Αν δεν έχετε δει ακόμα το Fargo, να το δείτε. Μιλάμε για τη σειρά, όχι για την ταινία αν και το ίδιο ισχύει και για γι’ αυτή. Γιατί ξεκινήσαμε ένα κείμενο που αφορά το Αιγαίο με το σύμπαν των αδελφών Κοέν; Γιατί στον δεύτερο κύκλο, εκτός από άριστο και έξυπνο χιούμορ, έχουμε να κάνουμε με διάφορα παράξενα φαινόμενα που δυστυχώς, δεν μπορούμε να εξηγήσουμε. Και κάπως έτσι, φτάνουμε στη σύνδεση.

Ένα παράξενο φαινόμενο καταγράφηκε στον ουρανό του Αιγαίου πελάγους και η NASA δημοσίευσε τη φωτογραφία που της έστειλε Έλληνας από την Αθήνα.  «Μια αστραπή, και μετά, κάτι άλλο. Ψηλά πάνω από την καταιγίδα, μια βυσσινί φιγούρα αναβοσβήνει ‘εντός κι εκτός’ από τα όρια της ύπαρξης. Αν το είδατε, είστε τυχεροί μάρτυρες ενός sprite, ενός από τα λιγότερο κατανοητά ηλεκτρικά φαινόμενα στην ανώτερη ατμόσφαιρα της Γης. Αν όμως το απαθανατίσατε με την κάμερα, η φωτογραφία σας θα μπορούσε να συμβάλει σε μια πρωτοποριακή επιστημονική ανακάλυψη.», έγραψε η αμερικανική Διοίκηση Αεροναυτικής και Διαστήματος και εντάξει, ένα δέος το νιώσαμε.

Το τελευταίο επιστημονικό πρόγραμμα της NASA, το Spritacular, αξιοποιεί τη δύναμη της συλλογής πληροφοριών από πολίτες, αυτόπτες μάρτυρες, για να προωθήσει τη μελέτη των sprites και άλλων παροδικών φωτεινών γεγονότων ή TLEs όπως είναι διεθνώς γνωστά. Φανταστείτε να το ξέραμε αυτό παλιότερα, όταν οι εληνικές εκπομπές που ασχολούνταν με τα περίεργα του κόσμου, ήταν στα καλύτερά τους. Μετά ήρθε το ίντερνετ, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.

Η φωτογραφία που έδωσε τώρα στη δημοσιότητα η NASA, ανήκει στον Θανάση Παπαθανασίου που τράβηξε το σπανιότατο φαινόμενο από την Αθήνα. Σίγουρα δεν χρησιμοποίησε το κινητό του, οπότε μην το επιχειρήσετε.

Τι είναι τα TLEs; Τα TLEs περιλαμβάνουν μια σειρά ηλεκτρικών φαινομένων που παρατηρούνται πάνω από καταιγίδες και παράγουν σύντομες λάμψεις φωτός. Το νέο πρόγραμμα έχει ως στόχο να συνδέσει επιστήμονες με πολίτες που θα ήθελαν να συμβάλουν με την κάμερα τους σε επιστημονικές μελέτες. «Οι άνθρωποι τραβούν θαυμάσιες εικόνες από sprites, αλλά αυτές μοιράζονται σποραδικά στο διαδίκτυο και το μεγαλύτερο μέρος της επιστημονικής κοινότητας δεν βλέπει αυτές τις λήψεις», δήλωσε η Δρ Burcu Kosar, φυσικός διαστήματος στο Κέντρο Διαστημικών Πτήσεων Goddard της NASA στο Greenbelt του Maryland και βασική ερευνήτρια του πρότζεκτ Spritacular.

Μπορούμε να δούμε κάτι τέτοιο από το σπίτι μας στα Πετράλωνα; Χμ…Τα sprites εμφανίζονται σε ύψος περίπου 80 χιλιομέτρων, ψηλά πάνω από τις καταιγίδες, μετά από μια αστραπή. Συνήθως βλέπουμε μια ξαφνική κοκκινωπή λάμψη που μπορεί να πάρει μια σειρά από σχήματα, συχνά συνδυάζοντας διάχυτους σχηματισμούς με φωτεινές, αγκαθωτές έλικες.

«Ορισμένα sprites τείνουν να χορεύουν πάνω από τις καταιγίδες, αναβοσβήνοντας το ένα μετά το άλλο. Πολλά ερωτήματα σχετικά με το πώς και γιατί σχηματίζονται παραμένουν αναπάντητα.» έγραψε η NASA.

Οι αναφορές αυτοπτών μαρτύρων για αλλόκοτες λάμψεις φωτός πάνω από καταιγίδες χρονολογούνται από εκατοντάδες χρόνια, αλλά μόλις το 1989 καταγράφηκε το πρώτο τέτοιο γεγονός με κάμερα. Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Μινεσότα (να το Fargo πάλι)  δοκίμαζαν μια τηλεοπτική κάμερα χαμηλού φωτισμού για μια επερχόμενη αποστολή πτήσης με πύραυλο. Από καθαρή τύχη, η κάμερά τους κατέγραψε την πρώτη αξιόπιστη απόδειξη γι’ αυτό που σήμερα αποκαλούμε sprites.