Είναι πολλοί που βλέπουν την τέχνη σαν τον αφρό της κοινωνίας. Σαν μια αόρατη ντεμέκ “ιντελιγκέντσια” που βλέπει την κοινωνία από μακριά και ασχολείται με αυτή, σχεδόν αντικειμενικά. Είμαστε κι εμείς που βλέπουμε την τέχνη σαν μια συνέχεια της κοινωνίας που κουβαλάει μαζί της και τις όποιες αδυναμίες έχουν τα μέλη της. Ναι, αυτό είναι οι καλλιτέχνες.

Είναι αλήθεια πως η πλειοψηφία των καλλιτεχνών τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό δεν μπορεί να ξεφύγει από αυτό το δίπολο. Ειδικά αν αναλογιστούμε την ύπαρξη των social media και το πώς μέσα από αυτά μπορεί ένας καλλιτέχνης να εκφραστεί (ουσιαστικά) δημόσια και μάλιστα να αλληλεπιδρά με το κοινό του. Υπάρχουν όμως και εκείνοι οι πολύ λίγοι, που έχουν επιλέξει έναν πιο μοναχικό δρόμο για να πορευτούν.

Πώς θα χαρακτήριζες τραγουδιστές ή ηθοποιούς που δεν δίνουν συνεντεύξεις ή δίνουν ελάχιστες; Με τα σημερινά δεδομένα, ίσως να λέγαμε ότι αρνούνται να χρησιμοποιήσουν ένα πολύ δυνατό και δωρεάν όπλο, αρνούμενοι να συμβαδίσουν με την εποχή. Η άλλη άποψη όμως λέει ότι έτσι οι καλλιτέχνες επιλέγουν τον δύσκολο δρόμο και δεν φοβούνται να κριθούν για αυτή την επιλογή τους. Πόσοι είναι αυτοί όμως;

Είναι πολύ λίγοι. Αλλά αξίζουν τον θαυμασμό μας γιατί πηγαίνουν (ή πήγαιναν) κόντρα στο ρεύμα και μοιάζουν να δικαιώνονται, όσο και να μη συμφέρει επαγγελματικά (εμάς τους δημοσιογράφους) για ευνόητους λόγους. Τσέκαρε δύο ξένους και δύο έλληνες…

Ο Θεούλης Μπιλ Μάρεϊ δεν γουστάρει να δίνει συνεντεύξεις και το είχε κάνει ξεκάθαρο από την αρχή της καριέρας του. Είχε πει ότι δεν περνάει καθόλου καλά κατά τη διάρκεια των συνεντεύξεων και τις αποφεύγει όσο μπορεί. Έτσι, εκτός από εκείνες που είναι υποχρεωμένος να δώσει για λόγους προώθησης των ταινιών του, δίνει πολύ σπάνια συνεντεύξεις. Αυτές τις λίγες φορές που το κάνει, σχεδόν επιβάλλει στο μέσο στο οποίο μιλά, να την κάνει όσο πιο χιουμοριστική γίνεται. Με αποτέλεσμα να βγαίνουν κάτι καρναβάλια σαν αυτό το επικό βίντεο που θα δεις εδώ.

Ο Έμινεμ (και οι Beastie Boys ντάξει) είναι πρώτος λευκός που τα γάμησε όλα στο χιπ χοπ. Ενώ η φήμη του είχε γίνει τεράστια και ουσιαστικά η παγκόσμια μουσική βιομηχανία έκανε σβούρες γύρω από το άστρο του, εκείνος επέλεξε να δώσει πολύ λίγες συνεντεύξεις στην καριέρα του. Όπως και ο Μπιλάρας από πάνω, έτσι κι ο Έμινεμ μίλησε μόνο ότι δεν μπορούσε να το αποφύγει. Κάθε φορά που έβγαζε καινούργιο cd ή έπαιζε σε ταινία και πρόσφατα ως παραγωγός ταινίας. Δε γουστάρει καθόλου να μιλάει και όταν το κάνει, μπορείς εύκολα να καταλάβεις ότι το κάνει με το ζόρι. Αυτό δεν τον εμπόδισε για κανέναν λόγο να αποκτήσει εκατομμύρια θαυμαστές σε όλο τον κόσμο και ουσιαστικά να κάνει το ίδιο το hip hop, λίγο πιο mainstream. 

Ο Θανάσης Βέγγος πέρα από συγκλονιστικά ταλαντούχος ηθοποιός ήταν και ένας πολύ χαμηλών τόνων τύπος που δεν του άρεσε η δημοσιότητα. Ακόμη και στις βραβεύσεις που καλούταν να μιλήσει, ψέλλιζε λίγες λέξεις και έφευγε διακριτικά. Σε όλη του την καριέρα έδωσε πολύ λίγες συνεντεύξεις στις οποίες μάλιστα απέφευγε να μιλά για τον εαυτό του. Στην τελευταία του συνέντευξη στον Τέρενς Κουίκ, ο δημοσιογράφος τον ρώτησε γιατί δεν δίνει συνεντεύξεις με τον Βέγγο να απαντά με αφοπλιστική ειλικρίνεια ότι είχε ορκιστεί να μην πει ούτε λέξη. Τσέκαρε το απόσπασμα…

Το πιο πρόσφατο παράδειγμα όλων είναι ο Λεωνίδας Μπαλάφας. Ένας από τους κορυφαίους νέους τραγουδοποίους με υπέρλαμπρο μέλλον στην ελληνική μουσική, που όμως έζησε τη φάση της δημοσιότητας και από τις δύο πλευρές. Το 2006 συμμετείχε στο Fame Story, το κέρδισε, όλοι ασχολούνταν μαζί του, αλλά εκείνος την είδε αλλιώς. Έβγαλε ένα single και μετά από αυτό εξαφανίστηκε από παντού. Μετά από 3 χρόνια εμφανίστηκε στην ελληνική δισκογραφία ένας Λεωνίδας Μπαλάφας με μούσια και μαλλιά που είχε ίδια φωνή με τον Λεωνίδα του Fame Story. Ήταν αυτός, αλλά όχι εκείνος που θα ήθελε η τηλεόραση. Είχε αποτινάξει από πάνω του τη γκλαμουριά του παιχνιδιού, ο κόσμος πλέον τον ήξερε με το επώνυμό του και όχι με το μικρό του όπως τους υπόλοιπους των reality, και άρχισε να χτίζει μια καριέρα αποκλειστικά μέσα από τα τραγούδια του. Οι συνεντεύξεις του ελάχιστες (προσπαθήσαμε αρκετά κι εμείς αλλά δεν…), social media δεν έχει και αυτό είναι σχεδόν άξιο θαυμασμού. Κι όμως κερδίζει κάθε μέρα και περισσότερο σεβασμό για το ταλέντο και τη σεμνότητά του. Ρισπέκτ και πάλι.

Λίγες μέρες έμειναν για το Live στο Gagarin… 8 για την ακρίβεια…