“Οι ΑΙ φωτογραφίες είναι προϊόν που “εμπνέεται” η τεχνητή νοημοσύνη του Midjourney ή άλλο πρόγραμμα παραγωγής εικόνων ΑΙ (text-to-image). Το μόνο που οι χρήστες έχουν να κάνουν είναι να περιγράψουν μια ιδέα! Οι εικόνες που δημιουργούνται μπορεί να είναι ρεαλιστικές ή αφηρημένες και μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε διάφορα μέσα, όπως την ψηφιακή τέχνη, τη δημιουργία storyboards για ένα concept και φυσικά τη διαφήμιση. Μπορούν να ποικίλουν σε ποιότητα και στιλ ανάλογα με τον αλγόριθμο και τα δεδομένα που χρησιμοποιούνται, αλλά (προς το παρόν) έχουν μια “computer-generated” εμφάνιση που με δεύτερη ματιά πιστεύει πώς είναι αρκετά εμφανής. Αυτό που προκύπτει μέσω της εντολής μπορεί να τροποποιηθεί και να αλλάξει όσο θες, μέχρι να πάρεις το επιθυμητό αποτέλεσμα” μας λέει ο Τάσος Παπαναγιώτου και πραγματικά φρικάρουμε

Ο Τάσος Παπαναγιώτου είναι creative copywriter στον χώρο της διαφήμισης τα τελευταία 8 χρόνια, με σπουδές και προηγούμενη προϋπηρεσία στη γραφιστική και τις εικαστικές τέχνες. Μεγάλη του αγάπη αποτελεί η μουσική, και η ιστορία της ποπ κουλτούρας και των μαζικών θεαμάτων. Είναι επίσης πιστοποιημένος ραδιοφωνικός παραγωγός, και διοργανωτής του ετήσιου θεματικού πάρτι “Superstrange” από το 2014. Ως μουσικός συντάκτης, έχει δημοσιεύσει κείμενα για την ιστορία της μουσικής στο λογοτεχνικό περιοδικό “Οδός Πανός” και στις ιστοσελίδες “Από τις Τέσσερις στις Πέντε” και “Μηχανή του Χρόνου”. 

Πότε έμαθες για το Midjourney και πόσο εύκολο είναι στη χρήση του. Κυρίως, τι μπορεί να κάνει;

Ανακάλυψα το Midjourney στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού, και από τότε ασχολούμαι σε σχεδόν καθημερινή βάση! Η χρήση του είναι απλή, αν και λειτουργεί μέσω της όχι και τόσο φιλόξενης πλατφόρμας του Discord. To Μidjourney μπορεί όμως να δημιουργήσει εύκολα, εκπληκτική ψηφιακή τέχνη, χωρίς να χρειάζεται οποιαδήποτε καλλιτεχνική ικανότητα. Αρκεί να εισάγεις μερικές παραμέτρους σχεδίασης και γραφικά στοιχεία (όπως π.χ. την περίοδο και το στιλ της τέχνης που θέλεις να προσομοιώσεις, την ποιότητα της ανάλυσης, τις διαστάσεις του έργου κ.α.). Στη συνέχεια, οι αλγόριθμοι «τακτοποιούν» αυτά τα στοιχεία για να δημιουργήσουν την επιθυμητή εικόνα.

Το δικό σου Midjourney to Greece – AI by Tasos Papanagiotou τι ακριβώς είναι και πώς σου ήρθε να το φτιάξεις;

Στο Midjourney to Greece δημιουργώ εικόνες από τα late ’90s, που έζησα ως έφηβος και φοιτητής. Στόχος μου είναι να αναπαραστήσω με φωτορεαλιστικά πορτραίτα, το ύφος και την αίσθηση της εποχής, τα χόμπι, τα γεγονότα και τις ανησυχίες των νέων μιας ιδιαίτερα μεταβατικής περιόδου. Από τα πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια του ’98 μέχρι και τον… νταλκά των ελληνάδικων! Όπως είπαμε, κανένα πρόσωπο ή περιβάλλον από όσα θα δείτε στο συγκεκριμένο account δεν είναι αληθινό. Όλα έχουν δημιουργηθεί με προτροπές (prompts) τεχνητής νοημοσύνης, και τα όσα θυμάμαι φυσικά από τα σχολικά/πανεπιστημιακά χρόνια. Το project είναι σε εξέλιξη, και συνεχίζεται με συχνά ή και καθημερινά uploads.

Πόση ώρα χρειάζεσαι για μια φωτογραφία;

Ο χρόνος που χρειάζεται για να δημιουργηθεί μια εικόνα στο Midjourney εξαρτάται γενικά από πολλούς παράγοντες, όπως το «πακέτο» της συνδρομής σου στην πλατφόρμα, την πολυπλοκότητα της εικόνας και το επίπεδο δεξιοτήτων που έχει ο κάθε AI «καλλιτέχνης». Σε αυτό σίγουρα βοηθούν οι γνώσεις του γύρω από την τέχνη, η ικανότητά του στην περιγραφή καταστάσεων (η σκηνοθεσία δηλαδή των εικόνων) και ο χρόνος που έχει αφιερώσει στο να εξελίξει τα “skills” του. Κατά μέσο όρο, μπορεί να χρειαστούν από μερικά λεπτά έως αρκετές ώρες για να δημιουργηθεί μια μεμονωμένη εικόνα ακριβώς όπως τη θες.

