Όχι που θα νιώσουμε και άσχημα! Η δουλειά είναι δουλειά και ο χρόνος μας εκτός του εργασιακού μας περιβάλλοντος, όπως και ο τρόπος που τον αξιοποιούμε, είναι δική μας υπόθεση, άσχετα αν προβάλλουμε διάφορες πτυχές του στα social media γιατί, εντάξει, έχουμε και ένα προφίλ στο Instagram να θρέψουμε. Σου έχουμε όμως μερικά πολύ καλά, εξαιρετικά θα λέγαμε, νέα: Μπορείς να μπανάρεις τον εργοδότη σου από τα social media. 

Χαμογέλασες μοχθηρά, σε είδαμε. Άσε τώρα, όλοι το έχουμε σκεφτεί, «μην κάνεις πως δεν θυμάσαι». Με εγκύκλιο του διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας, Γιώργου Τζιλιβάκη, διευκρινίζεται το πλαίσιο έκθεσης του εργαζομένου στα ψηφιακά κοινωνικά δίκτυα (social media) του εργοδότη ότι έχεις κάθε δικαίωμα να μην δεχτείς το άβολο follow του εργοδότη σου. 

Επίσης, είναι θεμιτή και κατοχυρωμένη η ενδεχόμενη άρνησή σου να συμπεριληφθείς σε δημοσιεύσεις, πόσω δε μάλλον να αλληλοεπιδράς με αναρτήσεις και περιεχόμενο που αφορά στη δραστηριότητα της όποιας επιχείρησης. Δεν έχει κίνηση το μαγαζάκι στα social και θα την πληρώνουμε εμείς. Αμ δε…

Ας τα πάρουμε από την αρχή. Σε ό,τι αφορά στη νομιμότητα χρήσης των κοινωνικών δικτύων (Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram κ.ά.) ως εργαλείων εξέτασης του προφίλ του υποψήφιου εργαζομένου, ενόψει πρόσληψης, είναι θεμιτή σε ορισμένες περιπτώσεις που σχετίζονται μόνο με επαγγελματικούς σκοπούς, οπότε ο εργοδότης νομιμοποιείται να προσπελάσει και να ελέγξει, βάσει εννόμου συμφέροντος, τις διαθέσιμες πληροφορίες που ο ίδιος ο εργαζόμενος έχει δημοσιοποιήσει στο δημόσια ορατό προφίλ του, όπως σπουδές και προηγούμενη εργασιακή εμπειρία. Μέχρι εκεί.

Όπως αναφέρεται όμως, δεν επιτρέπεται φυσικά στον εργοδότη να αξιολογεί τις προσωπικές αναρτήσεις και, σε κάθε περίπτωση, κάθε γνώση πληροφορίας που αποκτάται, μέσω των κοινωνικών δικτύων, για τα χόμπι, φιλικές και κοινωνικές συναναστροφές των εργαζομένων, την οικογενειακή κατάστασή τους, τις θρησκευτικές ή τις πολιτικές πεποιθήσεις ή τις σεξουαλικές τους προτιμήσεις. 

Επίσης, με βάση την προστασία της ελευθερίας της έκφρασης, ο εργοδότης δεν μπορεί να υποχρεώσει τον εργαζόμενο να γίνει «φίλος» του στα κοινωνικά δίκτυα ή να τον υποχρεώσει να επισημάνει με θετικό ή άλλο πρόσημο (like) αναρτήσεις (posts) της επιχείρησης ούτε κατά την πρόσληψη ούτε κατά τη διάρκεια της απασχόλησης.