Οι ηθοποιοί είναι οργισμένοι. Όχι άδικα. Η έκδοση ΦΕΚ σύμφωνα με το οποίο τα διπλώματά τους από τις δραματικές σχολές εξισώνονται με το απολυτήριο λυκείου έχει προκαλέσει αντιδράσεις. Εύλογες, αν σκεφτεί κανείς το αυτονόητο: οι δραματικές σχολές προϋποθέτουν έτη φοίτησης. Δεν είναι περίπατος. Ένα πτυχίο δίνει τη δυνατότητα να προχωρήσει κανείς τις σπουδές του με ένα master. Το απολυτήριο λυκείου όχι.
Ο πρόεδρος του Σωματρίου Ελλήνων Ηθοποιών, Σπύρος Μπιμπίλας, με ανάρτησή του στο Facebook σημειώνει πως η ηθοποιοί έχουν ένα αίτημα: να θεωρούνται ξανά απόφοιτοι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, όπως συνέβαινε, σύμφωνα με όσα γράφει, ως το 2003 οπότε και «μας κατήργησαν, αλλά από τότε ζητάμε αναβάθμιση της θεατρικής παιδείας».
Ο Σπύρος Μπιμπίλας, επανήλθε χθες, Πέμπτη, γράφοντας:
«Κάθε μέρα όλοι οι ηθοποιοί θα ποστάρουμε την δίκαιη αγανάκτηση μας για την απαράδεκτη απρεπεια όσων ιθυνόντων αποφάσισαν να μας κατατάξουν εμάς τους ευαίσθητους ηθοποιούς που έχουμε σπουδάσει την τέχνη μας 3 χρόνια στις Δραματικές Σχολές στους ανειδίκευτους εργάτες! Ντροπή σας οι των υπουργείων, ντροπή σας όσοι μας πολεματε χρόνια για να μην διδάσκουμε αυτό που εξασκούμε τόσα χρόνια με αγάπη, ντροπή σε αυτούς που το υπογράφουν! Αλήθεια ή Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα συνεχίσει να παρακολουθεί τις παραστάσεις των ανειδίκευτων βάσει της υπογραφής της;».
Οι φοιτητές του Εθνικού Θεάτρου έχουν προχωρήσει σε κατάληψη, δηλώνοντας τα εξής:
ΚΑΤΑΛΗΨΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΕ ΚΑΘΕ ΝΟΜΟ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗΣ ΤΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΜΑΣ
Η κυβέρνηση με βάση το προεδρικό διάταγμα 85/2022 (ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022) αποφασίζει να υποτιμήσει τις καλλιτεχνικές σπουδές, εξισώνοντας τα διπλώματά μας με απολυτήρια λυκείου.
Ο νόμος αυτός ψηφίστηκε την ίδια περίοδο που διαπράττονται κρατικές δολοφονίες, ενώ ταυτόχρονα η κυβέρνηση εντείνει την εργασιακή εκμετάλλευση των πολιτών, την οικονομική εξαθλίωση της χώρας και θεμελιώνει με κάθε τρόπο την αυθαιρεσία στο πεδίο της θεσμικής δικαιοσύνης.
Σε μία περίοδο που το Υπουργείο Πολιτισμού ανοίγει έναν υποτιθέμενο διάλογο περί διαβάθμισης της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, με το Εθνικό Θέατρο να διοργανώνει μία διημερίδα για την αναβάθμιση των δραματικών σχολών, η κυβέρνηση αποφασίζει να εκγυμνώσει τους καλλιτέχνες του θεάτρου, του χορού, της μουσικής και του κινηματογράφου, εξισώνοντας την σπουδή μας με την μη σπουδή, ανακηρύσσοντας μας “ανειδίκευτους εργάτες”.
Δεν ντρεπόμαστε να είμαστε εργάτες, εργάτριες και άτομα που εργάζονται στην τέχνης μας, ωστόσο προσπαθούμε να είμαστε ικανοί, εκπαιδευμένοι, πιστοί στην τέχνη και την δουλειά μας. Γι’αυτό και πιστεύουμε πως η νέα γενιά σπουδαστών δεν πρέπει να παραδοθεί σε άλλη μία πράξη περιφρόνησης και υποβάθμισης απέναντι στους καλλιτέχνες.
Είναι ξεκάθαρο για ακόμη μία φορά πως η κυβέρνηση έχει σχέδιο να συρρικνώσει τον προϋπολογισμό για τον σύγχρονο πολιτισμό και να περικόψει όσα εργασιακά δικαιώματα και προοπτικές απέμειναν στους εργαζόμενους του χώρου μας, αντιμετωπίζοντάς μας επίσημα ως χομπίστες.
Απέναντι σε κάθε νομοσχέδιο και υπουργική απόφαση που υποβαθμίζει τις σπουδές και την τέχνη μας, μαζί με κάθε καλλιτέχνη, καθηγητή και συνσπουδαστή από άλλες καλλιτεχνικές σχολές προχωράμε στην κατάληψη της Σχολής μας, της “Ανωτάτης” Σχολής Δραματικής Τέχνης του Εθνικού Θεάτρου και στην διοργάνωση διήμερου δράσεων στο Θέατρο της Σχολής σήμερα 22 και αύριο Παρασκευή 23 Δεκεμβρίου 2022 με σκοπό τον διάλογο και την συσπείρωση των σπουδαστών όλων των σχολών και του κλάδου μας ευρύτερα.
Θα ακολουθήσει άμεσα επόμενη ανακοίνωση για το πρόγραμμα συζητήσεων, εκδηλώσεων και δράσεων.