Πώς μπορώ να ξεχωρίσω ότι υπάρχει κάτι που δεν αληθινό στις φωτογραφίες σου;

One word: Χέρια! Ακόμη και στο πιο προηγμένο σύστημα AI, τα ανθρώπινα χέρια παραμένουν δύσκολο να δημιουργηθούν με ακρίβεια. Η αλήθεια είναι όμως πως η ανατομία των χεριών είναι περίπλοκη: Τα δάχτυλα έχουν όλα τα πιθανά σχήματα και μεγέθη, με πολλές αρθρώσεις, ρυτίδες, σκιές κ.α. σε κάθε δάχτυλο, που πρέπει να απεικονιστούν σωστά. Χωρίς όλα αυτά, ένα χέρι θα φανεί αφύσικο. Αλλά ας μη ζητάμε από το AI να κάνει το αδύνατο. Ένας «αληθινός» καλλιτέχνης (π.χ. ζωγράφος ή γλύπτης) μπορεί να χρειαστεί άπειρες ώρες για να δημιουργήσει ένα ρεαλιστικό χέρι. Άρα όταν κρίνουμε την τεχνητή νοημοσύνη τόσο αυστηρά, είναι σημαντικό θα θυμόμαστε ότι εξακολουθεί να αναπτύσσεται και παρόλο που μπορεί να δημιουργήσει πολύ αληθοφανείς εικόνες, υπάρχουν ορισμένοι περιορισμοί. Μέχρι πριν 6 μήνες, πολλά από αυτά που βλέπουμε σήμερα ήταν αδύνατο να παραχθούν!

Είναι μια μορφή τέχνης το AΙ ή όχι;

Κοίταξε, ο ορισμός της «πραγματικής τέχνης» είναι υποκειμενικός και μπορεί να ποικίλλει σημαντικά ανάλογα με τις απόψεις και τα πολιτισμικά πρότυπα που έχεις. Μερικοί πιστεύουν ότι η τέχνη που δημιουργείται με χρήση τεχνητής νοημοσύνης είναι πραγματική τέχνη, επειδή απαιτεί τεχνικές δεξιότητες, δημιουργικότητα και φαντασία για την περιγραφή και την παραγωγή της. Άλλοι υποστηρίζουν ότι η τέχνη που δημιουργείται από την τεχνητή νοημοσύνη είναι απλώς μια μίμηση. Είναι καθαρά θέμα προσωπικής ερμηνείας. Προσωπικά, θεωρώ το Midjourney και τις υπόλοιπες εφαρμογές πολύ χρήσιμα εργαλεία για κάθε δημιουργικό άνθρωπο. Αυτό που κάνουμε στο Midjourney και οι εντολές που δημιουργούμε, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί περισσότερο ως “copywriting” (μιας και απαιτεί υποχρεωτικά ένα storytelling) πάρα τέχνη με την έννοια των εικαστικών.

Δεν φοβάσαι τις μελλοντικές χρήσεις του AI στη ζωή μας;

Με το δικό μου project, θέλω να αναδείξω τις τεράστιες δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης στην παραγωγή εικόνων, και την πιθανή μελλοντική της χρήση ως συμπληρωματικό εργαλείο από εικονογράφους, art directors και copywriters. Πολλοί φοβούνται ότι τα εργαλεία τέχνης τεχνητής νοημοσύνης ήρθαν για να αντικαταστήσουν τους καλλιτέχνες και τους σχεδιαστές, αλλά πολλά από τα σημερινά επιχειρήματα ακούγονται ακριβώς όπως αυτά που ειπώθηκαν όταν κυκλοφόρησε το Photoshop! Ως κειμενογράφος και ο ίδιος, ανησυχώ για τις εφαρμογές των “text-to-text” ΑΙ προγραμμάτων αλλά δεν μπορώ να μην παραδεχτώ πως είναι πιο ασύλληπτα πιο γρήγορα στη δημιουργία πρόχειρων/draft κειμένων από τους ανθρώπους! Έτσι, επιταχύνουν τη διαδικασία γραφής και μας απαλλάσσουν από το βάρος της συγγραφής “άχαρων” κειμένων όπως π.χ. τις περιγραφές προϊόντων.

Ποια είναι η αγαπημένη σου φωτογραφία; Τι άλλο κόνσεπτ θα ήθελες να κάνεις στο μέλλον;

Έχω δημιουργήσει πολλές εικόνες “on demand” για φίλους, που δεν έχω δημοσιεύσει κάπου, αλλά εκτός των αυτών για τα ’90s, έχω φτιάξει μια σειρά για τη ζωή στην Αθήνα του ’60, ένα αφιέρωμα στον “Δράκο” του Νίκου Κούνδουρου, ένα concept μιας υποτιθέμενης μάχης ανάμεσα σε Έλληνες και Τούρκους για την κατάληψη της Ακρόπολης (!), αλλά και αρκετές ακόμα για τη διασκέδαση ’80s. Αν και λάτρης γενικά της επιστημονικής φαντασίας, δεν έχω ασχοληθεί με το είδος γιατί είναι αυτό με τα περισσότερα αποτελέσματα καθημερινά στο Midjourney, και τα πιο εντυπωσιακά. Αγαπημένη μου φωτογραφία θα έλεγα πως είναι αυτή της λουλουδούς με τα γαρύφαλλα. 

Έχει βγάλει μια θλίψη και έναν ρεαλισμό που ειλικρικά, δεν μπορώ να πω πως ήταν προσχεδιασμένος.

Note: Μέρος της συνέντευξης απαντήθηκε με τη χρήση ΑΙ. Μπορείτε να το εντοπίσετε;