Σε άλλα πρόσφατα νέα, σοβαρές καταγγελίες για παραβατική και παράτυπη συμπεριφορά των ξενοδόχων κάνουν λόγο εκπρόσωποι του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου, όπως διαβάζουμε στο neakriti.gr. Μερικές από τις καταγγελίες που διαμορφώνουν ένα προβληματικό (τουλάχιστον) τοπίο μεταξύ εργαζομένων και εργοδοτών περιλαμβάνουν από παράτυπες «ποινικές ρήτρες» και δηλωμένους εργαζόμενους στο εξωτερικό ενώ εργάζονται στην Ελλάδα, μέχρι εργασιακό bullying.
Οι καταγγελίες ερευνώνται από την Επιθεώρηση Εργασίας, η οποία αναμένεται να αναλάβει δράση τις επόμενες ημέρες, με τους εκπροσώπους του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου να υποστηρίζουν πως κανένας εργαζόμενος δεν πρέπει να αισθάνεται φόβο ή ανησυχία, αλλά θα πρέπει να προβαίνει σε καταγγελίες μέσω των συνδικάτων που ανήκει.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του neakriti.gr, η έλλειψη εργασιακού προσωπικού είναι μεγάλη στις ξενοδοχειακές μονάδες, με τα στοιχεία να δείχνουν 30% περισσότερη έλλειψη στα ξενοδοχεία της Κρήτης σε σχέση με πέρυσι. Σε αυτά τα πλαίσια, υπογράφηκε και η τοπική συλλογική σύμβαση εργασίας, η οποία κηρύχθηκε ως γενικώς υποχρεωτική πριν λίγες εβδομάδες, με σκοπό να προσφέρει ελκυστικά κίνητρα στους εργαζόμενους. Ωστόσο, φαίνεται πως οι συμπεριφορές των ξενοδόχων αλλά και των προϊσταμένων συνεχίζουν και αποτελούν ένα μόνιμο πρόβλημα.
Ο εργασιακός εκφοβισμός στο μεγαλείο του
«Δυστυχώς, ζούμε τον εργασιακό εκφοβισμό στο μεγαλείο του. Εργαζόμενοι γίνονται θύματα λεκτικής και αντισυναδελφικής συμπεριφοράς. Το πρόβλημα του εργασιακού εκφοβισμού είναι αρκετά μεγάλο στο Ηράκλειο και στην Κρήτη γενικότερα», αναφέρει ο γενικός γραμματέας του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου και πρόεδρος του Σωματείου Μαγείρων και Ζαχαροπλαστών νομού Ηρακλείου, Νεκτάριος Μωυσάκης. Επιπλέον, σημείωσε πως από φέτος έχουν ξεκινήσει δύο πρακτικές φαύλες, που δεν υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια. Ξενοδοχειακές μονάδες δηλώνουν τους εργαζομένους τους ότι δουλεύουν στο εξωτερικό, αλλά στην πραγματικότητα δουλεύουν στην Ελλάδα. Αυτό, όπως αναφέρει ο εκπρόσωπος του Εργατικού Κέντρου, πραγματοποιείται στα πλαίσια μιας προσπάθειας να μειωθεί το ποσό των ασφαλιστικών εισφορών που ο εργοδότης είναι υποχρεωμένος να καταθέσει.
«Φέτος, βλέπουμε μία προσπάθεια από 3-4 ξενοδοχειακούς ομίλους, που οι επιχειρηματικές τους δραστηριότητες βρίσκονται στο εξωτερικό, να έχουν δηλώσει τους εργαζόμενούς τους στο εξωτερικό αν και δουλεύουν στην Ελλάδα. Δηλαδή, Έλληνες πολίτες που δουλεύουν στα ξενοδοχεία του Ηρακλείου είναι δηλωμένοι εργασιακά σε χώρες του εξωτερικού. Αυτό γίνεται καθώς οι ξενοδόχοι θέλουν να μειώσουν τις ασφαλιστικές εισφορές που είναι υποχρεωμένοι να καταβάλλουν. Και ρωτάω εγώ υπεύθυνα: Με αυτόν τον τρόπο προσπαθούν οι ξενοδόχοι να προσελκύσουν προσωπικό να εργαστεί; Η Επιθεώρηση Εργασίας το γνωρίζει. Έχει κάνει εμπεριστατωμένη έρευνα και σε εύλογο χρονικό διάστημα θα πραγματοποιήσει μηνύσεις», σημείωσε.