Η Γενική Συνέλευση των Σπουδαστών και των Σπουδαστριών της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου.
Ωστόσο, οι αντιδράσεις τον ηθοποιών είναι πολλές. Σήμερα, ο Αντίνοος Αλμπάνης, με ένα story του στο Instagram ανέφερε, σε ειρωνικό τόνο, πως ευχαριστεί το ελληνικό κράτος και τη Νέα Δημοκρατία που του απαγορεύουν να συνεχίσει και να διανθίσει τις θεατρικές σπουδές του, όπως θα μπορούσε σε οποιοδήποτε άλλο κράτος.
Ο Νίκος Ψαρράς, γράφοντας στη σελίδα του στο Facebook, τόνισε:
Άφωνοι οι ηθοποιοί, χορευτές και καλλιτέχνες της χώρας διαβάζουμε από εχθές ότι τα πτυχία μας είναι ισότιμα πια, με το απολυτήριο Λυκειου… πραγματικά επειδή έρχονται εκλογές και θα αρχίσετε τις μπούρδες περί βαριας βιομηχανίας ο πολιτισμός και όλες αυτές τις σαχλες που όλοι σας, θυμόσαστε μόνο προεκλογικά, δεν ντρέπεστε;;;; Θα τελειώνει το εθνικό θεατρο ένας μελλοντικός συνάδελφος και δεν θα μπορεί να κάνει μεταπτυχιακό; Και να ήταν το μόνο πρόβλημα…Λυπάμαι βαθύτατα για την κατάντια μας… καλά Χριστούγεννα».
Ο Φοίβος Δεληβοριάς, στηρίζοντας την κατάληψη των σπουδαστών του Εθνικού, κοινοποιώντας το κείμενό τους, σχολίασε:
«Στηρίζουμε ολόψυχα την κατάληψη των σπουδαστών του Εθνικού Θεάτρου. Άλλη μια επιθετική απαξίωση των ανθρώπων του Πολιτισμού στη χώρα που επαίρεται πως τον γέννησε. Άλλη μια πολιτική πράξη καθαρής χυδαιότητας, μια ρουτίνα πια, που δεν θα πάψει όμως ποτέ να μας σοκάρει. Διότι πλέον δεν μπορεί να εκληφθεί ως γκάφα, ως γραφειοκρατικό λάθος. Είναι στόχευση, είναι ξεκάθαρη στήριξη του χάους, της δυστοπίας, του πνευματικού κενού. Ας μη μας σαστίσει η βαναυσότητα-ας απαντηθεί.»
Πολλές κοινοποιήσεις έχει λάβει η ανάρτηση της Μελίνας Παιονίδου, δασκάλα μουσικής στη δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου, η οποία γράφει:
«Διδάσκω στην ανώτερη δραματική σχολή του εθνικού θεάτρου της Ελλάδας, εδώ και 28 χρόνια. Τη θεωρώ δεύτερό μου σπίτι. Σήμερα κάποιος αποφάσισε ότι αυτό που έχω χτίσει με πολύ κόπο και σκληρή δουλειά, είναι ανύπαρκτο. Στα σκουπίδια. Όλα. Προσβεβλημένη, μουδιασμένη, αηδιασμένη, απογοητευμένη, αγανακτισμένη. Θέλω να πω κι άλλα αλλά είμαι επίσης κουρασμένη και βαθιά θλιμμένη.
Η ελπίδα μου μόνο σε αυτά τα παιδιά μας που μετά από όλα αυτά που έχουν υποστεί την τελευταία τριετία, αυτό είναι το κερασάκι στην τούρτα. Ντρέπομαι πολύ να τα αντικρύσω. Είμαι και θα είμαι στο πλευρό τους για όσο χρειαστεί.
Παράκληση: όσοι έχετε δύναμη, βοηθήστε να πάρουν πίσω αυτή την ντροπή.»
Ο ηθοποιός Χάρης Τζωρτζάκης έγραψε στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook:
«Στον τόπο που γεννήθηκε το θέατρο ψηφίζεται νόμος που πετάει στον κάλαθο των αχρήστων τα πτυχία των Δραματικών Σχολών μας που πήραμε υπό την εποπτεία του κράτους. Τι κι αν έδωσα εισαγωγικές στο υπουργείο πολιτισμού, τι κι αν σπούδασα τρία χρόνια στην πρώτη Δραματική Σχολή της χώρας(Ωδείο Αθηνών 1871) με δεκάωρα και δώδεκαωρα καθημερινής εργασίας, τι κι αν δώσαμε εξετάσεις αποφοίτησης πάλι στο υπουργείο πολιτισμού. Το πτυχίο μου και τα πτυχία των συναδέλφων μου είναι αδιαβάθμητα. Όπερ σημαίνει ότι έχουν την ίδια αξία με απολυτήριο Λυκείου. Που σημαίνει ότι οποιοσδήποτε σπουδάζει Δραματολογία σε κάποιο τυχάρπαστο ΙΕΚ έχει πιο ισχυρό πτυχίο και των πρώτο λόγο σε προκηρύξεις θέσεων εργασίας. Τόσο αγαπάνε τους ηθοποιούς, τους σκηνοθέτες και τους χορευτές σε αυτή τη χώρα. Απολίτιστοι!»
***Τη στιγμή που γράφεται αυτό το κείμενο, καλλιτέχνες έχουν συγκεντρωθεί έξω από το υπουργείο Εσωτερικών. Είμαστε στο πλευρό τους.