Αν είχαμε ένα ευρώ για κάθε φορά που έχουμε σκεφτεί να χωρίσουμε με τα smartphones και να επιστρέψουμε στα πάντα αξιόπιστα, ό,τι πρέπει για την παθολογική νοσταλγία μας, παλιάς τεχνολογίας κινητά (ναι, με τα κουμπάκια) δεν θα ξεμέναμε από τα μέσα του μήνα. Έχετε σκεφτεί πόσο θα του βουλώναμε λίγο όλοι; Πόση ώρα θα μας έπαιρνε να πληκτρολογήσουμε ένα μήνυμα; Πόσο λιγότερες αχρείαστες βλακείες θα γράφαμε; Βέβαια θέλει θάρρος για να το κάνεις αυτό και η Gen Z μάλλον το έχει.
Μπορεί τα παλιάς τεχνολογίας κινητά να θεωρούνται κάτι παραπάνω από ξεπερασμένα στις ΗΠΑ, ωστόσο κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων. Συγκεκριμένα, εταιρείες όπως η HMD Global, η φινλανδική κατασκευάστρια εταιρεία των Nokia, εξακολουθεί να πουλά εκατομμύρια συσκευές. Ίδιες με εκείνες που χρησιμοποιούσαμε στα 00s. Με τα φιδάκια τους και τα όλα τους. Οι πωλήσεις αφορούν τα “feature phones”, δηλαδή τα παραδοσιακά κινητά με την αναδιπλούμενη ή συρόμενη οθόνη που διαθέτουν πρόσθετα όμως χαρακτηριστικά, όπως GPS ή hotspot. ΟΚ, το να ρωτάμε περαστικούς πώς να φτάσουμε στον προορισμό μας ίσως δεν ξαναγίνει μόδα ποτέ. Δεν πειράζει.
«Νομίζω πως μπορεί να το δει κανείς σε συγκεκριμένους πληθυσμούς της Gen Z που κουράστηκαν με τις οθόνες. Δεν ξέρουν τι συμβαίνει με την ψυχική υγεία και προσπαθούν να κάνουν περικοπές» λέει ο Χοσέ Μπριόνες, influencer και συντονιστής του subreddit, «r/dumbphones».
Στις ΗΠΑ τα αναδιπλούμενα κινητά παλιάς γενιάς (να σας θυμίσουμε το εμβληματικό ροζ Motorola😉 κατέγραψαν μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις, με την HMD Global να πουλά χιλιάδες κάθε μήνα.
Για τα πρακτικά, να αναφέρουμε πως το 2022, σχεδόν το 80% των πωλήσεων των feature phones προερχόταν από τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και την Ινδία, σύμφωνα με στοιχεία της Counterpoint Research. Η τάση αυτή όμως αλλάζει ήπειρο, μιας και ένα μέρος των νέων στις ΗΠΑ στρέφεται προς αυτά τα κινητά. Μακριά δηλαδή από οθόνες αφής, GPS, WiFi και ίντερνετ. Απλό, παλιακό, κινητό με λίγα λόγια.
«Στη Βόρεια Αμερική, η αγορά των συγκεκριμένων έχει μείνει σχετικά σταθερή. Όμως, μπορώ να τη δω να καταγράφει άνοδο 5% την επόμενη πενταετία, αν μη τι άλλο, βάσει των ανησυχιών δημόσιας υγείας που επικρατούν» λέει ο Πάτρικ Μούρχεντ, διευθύνων σύμβουλος της Moor Insights and Strategy.
Πάντως ήδη διάφοροι influencers και YouTubers, μιλούν και προμοτάρουν τα πλεονεκτήματα των παλιών κινητών. Την ίδια στιγμή, εταιρείες όπως Punkt και η Light αξιοποιούν το timing (όπως οφείλουν, υποθέτουμε), κατασκευάζοντας νέες συσκευές βασισμένες κατά πολύ στο παρελθόν, οι οποίοι απευθύνονται σε όσους επιθυμούν να περνούν λιγότερο χρόνο με τα τηλέφωνά τους και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
«Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε με το κινητό Light, δεν είναι να δημιουργήσουμε ένα νέο παλιάς τεχνολογίας κινητό, αλλά να φτιάξουμε ένα κινητό με σκοπό, ένα premium, μίνιμαλ τηλέφωνο το οποίο δεν είναι εγγενώς αντί-τεχνολογικό. Όμως, το όλο θέμα έχει να κάνει με τη συνειδητή επιλογή του πώς και πότε θα χρησιμοποιεί κανείς τις πτυχές της τεχνολογίας που προσθέτουν ποιότητα στη ζωή του» λέει ο Τζο Χόλιερ, συνιδρυτής της Light.
Εν τω μεταξύ, σίγουρα στην αποθήκη σου υπάρχει μια ορίτζιναλ τέτοια συσκευή, σωστά;
Με πληροφορίες από το CNBC