Για να τιμήσει τα 21α γενέθλιά της, η Resident Advisor κυκλοφορεί το Sacred Spaces, ένα φωτογραφικό λεύκωμα που γιορτάζει την ηδονιστική ιστορία της κουλτούρας του clubbing. Βέβαια, η επιμέλεια ενός τέτοιο λευκώματος, με επιλογές φωτογραφιών από διάφορες δεκαετίες και ηπείρους, ήταν εύκολη στα λόγια, δύσκολη στην πράξη. «Ήταν μια πολύ αργή διαδικασία», λέει στο Dazed ο Kazim Rashid, Chief Creative & Brand Officer της Ra. Με τη βοήθεια του Μουσείου Πολιτισμού Νεολαίας, που τους παραχώρησε μια τεράστια συλλογή εικόνων, «χρειάστηκαν δέκα γύροι επεξεργασιών για να αποφασιστεί η τελική επιλογή».

Το γενικότερο αποτέλεσμα του λευκώματος καταφέρνει να εξαργυρώσει σε κλικς όλη την κουλτούρα των κλαμπ και του rave. Αποτελείται τόσο από αρχειακές rave φωτογραφίες όσο και από σύγχρονες λήψεις από τη νυχτερινή ζωή. Άλλες από το 2000 και 2002, άλλες από εμφανίσεις της Róisín Murphy to 2022. Όλες συνδυάζονται με ερωτικές επιστολές από μερικούς από τους διασημότερους DJs, promoters και καλλιτέχνες στον κόσμο. Για να γίνει αυτό πράξη, η Katie Thomas, editorial lead του project, ζήτησε από όλους τους συντελεστές να επιλέξουν τις αγαπημένες τους πίστες χορού από οποιαδήποτε εποχή ή τοποθεσία. 

Το φωτογραφικό κομμάτι έχουν επιμεληθεί κάποιοι από τους πιο καταξιωμένους καταγραφείς του σύμπαντος του clubbing. Ανάμεσά τους ο Tristan O’Neill, ο οποίος απαθανάτισε τα raves των 90s, στο The End και στο Gatecrasher. Θυμάται πως συνάντησε τη σύζυγό του στο United Dance το 1998. «Ένας μεγάλος χώρος με όλους να είναι πολύχρωμα ντυμένοι με φωσφοριζέ ρούχα, με κέρατα και σφυρίχτρες, ένα πολύ χαρούμενο πλήθος και ένα ιδιαίτερο μέρος για εμένα», αναπολεί μιλώντας στο Dazed. 

Ο Peter J Walsh θυμάται το θρυλικό The Haçienda το 1989. Εκεί άρχισε να ασχολείται επαγγελματικά με τη φωτογραφία και παρά τις διαδηλώσεις, τις απεργίες και τα ρεπορτάζ που έχει τρέξει, τίποτα δεν μοιάζει, κατά την άποψή του, με εκείνο το μέρος. «Η μουσική και η ατμόσφαιρα ήταν έντονη και διαφορετική από οτιδήποτε άλλο στο Μάντσεστερ», λέει. 

Ο πολύ νεότερος, μόλις 25 ετλω, Aiyush Pachnanda, έχει προσφέρει σύγχρονες φωτογραφίες στο λεύκωμα. Είναι τραβηγμένες παντού. Από rave σε εγκαταλελειμμένες εκκλησίες, σε γεμάτες αποθήκες με τεράστια ηχοσυστήματα.  Πιστεύει πως όλα εξελίσσονται συνεχώς και αυτός ίσως είναι ο λόγος που οι άνθρωποι προτιμούν να βρίσκονται σε χώρους που τους προκαλούν νοσταλγία. «Κανένα metaverse δεν ρεϊβάρει εδώ». Αυτό είναι αλήθεια. 

Δες την ιστορία του rave σε 14 κλικς: