Ο Σωτήρης Τσαφούλιας είναι brand name. Το πιστοποιούν οι κάμερες όλων των ψυχαγωγικών εκπομπών που έχουν συγκεντρωθεί στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης και οι δημοσιογράφοι αυτών των καναλιών που περιμένουν να τελειώσει η πρώτη πράξη της παράστασης για να τον ρωτήσουν κάτι που να μπορεί να προκαλέσει συζήτηση στα πάνελ τους. Ξέρουν ότι ο Σωτήρης Τσαφούλιας έχει κοινό.
Ο Σωτήρης Τσαφούλιας νοιάζεται όμως για την παράστασή του, τη δεύτερη παράσταση που σκηνοθετεί στη σκηνή του Κακογιάννη βασισμένη στο έργο του (αγαπημένου του) Ερίκ Eμμανουέλ Σμιτ. Θα τον ρωτήσουμε κάποτε γιατί έχει εμμονή με τον συγκεκριμένο συγγραφέα. Μάλλον, γιατί είναι εξαιρετικός αφηγητής ιστοριών. Μετέφρασε (μαζί με τον Αντώνη Γαλέο) αυτό το έργο του για να το ανεβάσει στο θέατρο. Κι όπως μας λένε οι ηθοποιοί του, τους βοήθησε με παραπομπές να μπουν στο ρόλο τους. Συγκεντρωτικός και τελειομανής ο κύριος Τσαφούλιας. Δεν περιμέναμε βέβαια και κάτι διαφορετικό.
Τι μάθαμε χθες το απόγευμα; Ο Τσαφούλιας βαριέται τη ζωή χωρίς ανατροπές. Τρελαίνεται με το λόγο του Σμιτ. Τον έχει υιοθετήσει στην καθημερινότητά του, “είναι πάντα ωραίο όταν μια αβεβαιότητα τσακίζεται πάνω σε μια καινούργια”. Στο νέο του θεατρικό έργο μας μεταφέρει στη Βιέννη του 1938, στο σπίτι του Φρόιντ που αρνείται να φύγει από την Αυστρία, πιστεύοντας σε ένα μέλλον. Η κόρη του, Άννα, υψώνει το ανάστημά της απέναντι στους Ναζί και φυλακίζεται. Απελπισμένος ο πατέρας της υποδέχεται τον επισκέπτη του, τον ίδιο το θεό.
Γιατί ανεβάζει αυτό το έργο ο Σωτήρης Τσαφούλιας; Γιατί θέλει να μας κάνει «αρνητές των έτοιμων ιδεών». Να μας αποδείξει ότι η πίστη τρέφεται μόνο με πίστη και όχι με αποδείξεις. Ο Τσαφούλιας θέλει να μας κάνει να σκεφτούμε γιατί αντιμετωπίζονται πάντα με μίσος οι μειονότητες. Θέλει να αναρωτηθούμε γιατί οι Ρομά, οι ομοφυλόφυλοι, οι γυναίκες είναι πάντα θύματα αβυσσαλέας βίας. Είναι βαθιά φιλοσοφική η στάση ζωής του σκηνοθέτη. Μελετάει την ανθρώπινη φύση και καταλήγει ότι ο καθένας μας ανά πάσα στιγμή μπορεί να μεταμορφωθεί σε τέρας, χωρίς καν να το θέλει. Και ξέρει πώς η ζωή έχει σημασία μόνο όταν οι άλλοι είναι μαζί μας και όχι απέναντι μας. Θέλει να μιλήσει για την αποδοχή της διαφορετικότητας. “Στο πρόσωπο των Ναζί έχουμε την έκφραση οποιουδήποτε είδους ολοκληρωτισμού ή φασισμού και στο πρόσωπο τον Εβραίων έχουμε όλες τις κατηγορίες – ομάδες ανθρώπων που βάλλονται τα τελευταία χρόνια , ομοφυλόφιλους, Ρομά, γυναίκες κάθε τι δηλαδή που οι άνθρωποι με ολοκληρωτική σκέψη βλέπουν ως αντίπαλο και το δαιμονοποιούν” είπε.
Στο ρόλο του Επισκέπτη θα είναι ο Μάνος Βακούσης, στο ρόλο του Φρόιντ ο Φώτης Θωμαΐδης, την Άννα Φρόιντ θα υποδυθεί η Μαρία Παπαλάμπρου ενώ Αξιωματικός θα είναι ο Δημήτρης Παπαδάτος.Σε άλλα νέα, χάρηκε πολύ για τον φίλο του Χριστόφορο Παπακαλιάτη και την επιτυχία του Maestro στο Netflix, ετοιμάζεται για να κλείσει τον κύκλο του “Έτερος Εγώ” και να ανοίξει έναν καινούργιο. Θα κάνει σειρά τη μεγαλύτερη μαζική δολοφονία που συνέβη στην Ελλάδα (στα Κύθηρα το 1909).
Info: “Ο Επισκέπτης” του Ερίκ Eμμανουέλ Σμιτ, στο θέατρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννη. H προπώληση ξεκίνησε (εδώ).