Μίλησαν -δικαίως- για τον θάνατο του βινυλίου μόνο που, όταν κάτι έχει σημαδέψει γενιές ολόκληρες, δύσκολα χάνεται για πάντα. Ας πούμε ότι αυτό το στρογγυλό καουτσούκ που κάποτε υπήρχε σε κάθε σπίτι, πήρε τον χρόνο του, άφησε την τεχνολογία να κάνει τη δουλειά της, κάθισε στο βάθος και περίμενε υπομονετικά να έρθει ξανά η σειρά του. Και ήρθε. Χρειάστηκαν 35 ολόκληρα χρόνια, αλλά ήρθε. 

Για πρώτη φορά από το μακρινό πια 1987, το βινύλιο πούλησε περισσότερο από τα CD στις ΗΠΑ, μία από τις μεγαλύτερες μουσικές αγορές του κόσμου και αυτό, εκτός από τους ρομαντικούς, θα έπρεπε να χαροποιεί και τα άτομα που εκτιμούσαν και εκτιμούν τον συμπιεσμένο ήχο του CD. Γιατί ναι, καλός ο ήχος του, αλλά σαν τον αναλογικό δεν έχει…

Η είδηση μας έρχεται από τα στοιχεία της έκθεσης της Recording Industry Association of America για το τέλος του έτους 2022 που δημοσιεύτηκε την Πέμπτη και εκεί διαβάζουμε ότι «καταναλωτές» αγόρασαν 41 εκατομμύρια βινύλια πέρυσι και 33 εκατομμύρια CD. Για δεκαετίες, η σκέψη ότι το βινύλιο θα μπορούσε να ξεπεράσει σε πωλήσεις τα ασημένια δισκάκια που βλέπετε στα μπαλκόνια του Παγκρατίου, ήταν παράλογη, αλλά η ρετρολαγνεία έκανε την εξέλιξη αυτή να μοιάζει αναπόφευκτη.

Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έκθεση, με έσοδα 1,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το βινύλιο αποτελεί πλέον το 70% όλων των φυσικών πωλήσεων μουσικής. Τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 17% πέρυσι, αλλά αυτών των CD, τα οποία είδαν μια αύξηση που κανείς δεν κατάλαβε πώς έγινε το 2021, αφού η πανδημία περιόρισε σημαντικά τις λιανικές πωλήσεις το 2020, μειώθηκαν και πάλι πέρυσι κατά σχεδόν 18%.

Και ενώ η πορεία του βινυλίου προς τα πάνω είναι ενδιαφέρουσα, το streaming παραμένει ο κινητήριος μοχλός της μουσικής βιομηχανίας, αποτελώντας το 84% του συνόλου των εσόδων από ηχογραφημένη μουσική στις ΗΠΑ πέρυσι. Τα έσοδα συνολικά συνεχίζουν να ανεβαίνουν, αυξάνοντας κατά 6% σε 15,9 δισ. δολάρια συνολικά, ένα υψηλό ρεκόρ, αν και ένα μέτριο ποσοστό σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, όταν τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 23%. 

Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, οι συνδρομές επί πληρωμή παρέμειναν μακράν ο μεγαλύτερος παράγοντας κερδών, με αύξηση 8% πέρυσι στα 10,2 δισ. δολάρια. Ο μέσος αριθμός των συνδρομητών επί πληρωμή αυξήθηκε σε 92 εκατομμύρια το 2022, σύμφωνα με την έκθεση της RIAA, σε σύγκριση με 84 εκατομμύρια το 2021. Τα έσοδα από διαφημιστικά υποστηριζόμενα streaming, έσοδα από πλατφόρμες όπως το YouTube και η δωρεάν έκδοση του Spotify, αυξήθηκαν κατά 6% σε 1,8 δισεκατομμύρια δολάρια. Εν τω μεταξύ, τα έσοδα από το downloading συνέχισαν να μειώνονται, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, μειωμένα κατά 20% σε ετήσια βάση σε 495 εκατομμύρια δολάρια, μειωμένα κατά 20%.

Εντάξει, αρκετά με τα νούμερα. Σημασία έχει ότι ο βασιλιάς επέστρεψε (και επίσημα), το μόνο που έμεινε είναι να πέσει το ίντερνετ παγκοσμίως. Αλήθεια, πώς θα ακούσουν μουσική όλοι αυτοί που την έμαθαν μέσω του Spotify αν γίνει κάτι τέτοιο;

Με πληροφορίες από το Rolling Stone