Εκτός αυτού, η γενικότερη αυθαιρεσία εξαργυρώνεται και σε ποινικές ρήτρες με ψεύτικα έγγραφα ή χαρτιά, με σκοπό να μη μπορεί ο εργαζόμενος να φύγει στα μέσα της τουριστικής σεζόν. «Υπάρχουν 6-7 ξενοδοχεία του Ηρακλείου, όπου οι ξενοδόχοι προβάλλουν ψεύτικα έγγραφα για ποινικές ρήτρες. Η “ποινική ρήτρα” δεν υπάρχει στον ξενοδοχειακό χώρο, παρά μόνο στα δημόσια έργα, όπου οι εργολάβοι είναι υποχρεωμένοι να φέρουν εις πέρας ένα έργο μέσα σ’ ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο. Αυτή είναι η ποινική ρήτρα. Στα ξενοδοχεία δεν υπάρχει και, δυστυχώς, πολλοί ξενοδόχοι το έχουν εργαλειοποιήσει, με σκοπό να αποφευχθεί περαιτέρω και ενδεχόμενη μείωση του εργασιακού προσωπικού. Για να γίνει πιο κατανοητό το πρόβλημα, υπάρχουν ξενοδόχοι που ζητούν από τους εργαζομένους τους 5.000 ευρώ σε περίπτωση που αποχωρήσουν πριν τη λήξη της τουριστικής περιόδου. Καταδικαστέα πράγματα».
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων ν. Ηρακλείου, Νίκος Κοκολάκης, υπογράμμισε ότι «οι καταγγελίες για εργοδοτική παραβατικότητα είναι πολλές. Υπάρχουν αρκετές ατασθαλίες από την πλευρά των εργοδοτών. Η κακή συμπεριφορά, η μη συνέπεια με την τοπική συλλογική σύμβαση εργασίας έχουν δημιουργήσει ένα διαβρωμένο κλίμα. Εμείς θα πραγματοποιούμε συνεχείς παρεμβάσεις, με σκοπό να θίξουμε τα “κακώς κείμενα”, αλλά και να ευαισθητοποιούμε τους εργαζομένους. Εμεί είμαστε, πέρα από συνδικαλιστές, εργαζόμενοι και θα προσπαθούμε ανά πάσα στιγμή να πιέζουμε σε συνεργασία με τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, ώστε να εφαρμόζεται στο ακέραιο η εργατική νομοθεσία».
«Όσο δε γίνονται έλεγχοι, η εργοδοτική αυθαιρεσία θα βασιλεύει»
Διαβάζουμε στο neakriti.gr, πως παρέμβαση για την εργοδοτική αυθαιρεσία και νέα φαινόμενα που αμαυρώνουν το εργασιακό τοπίο στις ξενοδοχειακές μονάδες έκανε ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου, Στέλιος Βοργιάς.
Ο κ. Βοργιάς ξεκαθάρισε πως η παραβατικότητα είναι έντονη, ενώ υποστήριξε δημόσια πως τόσο το ΕΚΗ όσο και τα εργατικά συνδικάτα θα προασπίσουν την αξιοπρέπεια των εργαζομένων.
«Η εντατικοποίηση της εργασίας φέρνει πολλά προβλήματα παραβατικής συμπεριφοράς. Η παραβατικότητα είναι αρκετά μεγάλη και θεωρώ πως η κύρια αιτία είναι η υποστελέχωση της Επιθεώρησης Εργασίας. Όσο οι μηχανισμοί της Επιθεώρησης Εργασίας είναι υποστελεχωμένοι, τόσο η εργοδοτική αυθαιρεσία και παραβατικότητα θα είναι μεγάλη. Ως Εργατικό Κέντρο Ηρακλείου στεκόμαστε απέναντι στην αυθαιρεσία και παραβατικότητα. Οι εργαζόμενοι, εφόσον πέφτουν θύματα παραβατικής συμπεριφοράς, θα πρέπει να το καταγγέλλουν είτε στα συνδικάτα είτε στο Εργατικό Κέντρο Ηρακλείου, κι εμείς εγγυόμαστε πως θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να προασπίσουμε τα δικαιώματα και την αξιοπρέπειά τους εντός του εργασιακού τους χώρου», δήλωσε ο κ. Βοργιάς.
Πηγή: neakriti.gr