουσική. Χωρίς να νιώθει την ανάγκη να απολογείται σε φανατικούς.

Οι hip hop καλλιτέχνες που ξεχωρίζουν σήμερα  στη χώρα είναι όσοι ξεπερνούν το μιμητισμό και γίνονται relevant με την Ελλάδα του 2020. Αυτό είναι το στοίχημα. Και αν με ρωτάς τι θα ήθελα να δω από την ελληνική hip hop σκηνή, θα ήταν περισσότερες ολοκληρωμένες δουλειές, album που θα πατούν σε κάποιο όραμα και περισσότερο ανάγκη αυτή τη στιγμή του ελληνικό. Και στη συνέχεια, στιβαρά live -όχι αρπαχτές σε club. Ναι, κάπως παλιομοδίτικά όλα αυτά, αλλά η μουσική δεν είναι μόνο πληροφορία ή trend στο YouTube.